به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، آذر ۰۷، ۱۴۰۲

جنگ غزه؛ آشوب و سرپیچی بی‌سابقه در ارتش اسرائیل

 

در حالی که جنگ خونین نوار غزه وارد پنجاه و سومین روز خود می‌شود، به نظر می‌رسد ارتش اسرائیل برای اولین‌بار با آشوب بی‌سابقه‌ای در صفوف خود مواجه شده است.

 بسیاری از چهره‌های رسانه‌ای در کانال‌های اسرائیلی، فرماندهی نظامی را به باد انتقاد گرفته‌اند که پیشتر نیز به دلیل ناکامی در پیش‌بینی حمله حماس در 7 اکتبر، آماج انتقادات بودند

به نوشته روزنامه «یدیعوت آحارانوت»، تصمیم برکناری دو فرمانده به اتهام عقب‌نشینی از درگیری‌ با عوامل گروه‌های فلسطینی در غزه منجر به بروز وضعیتی شبیه به سرپیچی در یکی از لشکرهای نظامی شد و نیمی از سربازان و افسران یک گردان مستقر در غزه، بعد از برکناری دو افسر نظامی، از ادامه خدمت انصراف دادند.


برکناری فرمانده گروهان و معاونش

به نوشته این روزنامه، در اوج نبرد زمینی در غزه، نیروهای یک گروهان ارتش اسرائیل برای مقابله با نیروهای حماس که کمین کرده بودند، وارد عمل شدند، اما هیچ حمایت نظامی و پوشش هوایی از آن‌ها صورت نگرفت و همین کار باعث شد که آن‌ها در حالی که در میان حجم آتش عوامل حماس گرفتار شده بودند، از منطقه نبرد عقب‌نشینی کنند.


ارتش اسرائیل در پی این عقب‌نشینی بود که مقرر داشت تا فرمانده این گروهان و معاون او را برکنار کند.


طبق این گزارش، به نظر می‌رسد این حادثه به ایجاد بحرانی شدید میان سربازان این گروهان و فرمانده گردان آن انجامید که باعث شد نیمی از سربازان به دلیل تصمیم فرمانده تیپ، به یگان برنگردند که به زعم آنها، از فرمانده گردان به زیان فرمانده گروهان، جانب‌داری کرده بود.


انتقادات شدید

این حادثه بر شدت انتقادها از عملکرد فرماندهی ارتش افزود زیرا تحویل گروهی از اسرای اسرائیلی توسط حماس در قلب غزه در یکشنبه گذشته، ثابت کرد آنها همچنان قادر به رویارویی هستند در حالی بود فرماندهی نظامی اسرائیل طی چند روز اخیر مدعی بود با کشتن ده‌ها نفر از فرماندهان حماس، این گروه را به شدت تضعیف کرده و چیزی برای حماس در شمال نوار غزه باقی نمانده است.


در این رابطه، بسیاری از چهره‌های رسانه‌ای در کانال‌های اسرائیلی، فرماندهی نظامی را به باد انتقاد گرفتند که پیشتر نیز به دلیل ناکامی در پیش‌بینی حمله حماس در 7 اکتبر، آماج انتقادات بودند.

دبی - العربیه فارسی