به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، آبان ۲۳، ۱۴۰۲

اختلاف در وزارت خارجه آمریکا درباره جنگ غزه

  

رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه در ایمیلی به کارکنان وزارتخانه متبوع خود به وجود اختلاف در این وزارتخانه درباره رویکرد دولت بایدن به جنگ اسرائیل و حماس اذعان داشته است.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان می‌گوید پیام آقای بلینکن به کارکنان وزارت خارجه آمریکا در بحبوحه مخالفت‌های فزاینده در این وزارتخانه و حتی در دولت بایدن نسبت به سیاست واشینگتن در قبال این بحران ارسال شده است.

این رسانه هفته پیش گزارش داده بود که صدها نفر از کارکنان آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده در نامه سرگشاده‌ای خواستار آتش‌بس شده‌اند. گزارش سی‌ان‌ان همچنین به مخالفت‌ها در میان کارکنان وزارت خارجه نسبت به سیاست دولت بایدن در قبال جنگ کنونی خاورمیانه اشاره داشت.

آنتونی بلینکن در ایمیلی که روزنامه هافینگتون پست و سی‌ان‌ان می‌گویند آن را مشاهده کرده‌اند، نوشت: «می‌دانم که رنج ناشی از این بحران به بسیاری از شما صدمات شخصی عمیقی زده است. اندوهی که با دیدن تصاویر روزانه نوزادان، کودکان، افراد مسن، زنان و سایر غیرنظامیانی که در این بحران رنج می‌برند، خردکننده است. خود من نیز آن را احساس می‌کنم.»

این دیپلمات ارشد آمریکایی خاطرنشان کرد که «برخی افراد در وزارتخانه ممکن است با رویکردهایی که ما اتخاذ می‌کنیم مخالف باشند یا نظراتی درباره بهتر شدن رویکردمان داشته باشند».

آقای بلینکن سپس عنوان کرد که جلساتی برنامه‌ریزی شده است تا کارمندان بتوانند نظرات خود را در آن ارائه دهند.

وی افزود: «ما به آن‌چه شما درباره سیاست‌هایمان می‌گویید گوش می‌دهیم و نظراتتان را جویا می‌شویم.»

آنتونی بلینکن همچنین تصریح کرد که سیاست‌های ایالات متحده در قبال بحران کنونی این است که به جنگ هر چه سریع‌تر پایان داده شود و در حالی که از حق اسرائیل برای دفاع از خود و ممانعت از وقوع حملات تروریستی مانند هفتم اکتبر دفاع می‌کند، اقدامات اسرائیل نیز باید کاملا مطابق با قوانین بین‌المللی بشردوستانه باشد.

وی در ادامه این ایمیل تاکید کرده که «شمار بیش از حدی از غیرنظامیان فلسطینی جان خود را از دست داده‌اند» و «برای کاهش رنج آنها می‌توان و باید اقدامات بیشتری انجام داد».

آقای بلینکن نوشت: «همان‌طور که در جلسات خصوصی و عمومی گفته‌ام، ما معتقدیم دولتی که پس از این بحران امورات غزه را دست می‌گیرد، باید مردم فلسطین را محور قرار بدهد. ما به رهبری فلسطینی‌ها در حکومت غزه و متحد شدن غزه با کرانه باختری اعتقاد داریم. باید سازوکار محکمی نیز برای بازسازی غزه ایجاد شود.»

سی‌ان‌ان واکنش متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، به این گزارش را بازتاب داده که گفته است، «وزارت امور خارجه، مانند هر سازمانی، نه تنها در دولت آمریکا، بلکه در سراسر جهان، شامل افرادی با دیدگاه‌های گوناگون می‌شود».

آقای میلر افزود: «یکی از نقاط قوت ما به‌عنوان یک نهاد این است که کارکنان ما دیدگاه‌های متفاوتی دارند و از بیان دیدگاه‌هایشان استقبال می‌کنیم.»

رادیو فردا