به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آبان ۱۳، ۱۴۰۲

روزنامۀ لبنانی لوریان لوژور با اشاره به سخنرانی نصرالله نوشت :

 عاقبت کوه موش زائید

روزنامۀ فرانسوی‌زبان "لوریان لوژور" چاپ بیروت در تفسیر سخنرانی دیروز رهبر حزب الله، حسن نصرالله، نوشت عاقبت "کوه موش زائید". قرار بود حسن نصرالله در این سخنرانی که اولین واکنش او، با حدود یک ماه تأخیر، به جنگ اسرائیل و حماس بود همۀ داده های این جنگ را به عنوان فرماندۀ "محور مقاومت" و به نیابت از حکومت ایران تغییر دهد. هفتۀ نامۀ فرانسوی اکسپرس تصریح کرد که تقویت حضور نظامی و ناوهای آمریکا در منطقه نصرالله را به عقب‌نشینی واداشت. 

جمهوری اسلامی ایران نیز از روزها قبل در بارۀ سخنرانی نصرالله تبلیغ کرده بود و تمهیدات گسترده‌ای نیز برای پخش مستقیم سخنرانی نصرالله در اماکن عمومی پایتخت به کار بسته بود.

در عوض حسن نصرالله در سخنرانی خسته کنندۀ خود حتا هواداران حزب الله را مأیوس کرد. او تمام تلاش خود را به خرج داد تا بگوید که اولاً در جنگ جاری میان اسرائیل و حماس دخالت نمی کند و  ثانیاً حملۀ هفتم اکتبر حماس به اسرائیل هیچ ربطی به حزب الله و حکومت ایران ندارد. کل تهدید حسن نصرالله به این خلاصه شد که دخالت احتمالی حزب الله در جنگ به تحولات غزه و یا حملۀ احتمالی اسرائیل به لبنان بستگی دارد. در فاصله گیری از حماس، نصرالله حتا جنایات این گروه را در هفتم اکتبر به خود اسرائیل نسبت داد.

هفته نامۀ فرانسوی "اکسپرس" صریحاً نوشت که نصرالله و "پدرخواندۀ او"، یعنی حکومت ایران، از ترس هشدارهای آمریکا و تقویت حضور نظامی آن در منطقه عقب نشستند. افزون بر این، به نوشتۀ اکسپرس "سید" خوب می‌داند که لبنان زخمی و درهم شکستۀ امروز نه تاب تحمل جنگ دیگری را دارد و نه حزب الله را بابت چنین جنگی خواهد بخشید. روزنامۀ "پیرنه دو سود" نیز در تفسیر این عقب نشینی نوشت که هفتاد درصد مردم لبنان با درگیر شدن این کشور در جنگ مخالف هستند.

با این همه، سخنرانی نصرالله باعث تمسخر او در شبکه های اجتماعی جهان عرب شد. بسیاری او را با نشر تصاویری متهم کردند که در جنگ جاری جانب اسرائیل را علیه حماس گرفته است. برخی دیگر نوشتند که توقع دخالت نصرالله و حزب الله در این جنگ مثل این می ماند که از نتانیاهو بخواهیم که به کمک غزه علیه اسرائیل بشتابد. در تصویری دیگر نصرالله همانند عروسک خیمه شب‌بازی طرح حکومت ایران نمایش داده شده که در انتظار دستورات رهبرانش در تهران است.

هفته نامۀ "اکسپرس" سپس پرسیده است که حزب الله تا کجا می‌تواند این خط را ادامه دهد بی آنکه به اعتبار آن لطمه وارد شود. بزرگترین درس این عقب نشینی به نوشتۀ "اکسپرس" این است که تقویت حضور نظامی آمریکا در منطقه ثمربخش بوده است. به نوشتۀ "اکسپرس" ورود دو ناو هواپیمابر آمریکایی به آب‌های منطقه برخی طالبان جنگ با اسرائیل را در خاورمیانه نگران کرد و وزارت دفاع آمریکا که از این موضوع به خوبی آگاه است صدها نیروی کمکی دیگر را عازم خاورمیانه نمود.

ناصر اعتمادی /  رادیو بین المللی فرانسه