به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، فروردین ۱۰، ۱۳۸۹

   گزارش عفو بین الملل:

 ایران دومین کشور اعدام کننده در جهان

بر پایه یک گزارش سازمان عفو بین الملل، بیشترین اعدام ها در سال گذشته، پس از چین در ایران صورت گرفته است. ۳۸۸ نفر در سال ۲۰۰۹ میلادی در ایران اعدام شده اند. یک سوم از این موارد در ۸ هفتۀ پس از حوادث اخیر ایران بوده است. ایران و عربستان سعودی بخصوص بخاطر اعدام جوانان زیر هجده سال که برخلاف موازین حقوقی بین المللی صورت می گیرد در مظان اتهام هستند.
بر پایه این گزارش، بیشترین اعدام ها در سال گذشته، پس از چین در ایران صورت گرفته است. کلودیو کوردون" دبیر کل موقت سازمان عفو بین الملل در یک اطلاعیه مطبوعاتی توضیح می دهد که در سال گذشته حکم اعدام بصورت چشمگیری، برای رساندن یک پیام سیاسی و بقصد خاموش کردن مخالفان، برای پیشبرد برنامه های سیاسی مشخص صورت گرفته است.


دنیا عجب جایی شده! 




    یوسف رشیدی

پای دار است!
هم میهن به یاری ِ او بشتابیم!

یوسف رشیدی دانشجوی پلی تکنیک بود که درروز دیدار احمدی نژاد از پلی تکنیک  یک برک کاغذ را بالا برد که رویش نوشته بود
"رئیس جمهور فاشیست! پلی تکنیک جای تو نیست!".

نمایی كه ماندگار می شود؛ دلیری یعنی این!
خواهشمند است این پیام را برای همه بفرستید
با جهانی شدنش، بخت زنده ماندش در زندان افزایش خواهد یافت.

  مصطفی خسروی
 بهار

از آمدن بهار فقط یک نشان هویداست، آن هم رقمی‌ افزود شده بر تارک تقویم ما. نه بوی‌ گلی‌ می آید و نه شکوفه ای بر درخت، فقط فریاد باد است که سرمای زمستان را بر گونه ما می ماسد و ساده لوحان به نسیم بهار تعبیرش می کنند، چرا که باغبان بخت برگشته گل‌ها را چیده و گلدان هارا شکسته، تخم نفاق کاشته و جوانهٔ دشمنی رویانده، نمی شود از بهار دم زد ‌و از شکوفه‌ها تا زمانی‌ که یاران سبزمان هنوز در اسارت باغبان بیمار با سرمای زمستان دست و پنجه نرم میکنند.
علی‌ ملیحی را سال هاست می شناسم، سالهای سال، بزرگ مردی ظریف اندام با اندیشه به غایت متعالی، مقاوم و صبور، آرام و سر به زیر، که سفرهٔ هفت سین امسالش فقط یک سین داشت، سلول، که نه در مقابلش بلکه در درونش گذر زمان را به نظاره نشست بود، و این پاداش استقامت او بود که روزها شکنجه را تحمل کرد‌ و‌ نپذیرفت ادعاهای شکنجه گرانی از جنس زمستان را، شاید بازجوی بی‌چاره انتظار نداشت علی‌ بتواند در مقابل این همه ضرب و جرح و تهدید و توهین مقاومت کند و حال که با دیواری از جنس استقامت مواجه شده بود سلول‌های نمور ۲۴۰ را میزبان شب عید علی‌ کرد .
ولی‌ زمستان طبیعت که گذشت و بهار آمد، دیری نخواهد پایید که زمستان این نظام هم به سر آید و در بهارش آزادی همهٔ یاران را به جشن بنشینیم

   بهاره هدایت
نوروز متفاوت خانواده های زندانیان اوین


لحظه تحویل سال هشتاد و نه برای برخی از خانواده های ایرانی متفاوت است. خانواده هایی که برای آزادی فرزند، همسر، برادر، پدر، مادر و ... خود هر روز در مقابل زندان اوین تجمع می کنند و منتظر باز شدن درب این زندان به امید دیدار زندانی رها شده خود هستند.
به گزارش رادیو فرانسه، در روزهای گذشته ادامه تجمع های خانواده ها در هفته های اخیر در مقابل این زندان باعث شد که برخی از دستگیر شدگان در تظاهرات اخیر آزاد شوند. این روند آزادی با قول هایی که از سوی سران قوه قضاییه داده شده بود ادامه یافت و طی چند روز گذشته محسن میردامادی، بهمن احمدی امویی، سعید لیلاز، سعید شریعتی، شهاب طباطبایی، مصطفی تاجزاده، بهزاد نبوی با قرار وثیقه های چند صد میلیونی به مرخصی های کوتاه مدت آمده و اجازه یافتند نوروز هشتاد و نه را در کنار خانواده های خود بگذرانند.
البته خانواده های بسیاری همچنان چشم انتظار آزادی فرزندان و همسران خود هستند. در این میان می توان از مادر شیوا نظر آهاری یاد کرد که از ناامیدی خود برای نشستن در کنار دختر خود در هنگام تحویل سال نو در خانه اشان می گوید و حتی به ترس از اینکه امروز نیز به مقابل اوین برود، اشاره دارد.
امین احمدیان، همسر خانم بهاره هدایت، رئیس کمیسیون زنان دفتر تحکیم وحدت هم از این ناامیدی سخن می گوید. وی در مراجعات خود برای "دریافت خبر خوشی" از پرونده وی نتوانسته است پاسخی بگیرد. به گفته امین احمدیان، بهاره هدایت سال گذشته در تجمع خانواده های زندانیان در مقابل زندان اوین دستگیر و مجبور شده بود سال نو را در زندان بگذراند. امین احمدیان می گوید که لحظه تحویل سال را در مقابل زندان اوین و در میان خانواده های زندانیان خواهد گذراند.