به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، آذر ۰۷، ۱۴۰۲

حمایت اتحادیه اروپا و فرانسه از برقراری آتش‌بس دائمی در غزه و تشکیل کشور فلسطینی

  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تخصیص بودجه جدید از سوی اسرائیل به‌منظور پیشبرد سیاست شهرک‌‌سازی در سرزمین‌های فلسطینی را محکوم کرد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه طی اظهارات جداگانه‌ای حمایت خود را از برقراری آتش‌بس دائمی و توقف جنگ در نوار غزه و پیش‌برد تلاش‌ها در راستای راه‌حل دو کشوری و تشکیل کشور فلسطینی تاکید کردند.


وزیر خارجه فرانسه دوشنبه 6 آذر به «العربیه» گفت که پاریس از برقراری آتش‌بسی پایدار که به توقف دائمی جنگ در نوار غزه منجر شود، حمایت کرده و راه‌حل دو کشوری را برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها گزینه‌ای مناسب می‌داند.


بورل دوشنبه همچنین تمدید آتش‌بس 4 روزه میان اسرائیل و حماس که روز سه‌شنبه در نوار غزه منقضی می‌شود و برقراری آتش‌بس «دائمی» و فراهم کردن زمینه برای پیشرفت در «راه‌حل سیاسی» را خواستار شد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در افتتاحیه نشست «اتحادیه برای مدیترانه» در بارسلونا، تاکید کرد که این آتش‌بس که «اولین گام مهم» است، باید تمدید و به یک آتش‌بس «دائمی» تبدیل شود تا اجازه تلاش بر روی یک راه‌حل سیاسی، فراهم شود.


بورل، همچنین افزود:«راهکار سیاسی ما را قادر می‌سازد تا یک بار برای همیشه چرخه خشونت را بشکنیم»، و تاکید کرد که «بدون تشکیل کشور فلسطینی هیچ صلح و امنیت برای اسرائیل وجود نخواهد داشت.»


این مقام ارشد اروپایی با اشاره به اقدامات تلافی‌جویانه ارتش اسرائیل و «رنج غیرنظامیان غزه» گفت: «هر جنایتی نمی‌تواند جنایت دیگری را توجیه کند.»

شایان ذکر است، آتش‌بس میان اسرائیل و گروه‌های فلسطینی که از روز جمعه در نوار غزه لازم الاجرا شده است، در روز سه‌شنبه ساعت هفت صبح به وقت محلی (05:00 به وقت گرینویچ) به پایان می‌رسد.


این توافق‌نامه شامل ورود کمک‌های بشردوستانه از مصر به غزه و همچنین آزادی 50 گروگان اسرائیلی نزد حماس در ازای 150 اسیر فلسطینی از زندان‌های اسرائیل است.


جوزپ بورل، پیش از این دوشنبه، تخصیص بودجه از سوی اسرائیل برای ادامه احداث شهرک‌های یهودی‌نشین جدید در سرزمین‌های فلسطینی و همزمان با ادامه جنگ در نوار غزه را محکوم و تاکید کرد که این مساله ربطی به دفاع از خود ندارد.


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حساب کاربری خود در پلتفرم «ایکس»، نوشت: «من از شنیدن این موضوع که در میانه وضعیت جنگی، اسرائیل بودجه جدیدی را برای ساخت شهرک‌های غیرقانونی بیشتر اختصاص داده است، وحشت کردم».


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه گفت:«این موضوع ربطی به دفاع از خود ندارد و اسرائیل را امن‌تر نمی‌کند.»