به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، آبان ۱۱، ۱۴۰۲

نسرین ستوده به اعتصاب غذایش پایان داده است

  

رضا خندان از قول همسرش نسرین ستوده که در جریان مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند، همراه شماری دیگر بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شده‌اند، گزارشی از آخرین وضعیت همسرش و دیگر بازداشت شدگان منتشر کرده است. به نوشته آقای خندان، خانم ستوده به اعتصاب غذا و داروی خود پایان داده است.

آقای خندان در حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی نوشته است: طی تماسی که امروز سه‌شنبه با نسرین داشتم معلوم شد:

- او که در اعتراض به خشونت و ضرب و شتمی که در هنگام بازداشت کرده بودند به مدت دو روز اعتصاب غذا و دارو کرده بود از دیشب به اعتصاب غذایش پایان داده است.

- حمله ماموران به مراسم تشییع و خاکسپاری آرمیتا سازماندهی و از قبل‌برنامه‌ریزی شده بود. این را برخی از بازداشت شده‌ها قبل از حمله و در حاشیه مراسم، از گفتگوهای مامورین شنیده بودند.

- حمله و ضرب و شتم شرکت کنندگان مراسم بسیار شدیدتر از چیزی بوده که در اخبار آمده است. آنها شرکت کنندگان را پس از کتک‌کاری، از پا گرفته و مسیر طولانی را کشان‌کشان روی سنگ‌های قبرستان با خود برده‌اند.

- حدود ۵۰ نفر در یک زمان بدون اینکه جمعیت شعار بدهند یا حرکت خاصی بکنند به طرف شرکت کنندگان حمله کرده‌اند.

- دستکم ۴ نفر از اقوام نزدیک آرمیتا با فامیلی گراوند جزو بازداشت شده‌ها بوده‌اند که در بازداشتگاه سعی کردند آنها را شناسایی و آزاد کنند.

- در دادسرا نسرین و خانم منظر ضرابی را به دلیل نداشتن حجاب نتوانستند از ماشین پیاده کنند. ‌آنها حاضر نشدند روسری سر کنند. پس از ساعت‌ها کش و قوس و اصرار و امتناع آنها از روسری گذاشتن، شخصی، برگه بازپرسی و تفهیم اتهام را آورده و در داخل ماشین به آنها داده است. این نوع بازپرسی هیچگونه ارزش و ‌ اعتبار قانونی ندارد. بازپرس در هر صورت موظف به برگزاری رسمی و قانونی جلسه در محل رسمی بازپرسی است. نداشتن حجاب نمی‌تواند مانع روند قانونی جلسه شود. 

- تعداد بازداشت شدگان بسیار زیاد بوده است اما پس آزادی عده زیادی از آنها هم اکنون ۲۳ نفر از زنان بازداشت شده در زندان قرچک هستند. تعداد مردان بازداشتی کمتر از زنان بوده که همه آنها به زندان تهران بزرگ منتقل شده‌اند.

- برای همه آنها قرار وثیقه صادر شده است اما از پذیرش وثیقه از خانواده‌ها به دلایل مختلف جلوگیری می‌شود.

- نسرین بدو ورود به زندان متوجه آثار کبودی نبوده اما بعدا متوجه کبودی در قسمت‌های مختلف بدن‌اش شده است. او به دلیل ضربه‌های متعدد دچار سردرد شده است.

- عده زیادی را در مراسم ختم آرمیتا در بیرون مسجد بازداشت و غیر از دو تن از آنها بقیه را آزاد کرده‌اند.

ایران امروز