به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آبان ۲۹، ۱۴۰۲

در حمله به مدرسه‌ای در جنوب غزه، دهها تن کشته شدند؛ فشارها بر اسرائیل افزایش یافت

 

در «حمله اسرائیل» به مدرسه‌ای که سازمان ملل تبدیل به پناهگاه کرده، تعدادی کشته شدند

بی‌بی‌سی: گزارش‌هایی دریافت کرده‌ایم که بر اساس آن، مدرسه‌ای در شمال غزه که سازمان ملل به پناهگاه تبدیل کرده بود، هدف حمله قرار گرفته و در اثر آن تعداد زیادی کشته و زخمی شده‌اند.

مقام‌های بهداشتی غزه که تحت کنترل حماس است، به خبرگزاری فرانسه گفتند که دست کم پنجاه نفر در حمله اسرائیل به مدرسه الفاخوره سازمان ملل کشته شدند.

وزارت دفاع اسرائیل می گوید در حال تحقیق در باره این حمله است.

بی‌بی‌سی نمی‌تواند به طور مستقل آنچه را رخ داده، تایید کند اما ما تصاویر تایید شده‌ای در دست داریم که نشان می‌دهد تعداد زیادی از مردم در این مدرسه مجروح شده اند.

این مدرسه در اردوگاه پناهندگان جبالیا واقع شده است.

مقام سازمان ملل: حمله به مدارس نباید عادی شوند

رئیس آژانس سازمان ملل برای کمک به پناهجویان فلسطینی، در واکنش به حمله به یک مدرسه در غزه گفت که این حملات نباید «عادی» شوند و هر چه زودتر باید جلوی این حملات گرفته شود.

فیلیپه لازارینی در شبکه اجتماعی ایکس، تصاویری را که از این مدرسه منتشر شده، «وحشت‌آفرین» توصیف کرد و نوشت که تعداد قابل توجهی در این حمله کشته شده‌اند.

مقام‌های بهداشتی غزه که به حماس وابسته هستند می‌گویند دستکم ۵۰ نفر کشته شده‌اند.

این مدرسه که توسط سازمان ملل اداره می‌شود، به یکی از پناهگاه‌هایی تبدیل شده که بسیاری از شهروندان غیرنظامی فلسطینی به آن پناه برده بودند.

مدیر یونیسف در خاورمیانه: کودکان، مدارس و پناهگاهها، هدف نظامی نیستند

مدیر منطقه‌ای یونیسف در خاورمیانه و شمال آفریقا با انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی، حملات به مدارس الفاخوره و تل الزعتر را «وحشتناک و مخوف» توصیف کرد و نوشت: «این حملات وحشتناک باید فورا متوقف شوند. کودکان، مدارس و پناهگاه‌ها، هدف نظامی نیستند.»

ادیل خضر در پستی که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد، خواستار آتش‌بس فوری شد.

ارتش اسرائیل گفته درباره انفجار گزارش شده در مدرسه سازمان ملل تحقیق می‌کند

ارتش اسرائیل در حال بررسی گزارش‌های تایید نشده از کشته شدن دهها تن در یکی از مدارس سازمان ملل در غزه است که به عنوان پناهگاه از آن استفاده می شود.

گفته شده دست کم ۵۰ نفر در حمله اسرائیل به مدرسه الفاخوره که وابسته به سازمان ملل است، کشته شدند.

سرهنگ پیتر لرنر، سخنگوی ارتش اسرائیل به بی‌بی‌سی گفته: «نمی‌توانم تایید کنم که این حادثه مربوط به ارتش اسرائیل است. اما ما همانند شما تصاویری را در شبکه‌های اجتماعی دیده‌ایم و در حال بررسی این حادثه هستیم.»

او در پاسخ به سوالی درباره تخلیه بیمارستان شفا گفت که ارتش اسرائیل چندین هفته است که از فلسطینیانی که در این بیمارستان هستند، خواسته تا این محل را ترک کنند و امروز صبح درباره خروج آن‌ها هماهنگی کرده است.

سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که ارتش روند ارسال تدارکات به بیمارستان را تسهیل کرده و پزشکان نظامی در صورت درخواست، مایل به ارائه کمک‌های پزشکی به مجروحان داخل بیمارستان هستند.

آقای لرنر در مورد وضعیت نظامی در روی زمین گفت: « این یک چالش بزرگ برای هر نظامی حرفه‌ای در چنین محیط خصمانه‌ای است،‌ جایی که تروریست‌ها با استفاده از تونل‌ها اقدام به پرتاب آرپی‌جی می کنند. آن‌ها این اقدامات را از مکان‌هایی مانند بیمارستان‌ها،‌ مدارس و مساجد انجام می‌دهند. هر جایی که بتوانند از شرایط غیرنظامی بهره ببرند.»

صدراعظم آلمان: آتش‌بس بشردوستانه می‌تواند وضعیت را بهتر کند

اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان روز شنبه به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت که برای بهبود بحران بشردوستانه در غزه، «نیازی فوری» وجود دارد.

او همچنین گفته که یک «آتش‌بس بشردوستانه» می‌تواند به شکل قابل توجهی وضعیت را بهتر کند.

در بیانیه‌ای که دفتر صدراعظم آلمان منتشر کرده، آمده است که او در گفت‌و‌گویش با همتای اسرائیلی‌اش، درباره «ضرورت بهبود شرایط مناطق مسکونی» در غزه صحبت کرده است.

اسرائیل متهم است که مناطق مسکونی غزه را بمباران می‌کند و غیرنظامیان فلسطینی را می‌کشد.

وزیر بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطینی: ۱۲۵ مجروح، ۳۴ نوزاد، پنج پزشک و تعدادی پرستار در بیمارستان شفا باقی مانده‌اند

می الکیله، وزیر بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطینی روز شنبه گفت که در حال حاضر تنها ۱۲۵ نفر از هزار تا هزار و ۵۰۰ مجروح جنگی که در بیمارستان شفا بستری بودند، به همراه ۳۴ نوزاد، پنج پزشک و تعدادی پرستار در این بیمارستان هستند.

تمامی دیگر بیماران این بیمارستان، به همراه کادر درمانی و شهروندانی که به این محل پناه برده بودند، با دستور اسرائیل مجبور شدند تا آنجا را تخلیه کنند.

بیمارستان شفا، بزرگترین مرکز درمانی نوار غزه است که هم‌اکنون به شکل کامل در کنترل نیروهای اسرائیلی است.

به گفته خانم الکیله، برخی از کارکنان بیمارستان و پزشک‌ها، به زور اسلحه مجبور شدند که بیمارستان را ترک کنند.

وزیر بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطینی از جامعه بین‌المللی خواست که به اسرائیل فشار بیاورد تا از نوزادان زودرس در این بیمارستان مراقبت کند، یا اجازه بدهد که آن‌ها به مصر منتقل شوند.

بیمارستان شفا به اصلی‌ترین هدف حملات اسرائیل تبدیل شد. این کشور مدعی بود که مقر فرماندهی حماس در این بیمارستان یا زیر آن قرار دارد.

اما به رغم این‌که بیمارستان شفا در حال حاضر در کنترل نیروهای اسرائیلی است، هنوز مستنداتی در این ارتباط منتشر نشده است.

خبرگزاری فرانسه تصاویری از فرار فلسطینیان از بیمارستان شفا منتشر کرد

خبرگزاری فرانسه تصاویری از فلسطینی‌هایی را منتشر کرده که پای پیاده در حال فرار از بیمارستان شفا هستند.

گزارش‌ها حاکی است که صدها نفر این بیمارستان را تخلیه کرده‌اند. ارتش اسرائیل همچنان در حال جستجو در این بیمارستان است.

تصاویر ثبت شده توسط خبرگزاری فرانسه مردان، زنان و کودکانی را نشان می‌دهد که در حال گذر از خیابان‌هایی هستند که در آن‌ها ساختمان‌ها تخریب شده است.

گزارشگر خبرگزاری فرانسه گفته است در بین جمعیت بیماران و مجروحانی دیده می‌شوند که در حال حرکت به سمت ساحل غزه هستند.

پیش‌تر گفته شد که مقامات درمانی غزه اعلام کردند که ۱۲۰ بیمار و تعداد نامشخصی نوزاد نارس در این بیمارستان باقی مانده‌اند.

انتقاد رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا از «جابه‌جایی اجباری فلسطینی‌ها»

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز شنبه گفت که با «جابه‌جایی اجباری فلسطینی‌ها» مخالف است.

خانم فون در لاین که برای ملاقات با عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر، به قاهره سفر کرده است، از این کشور برای ایفای «نقش کلیدی در کمک‌رسانی به فلسطینی‌ها» تشکر کرد.

در ۴۰ روز اخیر، اسرائیل با خشونت صدها هزار نفر از ساکنین شمال غزه را مجبور کرد که به مناطق جنوبی بروند.

در روز شنبه، ارتش اسرائیل اعلام کرد که ساکنین خان یونس، از شهرهای جنوبی غزه، تا ساعت چهار عصر به وقت محلی فرصت دارند که این شهر را ترک کنند.

علاوه بر ساکنین همیشگی خان یونس، صدها هزار تن از آوارگان جنگ اخیر نیز در حال حاضر به این شهر پناه برده‌اند.

هلال احمر فلسطین می‌گوید کارکنانش در بیمارستان الاهلی عرب گیر افتاده‌اند

جمعیت هلال‌احمر فلسطین می‌گوید که تعدادی از کادر درمانی وابسته به این نهاد، به دلیل بمباران و درگیری شدید نظامی در بیمارستان الاهلی عرب گیر افتاده‌اند.

بیمارستان الاهلی عرب یکی از قدیمی‌ترین مراکز درمانی مسیحیان در غزه است.

در پستی که جمعیت هلال‌احمر فلسطین در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده، درخواست مداخله فوری برای حفظ جان کارکنان این نهاد آمده است.

روشن نیست که این نهاد خیریه دقیقا از چه کسی درخواست مداخله فوری در جنگ غزه را مطرح کرده است.