به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آذر ۰۴، ۱۴۰۲

در دومین روز آتش‌بس گروگان‌های بیشتری آزاد می‌شوند؛ اسرائیل هم شماری دیگر از زندانیان فلسطینی را آزاد می‌کند

استقبال فعالان از آزادی گروگان‌های تایلندی و فیلیپینی

گروگان های تایلندی آزاد شده

یک کمپین که به نمایندگی از خانواده‌های گروگان‌های حماس فعالیت می‌کند، عکسی از شهروندان تایلندی و فیلیپینی منتشر کرده که روز گذشته توسط حماس آزاد شدند. کمپین خانواده‌های گروگان‌ها و افراد مفقود شده گفته که درتماس مستمر با سفارتخانه‌های خارجی است و به هماهنگی با آن‌ها تا زمان آزادی ایمن گروگان‌ها ادامه می‌دهد.

با گذشت زمان و با تواجه به سوابق قبلی، حتی اسرائیلی‌ها هم ممکن است این توافق را «توافقی عادلانه» در نظر بگیرند.

دست کم یک مزیت تاکتیکی در توقف در جنگ وجود دارد. این توقف به حماس این امکان را می‌دهد تا پس از هفته‌ها نبرد طاقت فرسا که در آن تا حد زیادی در برابر حملات اسرائیل ایستادگی کرده، اما متحمل خسارات قابل توجهی شدند، خود را بازسازی کند.

تردیدی وجود ندارد که حماس از این فرصت پیش آمده برای برقراری مجدد زنجیره‌های فرماندهی، تدارکات مجدد و انتقال جنگنده‌ها به مواضعی استفاده خواهد کرد که از آن جا بتوانند بیشترین آسیب را به نیروهای در حال پیشروی اسرائیل وارد کنند.

مهم‌تر از همه، این توقف در جنگ این فرصت را به حماس می‌دهد تا گروگان‌های باقیمانده را به مکان‌هایی منتقل کنند که پیدا کردن آن‌ها برای اسرائیل دشوارتر شود.

بطور خلاصه، حتی اگر این توقف در جنگ هیچ منفعت دیگری نداشته باشد، اما تبادل گروگان‌ها مزایای تاکتیکی و استراتژیکی قابل توجهی به حماس می‌دهد.

در حالی که بدون شک این خبر خوبی برای گروگان‌های آزاد شده و خانواده‌های آن‌ها است، اما حقیقت سخت آن است که بطور بالقوه آزاد کردن کسانی را که پشت سرمانده‌اند،‌ دشوارتر و پرهزینه‌تر می‌کند.

۱۴ گروگان امروز در ازای ۴۲ زندانی آزاد می‌شوند

مقامات اسرائیلی گفته‌اند که ۱۴ گروگان اسرائیلی که در دست حماس هستند، امروز(شنبه) در ازای ۴۲ زندانی فلسطینی آزاد خواهند شد.

این دومین روز از آتش‌بس موقت بنا به توافقی است که با میانجیگری قطر انجام شده و بر اساس آن در ازای هر گروگان اسرائیلی، سه فلسطینی آزاد می‌شوند.

گروگان‌های بیشتری در روز دوم آتش‌بس آزاد می‌شوند

اسرائیل می‌گوید در حال بررسی فهرستی از ۱۳ گروگان دیگری است که قرار است اواخر امروز توسط حماس آزاد شوند. در مقابل این سیزده نفر، شماری دیگر از زندانیان فلسطینی آزاد خواهند شد.


کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه برای دومین روز از گذرگاه رفح به سمت غزه حرکت کرده اند.


با وجود آتش‌بس موقت، اوضاع این منطقه همچنان بحرانی است. سوخت، غذا، آب و تجهیزات پزشکی به شدت مورد نیاز است.


روز گذشته حدود ۲۰۰ کامیون کمک رسانی به غزه ارسال شدند که بزرگ‌ترین کاروان کمک رسانی از زمان حملات حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر و شروع حملات تلافی جویانه اسرائیل بود.


زندانی فلسطینی می‌گوید آزادی زندانی‌ها غافلگیرانه بود

۳۹ زندانی فلسطینی در ازای گروگان‌های حماس از زندان‌های اسرائیل آزاد شدند.

فلسطینی‌های آزاد شده به طیف وسیعی از جرایم، از پرتاب سنگ تا اقدام به قتل متهم بودند. برخی محکوم شدند و برخی دیگر در انتظار محاکمه بودند.

در ایست بازرسی بیتونیه، کرانه باختری اشغالی، ۲۴زن و ۱۵ پسر نوجوان آزاد شدند.

یکی از زنان آزاد شده مره بیکر است. او جمعه شب به خانه مادرش در بیت حنینا، بیت‌المقدس رفت.

او در سال ۲۰۱۵ در حالی که ۱۶سال داشت، دستگیر شد و به دلیل حمله با چاقو به یک افسر پلیس مرزی به هشت سال و نیم زندان محکوم شد.

باکر به خبرنگاران گفت: «این معامله پس از مرگ بسیاری از مردم انجام می‌شود و این، ما را ناخشنود و ناراحت می‌کند.»

او افزود: «خبر تبادل غافلگیرانه بود.»


ادامه ورود کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه به غزه

کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه برای دومین روز از گذرگاه رفح به غزه می‌روند. با وجود آتش بس موقت، شرایط در منطقه همچنان وخیم است.


سوخت، غذا، آب و تجهیزات پزشکی به شدت مورد نیاز است. نزدیک به صد و پنجاه کامیون روز پنجشنبه از گذرگاه مرزی عبور کردند که بزرگترین کاروان از زمان آغاز درگیری‌ها بود.

تایلند هم از ایران به خاطر کمک به آزادی گروگان‌های این کشور تشکر کرد

وزارت امور خارجه تایلند هم از ایران برای کمک به آزادی ۱۰ تبعه این کشور تشکر کرده و گفته حماس هنوز ۲۰ تایلندی را در اختیار دارد.

این وزارتخانه گفته است «ما صمیمانه امیدواریم با گروگان‌های باقی مانده رفتاری انسانی صورت گیرد و هر چه زودتر به سلامت آزاد شوند.»

این وزارتخانه از دولت‌های مصر، ایران، اسرائیل، مالزی، قطر و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و همچنین سایر کشورهایی که در «تلاش‌های عظیم» که منجر به آزادی این افراد شد، تشکر کرد.

نزدیک به ۳۰ هزار تبعه تایلند در اسرائیل کار می‌کنند.

فیلیپین از کمک ایران برای آزادی یک تبعه این کشور تشکر کرد

وزارت امور خارجه در مورد آزادی یک گروگان فیلیپینی به دست حماس بیانیه‌ای صادر کرده است.

این وزارتخانه از آزادی گلینور پاچکو خبر داده و از تلاش‌های میانجیگرانه قطر برای آزادی گروگان‌های در اختیار حماس قدردانی کرده است.

وزارت امور خارجه فیلیپین در این بیانیه از ایران، مصر و اسرائیل هم تشکر کرده است.

این بیانیه می‌گوید «ما همچنین از دولت‌های مصر و ایران برای کمک‌های ارزشمندشان در این زمینه تشکر می‌کنیم و امیدواریم که حمایت‌های مستمر آنها ادامه یابد.»

تبعه ۳۳ ساله فیلیپینی روز جمعه با ۲۳ نفر دیگر آزاد شد. هنوز یک فیلیپینی دیگر در اسارت حماس است.


ادامه آتش بس و آزادی شمار بیشتری از گروگان‌ها تا ساعاتی دیگر

آتش بس موقت اعلام شده بین اسرائیل و حماس برقرار است که این راه را برای دومین روز مبادله گروگان‌ها هموار می‌کند. اسرائیل می‌گوید قطر فهرستی از اسامی ۱۳ اسرائیلی را به این کشور داده که اکثر آنها کودک هستند. ۲۴ گروگان آزاد شده شب را در بیمارستان‌های اسرائیل گذراندند. اسرائیل در مقابل تا کنون ۳۹ زندانی فلسطینی را آزاد کرده است. آنها به کرانه غربی اشغالی و بیت المقدس شرقی بازگردانده شدند. نیروهای امنیتی اسرائیل برای سرکوب جشن آزادی از گاز اشک آور استفاده کردند.


دیوید کامرون به اسرائیل در مورد تلفات غیرنظامیان غزه هشدار داد

دیوید کامرون، وزیر امور خارجه جدید بریتانیا به اسرائیل هشدار داده است تا زمانی که "امنیت و ثبات طولانی مدت" برای مردم فلسطینی وجود نداشته باشد، در امنیت نخواهد بود.


او از توقف روز جمعه درگیری‌ها استقبال کرد اما به بی‌بی‌سی گفت که تلفات غیرنظامیان در غزه بسیار زیاد است. او همچنین گفت که نیروهای اسرائیلی باید قوانین بشردوستانه بین المللی را رعایت کنند.


لرد کامرون از اسرائیل خواست تا خشونت‌های شهرک‌نشینان یهودی در کرانه غربی را که او آن را «کاملاً غیرقابل قبول» خواند،مهار کند.

هشت گروگان آزاد شده وارد بیمارستانی در اسرائیل شدند

دکتر جوزف مندلوویچ، معاون مدیر وزارت بهداشت اسرائیل، تایید کرده است که هشت گروگان آزاد شده به مرکز پزشکی بیمارستان کودکان اشنایدر منتقل شده اند.


او در کنفرانسی خبری گفت که آنها مضطربانه منتظر بازگشت این گروگان‌ها، شامل چهار زن و چهار کودک، بودند و از دیدن آنها خوشحال هستند.


او گفت که در مجموع شش بیمارستان در اسرائیلی برای پذیرش و درمان گروگان‌ها آماده شده‌اند.

رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند که حماس نام ۱۳ گروگانی که فردا آزاد خواهند شد را اعلام کرده است

رسانه‌های اسرائیلی به نقل از یک مقام این کشور گزارش می‌دهند که حماس فهرست گروگان‎‌هایی که می‌گوید فردا آزاد خواهد کرد را منتشر کرده‌ است.


اسرائیل فهرست افرادی که قرار است آزاد شوند را از قبل اعلام نمی‌کند. خبرهای رسیده حاکیست که وقتی اسرائیل این فهرست را تصدیق کرد، فهرستی از زندانیان فلسطینی که در مقابل آزاد خواهد کرد را تحویل خواهد داد.


روزنامه تایمز اسرائیل گزارش می‌دهد که حماس نام ۱۳ نفر که برخی از آنها کودک هستند را اعلام کرده است.


این بخشی از توافقی است که براساس آن ۵۰ گروگان اسرائیلی و ۱۵۰ بازداشتی فلسطینی قرار است طی چهار روز در جریان آتش بس موقتی آزاد شوند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در ادامه نشست خبری‌اش گفت که به طور مداوم برای توقف درگیری‌ها و برای اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غزه و هم برای آزادی گروگان‌ها فشار آورده است.


وی گفت: «از لحظه‌ای که حماس این افراد را ربود، من و دولتم شبانه روز برای آزادی آنها فعالیت کرده‌ایم.»


رئیس جمهور آمریکا گفت که «من بارها با امیر قطر و السیسی رئیس جمهور مصر و نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل صحبت کرده‌ام تا این توافق به نتیجه برسد.»

بایدن: آزادی گروگان‌ها «شروع یک پروسه» است

رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی‌اش به مناسبت وقفه در درگیری‌ها و آزادی گروگان‌ها گفت «این فقط یک شروع است و تا کنون به خوبی پیش رفته است.»


آقای بایدن نسبت به روند آزادی گروگان‌های اسرائیلی و دیگر گروگان‌ها در امروز ابراز خرسندی کرد.


وی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که امروز را «شروع یک فرآیند» می‌داند.


رئیس جمهور آمریکا گفت: «تا زمانی که همه گروگان‌ها در خانه نباشند، توقف نخواهیم کرد.»

بی بی سی  فارسی