به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آذر ۰۳، ۱۴۰۲

اجرای حکم اعدام «میلاد زهره‌وند»، معترض بازداشت‌شده در زندان همدان

بنا بر اعلام منابع حقوق بشری ایران، حکم اعدام میلاد زهره‌وند، معترض بازداشت‌شده در اعتراضات سراسری به صورت مخفیانه در زندان مرکزی همدان؛  اجرا شده است.

وبسیات حقوق بشری هه‌نگاو به نقل از منابع مطلع نوشته «که تاکنون (ساعت ۵ به وقت ایران)، اطلاعات سپاه پاسداران از تحویل پیکر میلاد زهروه‌ند به خانواده‌اش ممانعت به عمل آورده و اعلام کرده‌اند تنها در صورتی پیکر را تحویل خواهند داد که در شهر ملایر مراسم خاکسپاری برگزار نشود.»

بنا بر این گزارش به گفته یک منبع مطلع، از صبح امروز، نیروهای مسلح حکومتی در اماکن عمومی شهر ملایر مستقر شده‌‌اند.

پیشتر اعلام شده بود که حکم اعدام آقای زهره‌وند به اتهام «قتل» و «قصاص نفس»، «به واحد اجرای احکام ارسال شده بود» و نگرانی‌ها درباره احتمال قریب‌الوقوع حکم اعدام آقای زهره‌وند بالا گرفته بود.

«میلاد زهره‌وند»، جوان بیست ساله، روز ۴آبان۱۴۰۱ و هم‌زمان با چهلمین روز جان‌باختن «مهسا (ژینا) امینی»، در بلوار «سیف الدوله» شهر ملایر تیر خورد، بازداشت شد، متهم به قتل یکی از اعضای اطلاعاتی-امنیتی سپاه پاسداران در ملایر شد و دادستان همدان ۲۲آبان۱۴۰۲، از تایید حکم اعدام او در دیوان عالی کشور خبر داده بود.

از صحنه حادثه منجر به جان‌باختن علی نظری تاکنون تصویری منتشر نشده است؛ اما مقامات دولتی و قضایی این استان همدان هرکدام روایت متفاوتی از آن حادثه منتشر کردند که ایران وایر پیشتر در گزارشی به تناقضات پرونده میلاد پرداخته بود.

میلاد زهره‌وند، متولد ۱۳۸۱ و کارگر  آسفالت‌کاری بوده. او ازجمله بازداشت‌شدگان اعتراضات «زن٬زندگی٬آزادی» بود که نامش تا پیش از صدور حکم بدوی اعدام، راهی به رسانه‌های پیدا نکرده بود.

ایران وایر