به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، آذر ۰۱، ۱۴۰۲

توافق بر سر آتش‌بس چهار روزه در غزه

  

وزارت امور خارجه قطر در بیانیه‌ای جزئیات توافق آتش‌بس میان اسرائیل و حماس را اعلام کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه قطر آمده است:

موفقیت میانجیگری مشترک با مصر و آمریکا بین اسرائیل و حماس را که منجر به توافق برای آتش بس بشردوستانه شد، اعلام می‌کنیم.

زمان شروع آتش بس بشردوستانه ظرف ۲۴ ساعت اعلام می‌شود و به مدت چهار روز ادامه خواهد داشت که قابل تمدید است.

آتش‌بس، اجازه ورود تعداد بیشتری از کاروان‌های بشردوستانه و کمک‌های امدادی از جمله سوخت تعیین‌شده برای نیازهای بشردوستانه را می‌دهد.

مرحله اول شامل تبادل ۵۰ گروگان زن و کودک غیر نظامی اسرائيلی در ازای آزادی زنان و کودکان از زندان‌های اسرائیل است.

تعداد آزادشدگان در مراحل بعدی اجرای توافق افزایش خواهد یافت.

طبق بیانیه رسمی وزارت خارجه قطر آتش بس چهار روزه در غزه طی ۲۴ ساعت آتی اجرایی خواهد شد.

وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که تلاش‌های مشترک این کشور به همراه مصر و آمریکا برای میانجی‌گری بین حماس و اسرائیل به نتیجه رسیده و توافق آتش بس چها روزه در نوار غزه طی ۲۴ ساعت آینده اجرایی خواهد شد.

آتش بس موقت به مدت چهار روزه خواهد بود و قابل تمدید است. پرواز هواگردهای اسرائیلی و... در این مدت در جنوب نوار غزه به طور کامل و در شمال نوار غزه نیز به مدت ۶ ساعت (از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۶ عصر) متوقف خواهد شد.

طبق این توافق ۵۰ نفر از زنان و کودکان (زیر ۱۹ سال) اسیر اسرائیلی در مقابل آزادی ۱۵۰ نفر از زنان و کودکان فلسطینی (زیر ۱۹ سال) اسیر در زندان‌های اسرائیلی مبادله خواهند شد. در مرحله بعدی این توافق نیز تعداد اسرایی که آزاد خواهند شد، افزایش خواهد یافت.

همچنین کمک‌های بیشتری از جمله صدها کامیون ویژه کمک‌های انسانی، امدادی، پزشکی و سوخت بدون استثنا وارد تمام مناطق شمالی و جنوبی نوار غزه خواهد شد.

اسرائیل متعهد شده است که در مدت آتش‌بس، در تمام مناطق نوار غزه به هیچ فردی تعرض نکند و هیچ کس را بازداشت نکند. همچنین آزادی رفت و آمد مردم از شمال تا جنوب در طول خیابان صلاح‌الدین تضمین شده است.

جنبش حماس در بیانیه‌ای ضمن تایید این خبر افزود، این توافق یک آتش بس دوطرفه است و تمام اقدامات نظامی ارتش اسرائیل در تمام مناطق نوار غزه متوقف می‌شود.


کابینه اسرائیل به اتفاق آرا به «آتش‌بس موقت با حماس» رای داد

در یک رای بی‌سابقه در اوایل صبح چهارشنبه، کابینه اسرائیل توافقی را برای آزادی حدود ۵۰ گروگانی که در جریان حمله تروریستی هفتم اکتبر در غزه ربوده شده بودند، تصویب کرد.

به گزارش آکسیوس و تایمز اسراییل با اجرای این توافق، این بزرگترین پیشرفت دیپلماتیک و اولین آتش‌بس در جنگ با حماس، از زمان آغاز حمله حماس در هفتم اکتبر خواهد بود.

اکثریت قریب به اتفاق ۳۸ وزیر دولت از این توافق حمایت کردند، نمایندگان احزاب راست افراطی اوتزما یهودیت و صهیونیسم مذهبی مخالفت خود را با توافق پیش از این نشست ابراز کردند.

همه جزئیات این توافق به طور رسمی برای عموم منتشر نشده است، اما یک مقام دولتی اسرائیل در اوایل روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که انتظار می‌رود این توافق شامل آزادی ۵۰ شهروند زنده اسرائیلی، بیشتر زنان و کودکان، در گروه‌های ۱۲ تا ۱۳ نفری شود.

اسرائیل همچنین موافقت کرد که زنان و نوجوانان فلسطینی را از زندان آزاد کند و آنها را به خانه‌های خود، عمدتا در کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی بازگرداند.

یک وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین روز سه‌شنبه به العربیه گفت که ۳۵۰ نوجوان فلسطینی زندانی و ۸۲ زن فلسطینی زندانی در این مبادله آزاد خواهند شد.

اسرائیل همچنین موافقت کرد که اجازه دهد سوخت اضافی به غزه و همچنین مقادیر قابل توجهی از کمک های بشردوستانه که به دلیل ادامه جنگ وارد غزه نشده است، شود.

در این دیدار که سه‌شنبه شب آغاز شد و تا اوایل روز چهارشنبه ادامه داشت، تمامی آژانس‌های امنیتی اسرائیل - ارتش اسرائیل، شین بت و موساد - حمایت خود را از این توافق اعلام کردند.


بیانیه دولت اسرائیل درباره توافق برای آزادی شماری از گروگان‌ها

در زیر بیانیه کامل دفتر نخست وزیری اسرائیل درباره توافق با حماس را می‌خوانید:

«دولت اسرائیل نسبت به بازگرداندن کلیه گروگان‌ها به کشور متعهد است.»

«امشب، دولت کلیات مرحله اول دستیابی به این هدف را تصویب کرد که براساس آن حداقل ۵۰ گروگان - زنان و کودکان - طی چهار روز آزاد خواهند شد، و در همین دوره نبردها متوقف خواهد شد.»

«آزادی هر ۱۰ گروگان اضافی به یک روز وقفه بیشتر منجر خواهد شد. دولت اسرائیل، آی‌دی‌اف (ارتش اسرائیل) و دستگاه‌های امنیتی به منظور بازگرداندن کلیه گروگانها، کامل کردن عملیات حذف حماس و اطمینان از آنکه هیچ تهدید تازه‌ای از غزه متوقف کشور اسرائیل نخواهد بود، به جنگ ادامه خواهند داد.»


زندانیان فلسطینی که آزاد می‌شوند چه کسانی هستند؟

حماس می‌گوید ۱۵۰ فلسطینی در جریان بخشی از توافق به دست آمده با اسرائیل آزاد خواهند شد.

دیده‌بان حقوق بشر به بی‌بی‌سی گفت که نزدیک به ۷ هزار فلسطینی از جمله ۲۰۰ زن و حدود ۶۰ کودک هم اکنون در زندان‌های اسرائیل در بازداشتند.

ساری باشی، مدیر برنامه دیده‌بان حقوق بشرگفت که برخی از کودکان به دلیل جرایم «نسبتا جزئی مانند پرتاب سنگ» بازداشت شده‌اند.

او گفت که کودکان فلسطینی مشمول قوانین نظامی قرار گرفته‌اند که بنابر آن ممکن است «در نیمه‌شب بازداشت شوند، بدون حضور والدین یا وکیل مورد بازجویی قرار گیرند و یا اینکه برای مدت‌های طولانی با جرایم نسبتا جزئی محبوس باشند.»

منابع خبرها: صدای آمریکا، بی‌بی‌سی، شبکه‌های اجتماعی