به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آبان ۱۲، ۱۴۰۲

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل: در اوج نبرد هستیم؛ دیدار نتانیاهو با بلینکن پشت درهای بسته

وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر به تل‌آویو سفر کرد. آنتونی بلینکن روز جمعه ۱۲ آبان پشت درهای بسته با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل د بیانیه‌ای از گذر نیروهای اسرائیلییدار کرد. دفتر نخست‌وزیری اسرائیل از حومه شهر غزه خبر داد اما جزییات بیشتری ارائه کرد.


ارتش اسرائیل از کشته شدن مصطفی دلول، فرمانده گردان صبرا-تل الهوای حماس در حمله هوایی شامگاه پنج‌شنبه خبر داد.


بر اساس اعلامیه ارتش اسرائیل، دلول «نقش کلیدی در مدیریت نبرد علیه نیروهای اسرائیلی در نوار غزه» داشت.



به دنبال سفر دوباره آنتونی بلینکن به اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور پشت درهای بسته با او دیدار کرد.


بلینکن در جلسه‌ای با اعضای کابینه جنگ اسرائیل شرکت خواهد کرد.


دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در بیانیه‌ای از قول نتانیاهو نوشت: «ما در اوج نبرد هستیم. موفقیت‌های چشمگیری داشته‌ایم و از حومه شهر غزه گذشته‌ایم. ما در حال پیشرفت هستیم.»


این بیانیه جزییات بیشتری درباره پیشروی نیروهای اسرائیل در غزه ارائه نکرد.


ساعاتی پیش از آغاز سخنرانی حسن نصرالله، دبیر‌کل حزب‌الله لبنان، سخنگوی ارتش اسرائیل در پیامی به حزب‌الله اعلام کرد: «امروز و روزهای آینده به هر حادثه‌ای پاسخ خواهیم داد.»


نصرالله قرار است امروز سخنرانی کند و سکوتی را که از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در پیش گرفته است، بشکند. بسیاری معتقدند این سخنرانی می‌تواند نقطه عطفی در این جنگ و تنش‌های منطقه باشد.


ساعت شروع این سخنرانی، ۱۵ به وقت محلی اعلام شده است.


حزب‌الله پیش از این در هشداری به اسرائیل خواهان متوقف شدن حملات به غزه تا بعدازظهر جمعه شد.



بر اساس اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال از یک منبع آگاه، فرماندهان گروه مسلح نجباء، از گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عراق، در سفری مخفیانه به تهران رفته‌اند.


اکرم الکعبی، رهبر این گروه روز سه‌شنبه رسما به آمریکا اعلان جنگ کرد و گفت: «محور مقاومت عراق تصمیم گرفته عراق را به شیوه نظامی آزاد کند.»


تداوم حملات هوایی و دریایی اسرائیل به غزه


ارتش اسرائی، طی عملیات شبانه جداگانه‌ای در نوار غزه، جت‌های جنگنده، بالگردهای رزمی و توپخانه که از سوی نیروهای پیاده تیپ نهال هدایت می‌شدند، چندین نیروی حماس را کشتند.


ارتش اسرائیل گفت در طول شب، نیروی هوایی و نیروی دریایی حملاتی را علیه چندین سایت حماس در نوار غزه انجام دادند. از جمله ساختمان‌هایی که برای شلیک و پرتاب موشک ضد تانک استفاده می‌شد.


ارتش اسرائیل در اطلاعیه‌ای دیگر گفت چهار نفر از سربازان این کشور کشته شدند و تعداد نیروهای اسرائیلی کشته‌شده این کشور از زمان آغاز حمله‌های زمینی به غزه به ۲۳ تن رسید.


هشدار امارات متحده عربی


با ادامه حملات متقابل اسرائیل و حماس، امارات متحده عربی نسبت به «خطر واقعی سرریز منطقه‌ای این جنگ» هشدار داد.


نوره الکعبی، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی صبح روز جمعه در جریان کنفرانسی در ابوظبی گفت: «در حالی که به کار برای توقف جنگ ادامه می‌دهیم نمی‌توانیم ضرورت کاهش دمای منطقه را که به نقطه جوش نزدیک می‌شود نادیده بگیریم.»


او با تاکید بر اینکه برای برقراری آتش‌بس بشردوستانه میان اسرائیل و حماس به شکلی بی‌وقفه تلاش می‌کند درباره خطر گسترده‌تر شدن جنگ در منطقه خاورمیانه ابراز نگرانی کرد.


الکعبی همچنین هشدار داد خطر سوءاستفاده گروه‌های افراطی از وضعیت برای پیشبرد ایدئولوژی‌هایی که «ما را در چرخه‌های خشونت نگه می‌دارند»، واقعی است.


وضعیت گروگان‌ها و آمریکایی‌ها در غزه


نیویورک تایمز به نقل از دو مقام وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد پهپادهای شناسایی این کشور برای کمک به یافتن گروگان‌ها بر فراز غزه پرواز می‌کنند.


دانیل هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل روز پنج‌شنبه تعداد گروگان‌های در اختیار حماس را ۲۴۲ نفر اعلام کرد.


ده‌ها نفر دیگر از زمان حمله هفتم اکتبر حماس مفقود شده‌اند که در حال حاضر سرنوشتشان مشخص نیست.


تاکنون چهار گروگان از سوی حماس و یک سرباز اسرائیلی اسیر از سوی ارتش این کشور آزاد شده‌اند.


بارنبری باهیدا نوکارا، وزیر امور خارجه تایلند روز جمعه گفت این کشور آسیای جنوب شرقی در حال هماهنگی با همه دولت‌هایی است که می‌توانند با حماس برای آزادی ده‌ها شهروند تایلندی که به وسیله این سازمان گروگان گرفته شده‌اند، تماس بگیرند.


به گفته او جمهوری اسلامی که «به حماس نزدیک است» قول داده تا به مذاکرات کمک کند.


تایلند روز پنج‌شنبه هم خبر داده بود هیاتی از این کشور در تهران با نمایندگان حماس درباره وضعیت ۲۲ شهروند گروگان تایلندی مذاکره کرده است.

ایران اینترنشنال