به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مرداد ۱۲، ۱۴۰۳

اعتراض انجمن قلم فرانسه به حکم اعدام پخشان عزیزی

 

در ادامه اعتراض‌‌ها به صدور احکام اعدام در ایران، «انجمن قلم فرانسه» با حمایت از «جنبش زن، زندگی، آزادی» در ایران خواستار لغو حکم اعدام «پخشان عزیزی»، روزنامه‌نگار و فعال مدنی زندانی در ایران شد.


انجمن قلم فرانسه با اشاره به این که «روزنامه نگاران، نویسندگان و هنرمندان یکی از اهداف اصلی جمهوری اسلامی هستند» اعلام کرد: «ایرانیان در حال حاضر با شعار زن، زندگی، آزادی تظاهرات می‌کنند و جان خود را در مبارزه برای آزادی، دفاع از حقوق بشر و دموکراسی و دفاع از آزادی بیان که پس از انقلاب اسلامی ایران از آن محروم بوده‌اند، به خطر می اندازند.»


این انجمن همچنین با اشاره به زندانیان سیاسی، به ویژه روزنامه نگاران زندانی در ایران خواستار لغو اعدام و آزادی پخشان عزیزی شد که در هفته‌های اخیر پس از شریفه محمدی، فعال کارگری زندانی، به‌ اتهام «بغی» به اعدام محکوم شده است.


«پخشان عزیزی»، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین که حدودا یکسال اخیر را در بازداشت بوده، دوم مرداد با حکم «ایمان افشاری»، قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، به اعدام محکوم شد.


خانم عزیزی پیش‌تر با انتشار نامه‌ای از زندان اوین اظهار داشت که: «بارها توسط بازجویان به دار کشیده شده است.»


او در این نامه نوشته بود: «تا جانی داده نشود، آزادی نیز محقق نمی‌گردد. بهای آزادی سنگین است. جرم‌مان پیوند دادن ژن، ژیان، ئازادی است.»


این زندانی سیاسی در دوران بازداشت خود از بدیهی‌تری حقوق خود مثل حق ملاقات و دسترسی به وکیل محروم بوده است.