به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، آبان ۱۰، ۱۴۰۲

اتهام ۱۴ تن از بازداشت‌شدگان مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند

 

به گزارش بخش فارسی صدای آمریکا، ۱۴ تن از بازداشت‌شدگان در مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند، نوجوان جان‌باخته، به اتهام «اجتماع و تبانی» به بند یک قرنطینه زندان اوین منتقل شده‌اند.

این افراد به نام‌های حمیدعباسپور، هاشم مهرابیان، _مجیدهوشنگ کیانپور، محمدرضا فهیم، مهران حاجی هاشمی، اصغرسیدفرجی، علی سوخته‌زا، رامتین بنده، مسعود زینال‌زاده، ایمان میری، سیامک مسیح‌پور، محمدمهدی محمدی رهبری، یوسف هوشیار و محمد فرض‌اللهی از سوی شعبه ۷ بازپرسی اوین به «اجتماع و تبانی» متهم شده‌اند.

پیشتر منابع حقوق بشری از بازداشت شماری از شرکت‌کنندگان در مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند در روز یکشنبه ۷ آبان خبر داده بودند.

نسرین ستوده، وکیل حقوق بشری، منظر ضرابی، از خانواده‌های جان‌باختگان سرنگونی هواپیمای اوکراینی، و محمد گراوند نیز در میان بازداشت‌شدگان این مراسم گزارش شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری حکومتی فارس، اتهام نسرین ستوده «کشف حجاب و فعالیت علیه امنیت روانی جامعه» عنوان شده است.

بازداشت سوگواران در مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند با انتقاد نهادهای حقوق بشری و صنفی مواجه شده است.

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای خاطر نشان کرد که مقامات جمهوری اسلامی برای «انکار و تحریف حقیقت» درباره شرایط منجر به جان‌باختن آرمیتا گراوند، چهار هفته کارزاری هماهنگ راه‌اندازی کردند و سپس در مراسم تشییع این نوجوان برای ساکت کردن هرگونه ندای حقیقت‌خواهی و عدالت‌طلبی، با «وقاحت» سوگواران را بازداشت کردند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران هم در بیانیه‌ای افشاگرانه، ضمن محکوم کردن «قتل» آرمیتا گراوند، دانش‌آموز ۱۶ ساله به دلیل نپوشیدن حجاب اجباری، از سرکوب امنیتی و سانسور رسانه‌ای جمهوری اسلامی در برخورد با این رویداد انتقاد کرده است.