به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آذر ۰۵، ۱۴۰۲

اسرائیل شروط خود برای تمدید وقفه 4 روزه در غزه را اعلام کرد

 

 سخنگوی ارتش اسرائیل گفت، ارتش برای تمدید وقفه 4 روزه که روز دوشنبه به پایان می‌رسد، تبادل اسرا بر اساس آزادی 1 اسرائیلی در ازای 3 فلسطینی را پذیرفته است

ارتش اسرائیل، یکشنبه 5 آذر شرایط و سازوکارهای تمدید وقفه 4 روزه جنگ در نوار غزه که روز دوشنبه به پایان می‌رسد را اعلام کرد.


به گزارش خبرگزاری «انباء العالم العربی»، آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش اسرائیل در سایت «X» گفت که اسرائیل تبادل اسرا بر مبنای آزادی یک اسرائیلی به ازای 3 فلسطینی، برای تمدید وقفه 4 روزه جنگ در غزه را می‌پذیرد.


توافق وقفه 4 روزه که روز جمعه با میانجیگری قطر، مصر و آمریکا انجام شد، شامل آزادی 50 گروگان اسرائیلی در اختیار حماس در ازای آزادی 150 اسیر فلسطینی است.


در این توافق تصریح شده که این وقفه 4 روزه با توافق طرفین قابل تمدید است.


پیش از اجرایی شدن این وقفه فهرستی از اسامی 300 زندانی فلسطینی در زندان‌های اسرائیل توسط وزارت دادگستری این کشور منتشر شد که نشان می‌دهد توافق تبادل اسرا ممکن است از 150 فلسطینی هم فراتر رود.


وب سایت روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارونوت» روز یکشنبه گزارش داد که تعداد بازداشت شدگان نزد حماس حتی پس از آزادی برخی از زندانیان، همچنان بیش از 200 نفر است.


این روزنامه اسرائیلی نوشت، برای مثال دولت تایلند اعلام کرد، پنج شهروند این کشور که در روزهای اخیر توسط حماس آزاد شده بودند، در لیست اصلی ربوده شدگان نبودند.


یدیعوت آحارونوت همچنین آورده است، دلیل احتمالی زیادتر بودن گروگان‌های نزد حماس این است که برخی از کارگران ربوده شده اقامت قانونی نداشته‌اند و اسرائیل از وجود آنها اطلاعی نداشت.


پیش‌بینی می‌شود که گروگان‌های اسرائیلی و اسرای فلسطینی بیشتری در روز یکشنبه و در سومین روز وقفه جنگ بین اسرائیل و حماس پس از آزادی دو گروه در روزهای جمعه و شنبه آزاد شوند.


همزمان با اجرایی شدن توافق تبادل اسرا و زندانیان بین حماس و اسرائیل، کامیون‌های کمک‌های بشردوستانه پس از هفت هفته از بمباران شدید اسرائیل، وارد غزه شدند.


جنبش حماس در روزهای جمعه و شنبه 26 اسیر اسرائیلی را که برخی از آنها از ملیت‌های دیگری بودند به کمیته بین المللی صلیب سرخ تحویل داد.


اسرائیل نیز 78 اسیر فلسطینی را آزاد کرد. همه آزادشدگان زن و کودک بودند.


در طول دو روز، حماس همچنین 15 خارجی غیر اسرائیلی را آزاد کرد که درباره آنها توافقی نشده بود.

العربیه فارسی