به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، تیر ۱۹، ۱۴۰۳

بیم و امید در واکنش رهبران اروپایی به ترکیب نهایی پارلمان فرانسه

 رهبران اروپا، اغلب با خرسندی و در عین حال با برخی نگرانی‌ها، به نتایج انتخابات فرانسه واکنش نشان دادند. خرسندی از این که راست افراطی، آنگونه که بسیاری نگران بودند، قویترین حزب پارلمان فرانسه نشد و نگرانی از اینکه هیچ یک از احزاب سیاسی فرانسه در نهایت نتوانستند در مجلس ملی این کشور اکثریت مطلق را در اختیار داشته باشند.

نتایج نهایی انتخابات زودهنگام پارلمان فرانسه نشان می‌دهد که ائتلاف احزاب چپ‌گرا که برای دور نگه داشتن راست افراطی از قدرت، گرد هم آمده‌اند، در دور دوم انتخابات که روز یکشنبه با میزان بالای مشارکت انجام شد، بیشترین کرسی‌های مجلس را به خود اختصاص داده است. طرفداران رئیس‌جمهوری، دوم هستند و  راست افراطی بر خلاف همه پیش‌بینی‌ها، در رتبۀ سوم قرار گرفته است.


دولت آلمان که به همراه فرانسه، مدت هاست به عنوان قلب روند یکپارچه سازی اروپا تلقی می‌شود، از اینکه راست افراطی در صدر احزاب فرانسه قرار نگرفته، ابراز خرسندی کرد. اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، گفت که اگر امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، مجبور به همکاری با یک حزب پوپولیست راستگرا میشد، این چالش بزرگی بود. به گفته وی هیچ کشوری مانند آلمان به موفقیت اتحادیه اروپا علاقه مند نیست و این تنها به همراه فرانسه امکان پذیر است.


صدراعظم آلمان پس از دور نخست انتخابات مجلس ملی فرانسه که یکشنبه هفته پیش، اول ژوئیه، برگزار شد و در آن حزب راست افراطی اجتماع ملی بیشترین آرا را به دست آورد، علناً از نگرانی خود مبنی بر اینکه پیروزی راستگرایان تندرو در دور دوم می‌تواند بر روابط فرانسه و کشورش تأثیر بگذارد، سخن گفته بود.


دونالد تاسک، نخست وزیر لهستان و رئیس سابق شورای اتحادیه اروپا، با ابراز خرسندی از نتیجه انتخابات فرانسه نوشت: " شور و شوق در پاریس، ناامیدی در مسکو، تسکین در کی‌یف. (اینها) برای شاد بودن در ورشو کافی است."


سخنگوی دولت بریتانیا در واکنش به نتایج انتخابات فرانسه، اعلام کرد که کی‌یر استارمر، نخست وزیر کشورش، آماده است تا بدون توجه به وابستگی های سیاسی، با رهبری فرانسه همکاری کند. به گفته وی، فرانسه یکی از نزدیک ترین شرکای بریتانیا است و کی‌یر استارمر پیش از نیز گفته بود که با هر دولتی در اروپا و سراسر جهان همکاری خواهد کرد.


در همین حال، در ایتالیا، ماتئو سالوینی، رهبر حزب راست افراطی لیگ، متحد اصلی اجتماع ملی، نتیجه کلی حزب مارین لوپن در انتخابات را ستوده و از آنچه تلاش همه جانبه امانوئل ماکرون برای محروم کردن اجتماع ملی از اکثریت حکومتی خواند، انتقاد کرد. ماتئو سالوینی که شریک کوچک دولت جناح راست جورجیا ملونی نخست وزیر ایتالیا است، از مدتها پیش با مواضع ضد مهاجرتی مارین لوپن همسو است.


مشکلاتی از قبیل تورم، مهاجرت و همچنین جنگ اوکراین که میلیونها پناهنده را راهی اتحادیه اروپا کرده، ساکنان کشورهایی نظیر ایتالیا، هلند و سوئد را بر آن داشته است تا در انتخاباتهای اخیر، بیش از پیش به احزاب راست افراطی با وعده‌ها و راه‌حل های ملی گرایانه، تمایل پیدا کنند.


هنوز مشخص نیست که نخست وزیر آینده فرانسه از کدام حزب انتخاب خواهد شد. امانوئل ماکرون که تا سال ٢٠٢٧ ریاست جمهوری فرانسه را بر عهده دارد گفته است که قبل از پایان دوره، کناره گیری نخواهد کرد.

رادیو بین المللی فرانسه