به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، آبان ۲۵، ۱۴۰۲

فرزندان رهبران حماس در ایران تحصیل خواهند کرد

  

سی‌ان‌ان به مدرکی دست یافته‌ است که نشان می‌دهد یک فرمانده حماس در نامه‌ای از جمهوری اسلامی خواسته است برای تحصیل عوامل این گروه در رشته‌های مهندسی، فیزیک و فن‌آوری در دانشگاه‌های ایران، بورسیه تحصیلی در نظر گرفته شود.

به گزارش سی‌ان‌ان، در این نامه که تاریخ آن به ژوییه سال جاری میلادی برمی‌گردد، یکی از فرماندهان حماس خواستار اعطای بورسیه به هفت تن از اعضای این گروه برای تحصیل در ایران شده است.

این مدرک از کامپیوتری بازیابی شده که در یک وانت متعلق به شبه‌نظامیان حماس در خارج از نوار غزه قرار داشته و سپس از سوی برخی مقام‌های اسرائیلی در اختیار سی‌ان‌ان قرار داده شده است.

دولت اسرائیل از اظهارنظر در مورد این مدرک خودداری کرد اما منابعی در دولت اسرائیل اصالت آن را تایید کردند.

سی‌ان‌ان نوشت این مدرک نشان می‌دهد جمهوری اسلامی پیش از حمله مرگ‌بار حماس به اسرائیل در روز ۱۵ مهر (هفتم اکتبر)، به اعضای این گروه برای ساخت تسلیحات مورد نیاز خود آموزش می‌داده است.

مقام‌های تهران مکررا دست داشتن در حمله حماس به اسرائیل را که منجر به کشته شدن هزار و ۴۰۰ نفر شد، تکذیب کرده‌اند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز ۱۸مهر گفت کسانی که معتقدند حملات حماس «کار غیر‌فلسطینی‌ها است، دچار محاسبه غلط شده‌اند».

مقام‌های اسرائیلی می‌گویند این برای اولین بار است که مدرکی دال بر حمایت مالی جمهوری اسلامی از عوامل حماس برای تحصیل در دانشگاه‌ها به دست آمده است.

به گفته یک مقام اسرائیلی، این مدرک شاهدی است بر شبکه پیچیده‌ای که جمهوری اسلامی برای ایجاد، پشتیبانی، تامین مالی و آموزش گروه‌های نیابتی خود در سراسر جهان و همین‌طور در نوار غزه از آن استفاده می‌کند.

آمریکا و بریتانیا روز سه‌شنبه ۲۳ آبان تحریم‌های جدیدی را به منظور قطع مسیرهای تامین مالی گروه حماس وضع کردند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به این تحریم‌ها به نقش جمهوری اسلامی در پشتیبانی از گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی پرداخت و گفت تهران از طریق ارسال تسلیحات و انتقال منابع مالی به این گروه‌ها کمک می‌کند.

تعدادی از مقام‌های فعلی و پیشین دولت آمریکا گفتند مدرکی که در اختیار سی‌ان‌ان قرار گرفته است با سیاست‌های تهران برای افزایش سطح نفوذ و قدرت خود در خاورمیانه همخوانی‌ دارد.

به گفته این مقام‌ها، جمهوری اسلامی پیش از این نیز با هدف توسعه قدرت نرم خود در منطقه، مجوز تحصیل دانشجویانی از کشورها و گروه‌های متحد خود را در دانشگاه‌های ایران صادر کرده بود.

به گزارش سی‌ان‌ان، جمهوری اسلامی از زمان تاسیس حزب‌الله لبنان در دهه ۱۹۸۰ میلادی کوشیده است تا از اعطای بورسیه‌های تحصیلی برای گسترش نفوذ، جذب نیرو برای فعالیت‌های اطلاعاتی و تبلیغ ایدئولوژی خود بهره گیرد.

در تیر ماه سال جاری، مقام‌های دانشگاه تهران در یک جلسه با برخی رهبران گروه حشد الشعبی توافق کردند که اعضای این نیرو و دیگر نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه که «متقاضی تحصیل» هستند، وارد دانشگاه‌های ایران از جمله دانشگاه تهران شوند.

جمعی از فعالان دانشجویی دانشگاه تهران در واکنش به پذیرش نیروهای حشد الشعبی به عنوان دانشجو اعلام کردند حضور این نیروهای نظامی را در دانشگاه نپذیرفته و در برابر آن مقاومت خواهند کرد.

جاناتان پانیکاف، تحلیل‌گر اطلاعاتی در امور خاورمیانه معتقد است هدف جمهوری اسلامی از دادن آموزش به اعضای گروه‌های نیابتی خود از جمله حماس در دانشگاه‌های ایران، این است که این گروه‌ها بتوانند به صورت مستقل در جهت توسعه توانایی‌های نظامی خود گام بردارند و تماما به تهران متکی نباشند.

نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد از پاسخ به پرسش سی‌ان‌ان در مورد این مدرک خودداری کرده است.

پیش از این حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت تهران هیچ گروه یا جنگ نیابتی‌ای در منطقه ندارد.

ایران اینترنشنال