به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آذر ۰۳، ۱۴۰۲

قطر: توافق اسرائیل و حماس جمعه ساعت هفت صبح اجرا می‌شود

 تداوم تبادل آتش در مرز لبنان و اسرائیل

واکنش ترکیه به آتش‌بس بشردوستانه میان اسرائیل و حماس

  • وزارت خارجه ترکیه از آتش‌بس موقت میان اسرائیل و حماس استقبال و از قطر در این زمینه تشکر کرد. پیشتر رجب طیب اردوغان انتقادهای تندی را علیه اسرائیل به دلیل جنگ با حماس در غزه مطرح کرده بود.

  • سخنگوی وزارت خارجه قطر گفت که توافق بین اسرائیل و حماس جمعه ساعت هفت صبح اجرا می‌شود.

    دفتر نخست‌وزیر اسرائیل تایید کرد که فهرست اولین گروگان‌هایی که قرار است آزاد شوند را دریافت کرده است.

    دفتر نخست‌وزیر اسرائیل روز پنج‌شنبه اعلام کرد که مقامات در حال بررسی جزئیات لیست و با خانواده‌ها در تماس هستند.

    همزمان، حماس اعلام کرد که آتش‌بس در ازای آزادی گروگان‌ها به مدت چهار روز ادامه می‌یابد.

  • ارتش اسرائیل خبرنگار ایران‌اینترنشنال را به درون شهر غزه و تونل‌های زیر بیمارستان شفا برد. جایی مجهز به امکانات زندگی که ظاهرا حماس از آن به‌عنوان مقر فرماندهی استفاده می‌کرد.

    ارتش اسرائیل از مدت‌ها پیش حماس را به استفاده از مجتمع بیمارستانی شفا به عنوان مرکز فرماندهی و کنترل اقدامات این گروه شبه‌نظامی متهم کرده است. این ماجرا بخشی از یک استراتژی گسترده‌تر در مورد پنهان شدن نیروهای حماس در میان مردم غیرنظامی است.

  • انتقاد بانوی اول اسرائیل از نهادهای بین‌المللی درباره خشونت جنسی حماس علیه زنان

    بانوی اول اسرائیل در این مقاله نوشت که دو روز پس از این حمله هولناک حماس وقتی با مادر دو کودک اهل کیبوتص در نزدیکی مرز غزه آشنا شد، از وقایعی که او از حمله حماس تعریف کرد «نفسم حبس شد».

    او نوشت: «وحشت او بازتاب گزارش‌هایی بود که من از زنان آزار دیده شنیده بودم و این زن تنها نبود. او یکی از هزاران زن اسرائیلی است که همزمان با قتل و تجاوز توسط تروریست‌های حماس در آن روز سرنوشت‌ساز مواجه شدند.»

    این مقاله بانوی اول اسرائیل در آستانه روز بیست و پنجم نوامبر، روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان منتشر شده است.

  • فرانسه خواستار «اجرای کامل» توافق بین اسرائیل و حماس در مورد آزادی پنجاه گروگان در ازای آتش‌بس بشردوستانه و تبادل اسرای فلسطینی شد.

    وزارت خارجه فرانسه روز پنج‌شنبه روز پنجشنبه تاکید کرد که این توافق باید «بدون وقفه بیشتر» به اجرا در آید.

    آن کلر لژاندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت که پاریس بار دیگر خواستار آزادی فوری همه گروگان ها شده است.

    او افزود که انتظار خانواده‌های گروگان‌ها بی‌رحمانه و غیرقابل تحمل است و فرانسه خواستار رعایت کامل مفاد این توافق است.

  • حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه دوم آذر با حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در بیروت دیدار و گفت‌وگو کرد.

    بر اساس بیانیه حزب‌الله و گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، دو طرف درباره مسایل منطقه و جنگ اسرائیل و حماس با یکدیگر تبادل نظر کردند.

    این دیدار پس از اعلام توافق آتش‌بس موقت میان اسرائیل و حماس انجام شد؛ در حالی که هنوز این توافق به اجرا نیامده و درگیری‌ها در مرز لبنان و اسرائیل همچنان ادامه دارد.

    در روزهای اخیر کشورهای غربی بار دیگر به جمهوری اسلامی درباره گسترش درگیری‌ها در منطقه هشدار دادند.

  • وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل گروه حماس است، روز پنج‌شنبه اعلام کرد تعداد فلسطینیان کشته شده در حمله اسرائیل به نوار غزه به بیش از ۱۳ هزار نفر افزایش یافت.

    جنگ اخیر میان اسرائیل و حماس از زمان آغاز حمله این گروه شبه‌نظامی به اسرائیل در روز هفتم اکتبر آغاز شد.

    این حمله حماس، مرگ‌بارترین حمله به اسرائیل طی دهه‌های اخیر بود که در جریان آن، حدود هزار و ۴۰۰ نفر که اغلب غیرنظامی بودند کشته شدند و بیش از ۲۰۰ نفر به گروگان گرفته شدند.

    حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا، گروهی تروریستی شناخته می‌شود.

  • الجزیره: ۵ نفر از نیروهای حزب‌الله در حمله اسرائیل کشته شدند

    به گزارش شبکه خبری الجزیره، به دنبال حمله شامگاه چهارشنبه اول آذر اسرائیل به خانه‌ای در جنوب لبنان، پنج نفر از نیروهای حزب‌الله کشته شدند.

    یکی از این افراد، فرزند رییس فراکسیون حزب‌الله در پارلمان لبنان است.

    حزب‌الله در بیانیه‌های جداگانه‌ای اعلام کرد این پنج نفر، «در راه قدس شهید شدند» که در این میان نام عباس محمد رعد به چشم می‌خورد.

    پیش از این گفته شده بود این فرد در حمله اسرائیل به منزلی در روستای بیت یاحون در جنوب لبنان کشته شده است.

    جواد نصرالله، فرزند حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز کشته شدن فرزند رییس فراکسیون حزب‌الله در پارلمان این کشور را اعلام کرد.

    ارتش اسرائیل خبر داده بود چهارشنبه شب زیرساخت‌ها و هسته‌های وابسته به حزب‌الله را هدف قرار داده است.

  • استرالیا به بیش از ۸۰۰ فلسطینی و بیش از ۱۷۰۰ اسرائیلی ویزا داد

    پنی وونگ، وزیر امور خارجه استرالیا اعلام کرد این کشور از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس به بیش از ۸۰۰ فلسطینی روادید موقت داده است.

    وونگ پس از اعلام توافق آتش‌بس میان طرفین در غزه به رسانه‌ها گفت در همین مدت (بین هفتم اکتبر تا چند روز قبل)، استرالیا هزار و ۷۹۳ روادید برای شهروندان اسرائیلی صادر کرده است.

    وزیر امور خارجه استرالیا بر تقاضای زیاد برای ویزای استرالیا در منطقه تاکید کرد و گفت که همه دریافت‌کنندگان تحت بررسی‌های امنیتی دقیق قرار گرفته‌اند.

    در ۲۰ سال گذشته، استرالیا یکی از سخت‌گیرانه‌ترین سیاست‌ها را در سطح جهانی در مورد پناهجویان اعمال کرده است.

    این کشور آنچه را که سیاست «تحمل صفر» می‌نامد در قبال پناهجویانی که از طریق قایق به استرالیا می‌آیند، اتخاذ کرده است.

  • خبرنگار ایران‌اینترنشنال در اسرائیل درباره تعویق اجرای توافق آتش‌بس موقت میان اسرائیل و حماس گزارش می‌دهد.

    اسرائیل اعلام کرده است تبادل گروگان‌های حماس و زندانیان فلسطینی تا روز جمعه انجام نخواهد شد.

  • اسرائیل: آتش‌بس به معنای پایان جنگ ما با حماس نیست

    هرتزی هالوی، رییس ستاد کل ارتش اسرائیل گفت برقراری آتش‌بس موقت با حماس به معنای پایان جنگ نیست.

    او روز پنج‌شنبه در بازدید از نوار غزه گفت: «ما سعی داریم اهداف جنگ را به‌هم پیوند بزنیم به نحوی که فشار ناشی از عملیات زمینی، توانایی دست‌یابی به هدف اصلی این جنگ یعنی ایجاد شرایط آزادی اسرائیلی‌های ربوده‌ شده را نیز به دنبال بیاورد.»

    هالوی افزود: «ما جنگ را خاتمه نمی‌دهیم. تا زمانی که پیروز نشویم، ادامه می‌دهیم و به نبرد با حماس در مناطق دیگر می‌پردازیم.»

  • دیوان عالی دادگستری روز پنج‌شنبه دوم آذر شکایت انجمن قربانیان تروریسم الماگور در اسرائیل را علیه توافق دولت با حماس رد و تاکید کرد دلیلی اساسی برای مداخله در این‌گونه مسایل امنیتی وجود ندارد.

    الماگور خواستار مشاهده تمام جزییات تعهداتی شده بود که اسرائیل به حماس داده است.

    دیوان عالی دادگستری اسرائیل با رد دادخواست این انجمن اعلام کرد دولت در مورد مسایل امنیتی و دیپلماسی که خارج از صلاحیت دادگاه است، اختیارات گسترده‌ای دارد.

    دادگاه همچنین ادعای دادخواهان مبنی بر اعمال تبعیض از سوی دولت علیه برخی اسیران (با آزادی برخی دیگر) را رد کرد و گفت اظهارات دولت نشان می‌دهد این حماس است که گروگان‌ها را به دسته‌های مختلف تقسیم کرده است.

  • خبرگزاری فرانسه نوشت تاخیر در اجرای آتش‌بس در غزه به جزییات درباره این مساله مربوط است که در مرحله اول کدام گروگان‌ها آزاد شوند و مکانیسم تحویلشان چگونه باشد. قرار بود توقف چهار روزه جنگ از روز پنج‌شنبه آغاز شود که بر اساس گزارش‌ها دست‌کم تا روز جمعه سوم آذر به تعویق افتاده است.

    یک مقام فلسطینی به خبرگزاری فرانسه گفت زمان شروع آتش‌بس به دلیل اختلاف درباره اسامی گروگان‌ها و نحوه آزادی آن‌ها عقب افتاده است.

    اسرائیل خواستار آزادی همه زنان و کودکان گروگان شده اما حماس اعلام کرد محل نگهداری همه آنان را نمی‌داند چون برخی از آنان به وسیله گروه‌های دیگر در غزه نگهداری می‌شوند.

    وزارت امور خارجه قطر پیش از ظهر پنج‌شنبه به وقت محلی در بیانیه‌ای جدید وعده داد زمان شروع توقف درگیری‌ها «طی چند ساعت آینده» اعلام خواهد شد.

    یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه قطر گفت که رایزنی‌ها با اسرائیل و حماس همراه با مصر و آمریکا ادامه دارد تا به یک اطمینان درباره شروع سریع آتش‌بس و پای‌بندی طرفین به توافق برسند.

    انتظار می‌رود دست‌کم ۵۰ اسیر اسرائیلی که همگی کودک و زن هستند طی چهار روز و به صورت گروه‌های ۱۰ نفره آزاد شوند.

    اگر افراد بیشتری از اسرای اسرائیل آزاد شوند، احتمالا توقف در جنگ روز به روز تمدید خواهد شد.

  • یکی از پزشکان بیمارستان شفا در شهر غزه به خبرگزاری فرانسه گفت محمد ابوسلمیه، مدیر این مرکز و چند نفر از پرسنل پزشکی این بیمارستان روز پنج‌شنبه دوم آذر به دست نیروهای اسرائیلی دستگیر شدند.

    بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیلی، ابوسلمیه تحت بازجویی شین‌ بت (سازمان اطلاعات اسرائیل) و واحد اطلاعات نیروهای مسلح اسرائیل قرار دارد.

    رادیو ارتش اعلام کرد ابوسلمیه هنگامی که در حال حرکت به سمت جنوب غزه بود، ‌بازداشت شد.

    بیمارستان شفا از سوی ارتش اسرائیل همواره به عنوان یکی از مراکز فرماندهی اصلی نیروهای حماس معرفی شده است.

    پیش‌تر نیروهای دفاعی اسرائیل به این بیمارستان حمله کرده و از کشف تونل‌ها و تسلیحات در آن خبر دادند.

  • نیروهای دفاعی اسرائیل اعلام کردند حمله‌ای پهپادی و گلوله‌بار توپخانه‌ای را علیه یک جوخه موشکی ضد تانک در جنوب لبنان، نزدیک منطقه شمالی ضریط انجام داده‌اند. صبح روز پنج‌شنبه تعدادی راکت از لبنان به سمت شمال اسرائیل شلیک شد که آژیر خطر را در مناطقی مانند گالیله به صدا درآورد.

  • منیر البرش، مدیر‌کل وزارت بهداشت غزه که در داخل بیمارستان اندونزیایی است، گفت ارتش اسرائیل به افراد حاضر در این مرکز هشدار داده است ظرف چهار ساعت آن را تخلیه کنند. او به الجزیره گفت بمباران اطراف بیمارستان اندونزیایی در شمال غزه از همه طرف ادامه دارد.

  • ارتش اسرائیل خبر داد در حمله هوایی روز چهارشنبه به غزه، ۳۰۰ مکان حماس شامل تونل‌ها و انبارهای سلاح این گروه را هدف قراره داده است.

    مراکز فرماندهی و عملیاتی، تونل‌ها، انبارهای تسلیحات، سایت‌های تولید سلاح و مواضع پرتاب موشک‌های ضد تانک از جمله این اهداف بوده‌اند.

    ارتش اسرائیل با ادامه دادن به عملیات زمینی خود در شامگاه چهارشنبه، به چندین هدف در جبالیا واقع در شمال غزه حمله و تونلی را که در بیت حانون کشف کرده بود، منهدم کرد.

  • ایران اینترنشنال