به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آذر ۰۳، ۱۴۰۲

اسرائیل ۴۰۰ دهانه تونل در غزه کشف کرد

  

* توافق اسرائیل و حماس «بسیار شکننده» است

یک فعال صلح که قبلا در مذاکره برای آزاد کردن یک گروگان اسرائیلی شرکت داشت، توافق بین اسرائیل و حماس را «بسیار شکننده» توصیف کرد.
گرشون باسکین، که در سال ۲۰۱۱ در مذاکره برای آزادی گیلعاد شالیط سرباز اسرائیلی نقش داشت، به بی‌بی‌سی گفت که این توافقی «دشوار» است:
«دو طرف به هم اعتماد ندارند و دلیلی هم برای اعتماد به هم ندارند.»
«چیزهای زیادی هست که ممکن است درست پیش نرود... هیچ تضمینی وجود ندارد و هر چیزی ممکن است توافق را به هم بریزد.»


* یک مقام فلسطینی از احتمال توافق‌ دوم برای آزادی ۵۰ گروگان‌ دیگر اسرائیلی خبر داد
یک مقام فلسطینی می‌گوید توافق روز چهارشنبه اسرائیل و گروه حماس برای آزادی ۵۰ گروگان اسرائیلی در غزه در برابر آزادی ۱۵۰ فلسطینی زندانی اواخر این ماه تکرار خواهد شد.
این مقام فلسطینی که نخواست نامش فاش شود در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفت این بدان معنی است که ۱۰۰ نفر از ۲۴۰ گروگانی که حماس در حمله روز ۱۵ مهر به اسارت گرفت، تا پایان این ماه میلادی آزاد خواهند شد.
در مقابل، اسرائیل حدود ۳۰۰ زندانی فلسطینی را در دو مرحله آزاد خواهد کرد که اسامی کاندیداهای احتمالی شامل زنان و نوجوانان پسر روز چهارشنبه منتشر شد.
بر اساس توافق فعلی که قرار است از صبح پنجشنبه به وقت محلی به اجرا در آید، ۵۰ گروگان اسرائیلی که شامل زنان و کودکان هستند در ازای آزادی ۱۵۰ زندانی فلسطینی و ارسال کمک‌های بیشتر به نوار غزه رها خواهند شد.
مقام فلسطینی به رویترز گفته است: «توافق دوم در پی توافق نخست خواهد آمد. آن‌ها نیازمند چهار یا پنج روز برای سازماندهی این مسئله هستند که شامل مبادله ۵۰ اسرائیلی با ۱۵۰ زندانی فلسطینی است».
مقام‌های اسرائیلی به این ادعا واکنش نشان نداده‌اند، اما در بیانیه کابینه این کشور آمده که به ازای آزادی هر ۱۰ اسرائیلی توسط حماس یک روز دیگر در جنگ وقفه ایجاد شود.


* ارتش اسرائیل می‌گوید ۴۰۰ دهانه تونل در غزه کشف کرده است
با وجود انتظار برای آغاز توافق حاصله میان دولت اسرائیل و گروه افراطی حماس از بامداد روز پنجشنبه و توقعاتی که برای تبدیل این وقفه در جنگ به آتش‌بس از سوی سران دولت‌ها و عوامل مختلف در صحنه بین‌المللی بیان شده، ارتش اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کرد که عملیات نظامیان آن در باریکه غزه ادامه یافته و آن‌ها «تونل‌های تروریستی» بیشتری را در بخش شمالی این باریکه کشف کرده‌اند.
ارتش اسرائیل افزود که از آغاز عملیات زمینی خود در سه هفته و نیم پیش حدود ۴۰۰ دهانه تروریستی را کشف کرده است.
این بیانیه تکرار کرده که «سازمان تروریستی حماس زیرساخت‌های تروریستی زیرزمینی خود را در قلب محله‌های غیرنظامی، نزدیکی مناطق مسکونی، مدارس، بیمارستان‌ها، قبرستان‌ها و مناطق کشاورزی ایجاد کرده است».


* سازمان ملل: چهار روز وقفه برای امدادرسانی به غزه کافی نیست
در حالیکه اعلام شده است که از ساعت ۱۰ صبح روز پنجشنبه (۲۳ نوامبر) به وقت محلی جنگ اسرائیل و غزه قرار است به مدت «چهار روز» متوقف شود، دولت اسرائیل می‌گوید که به ازای هر ۱۰ گروگان بیشتری که حماس آزاد کند یک روز بر توقف جنگ اضافه خواهد کرد.
آژانس امدادرسانی سازمان ملل برای پناهجویان چهار روز وقفه را برای کمک‌رسانی به غزه کافی ندانسته است.
تمارا الرفاعی، مدیر روابط عمومی این نهاد، گفته است: «این مدت زمان برای رسیدگی به وضعیت ۶۰ سرپناهی که حدود ۱۶۰ هزار نفر در آن پناه گرفته‌اند و باید روزی دوبار آب آشامیدنی و غذا برایشان تامین شود کافی نیست. این شروع کار است و ما می‌خواهیم ببینیم فضا برای امدادرسانی امن باز شده است. همه ما - سازمان ملل و سازمان‌های کمک‌رسان دیگر، صلیب سرخ بین‌الملل، پزشکان بدون مرز - نیاز به دسترسی امن به تمام مناطق در باریکه غزه را داریم، چه در شمال، چه در جنوب، چه در مرکز.»
در همین حال یک مقام اسرائیلی تکذیب کرد که اندکی پیش از حمله زمینی اسرائیل به غزه، تل‌آویو توافق مشابهی را نپذیرفته بود.


* انتشار جزئیات بیشتری درباره توافق از سوی حماس و نشریات فلسطینی
موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی گروه افراطی حماس، روز چهارشنبه اول آذر در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت توافق این گروه با اسرائیل از ساعت ۱۰ پیش‌ازظهر روز پنجشنبه دوم آذر اجرایی خواهد شد.
اسرائیل هنوز ساعت دقیق آغاز توافق را تأیید نکرده است. در برخی گزارش‌های تأییدنشده در رسانه‌های فلسطینی، زمان توافق از ساعت شش و نیم بامداد پنجشنبه گزارش شده است. (وقت محلی اسرائیل و باریکه غزه یکسان است).
در برخی از گزارش‌های رسانه‌های اسرائیلی آمده است که اسرائیل هر شب اسامی ۱۲ تن دیگر از شهروندانش را که روز بعد آزاد خواهند شد، دریافت خواهد کرد و در برابر، اسامی هر گروه از جمع کلی ۱۵۰ زندانی فلسطینی را که رها می‌کند، توسط عوامل میانجی‌گر به اطلاع حماس می‌رساند.
موسی ابومرزوق به الجزیره گفت اکثر افرادی که حماس آن را براساس این توافق آزاد خواهد کرد، شهروندانی با تابعیت کشورهای خارجی هستند. اما نگفت آیا آن‌ها دارای تابعیت اسرائیلی هم هستند یا نه.
اسرائیل تأکید کرده که موافقتش برای آزادی ۵۰ تن از شهروندان این کشور است. در برخی از گزارش‌ها آمده است که ممکن است حماس آزادی افرادی مانند کارگران تایلندی را نیز که از اسرائیل ربوده شدند، در این مرحله اجرایی کند اما آن جدا از رهایی ۵۰ شهروند اسرائیل هستند.
در این میان، احمد عبدالهادی، یک نماینده حماس در لبنان در نشست مشترک خبری در استقبال از حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران که به بیروت رفته، گفت حماس امیدوار است آتش‌بسی که اجرایی خواهد شد، به «پایان جنگ هم منجر شود».
این نماینده حماس در لبنان مدعی شد که «مقاومت» شروط خود را به اسرائیل «تحمیل کرده است».
شبکه الجزیره نیز ظهر چهارشنبه به نقل از «یک منبع حزب‌الله» خبر داد «در صورت پایبندی» اسرائیل به حفظ آرامش، این سازمان هم آماده است از اقدامات خود علیه اسرائیل دست بکشد.
این منبع افزود: «ما بخشی از توافق نبودیم...جنوب لبنان جبهه حمایت از غزه است و آتش‌بس در غزه شامل لبنان نیز هست...اما اگر اسرائیل شرایط را در قبال جنوب لبنان یا غزه به سوی بحران بیشتر ببرد، با واکنش تندتر حزب‌الله روبه‌رو خواهد شد».
فیصل بن‌فرحان، وزیر خارجه عربستان، روز چهارشنبه گفت وقفه در جنگ و توافق حاصله گامی در مسیر درست است و باید دید که آیا به آتش‌بس منجر می‌شود یا نه.
او گفت شورای امنیت یا می‌تواند شریک مجازات جمعی غزه باشد یا اطمینان یابد که شهروندان بی‌گناه از غذا، دارو و آب برخوردار می‌شوند. وزیر خارجه سعودی تأکید کرد که کمک‌رسانی به غزه باید مستمر باشد و به آزادی بیشتر ربوده‌شدگان مشروط نشود.


* سوئیس فعالیت گروه افراطی حماس در این کشور را ممنوع می‌کند
دولت سوئیس اعلام کرد پیش‌نویس لایحه قانون ممنوعیت فعالیت گروه افراطی حماس در این کشور و حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی را تحویل پارلمان می‌دهد.
شورای فدرال سوئیس روز چهارشنبه اعلام کرد این قانون یک پاسخ مناسب به وضعیت ایجاد شده بعد از حمله ۱۵ مهر حماس به اسرائیل است.
دولت سوئیس متشکل از چهار حزب بزرگ کشور است و انتظار می‌رود لایحه یاد شده به سرعت توسط نمایندگان پارلمان تصویب شود.
حزب دست راستی «مردم»، بزرگترین حزب کشور به شدت حامی طرح یاد شده است و حملات حماس به اسرائیل را به شدت محکوم کرده است.
در حملات یاد شده، دست‌کم ۱۲۰۰ اسرائیلی کشته و ۲۴۰ نفر نیز به گروگان گرفته شدند.
حملات اسرائیل به غزه در پی این حادثه نیز تاکنون ۱۴ هزار و ۱۰۰ کشته برجا گذاشته است.
دولت سوئیس اعلام کرده که «حق اسرائیل برای تضمین امنیت و دفاع از خود را به رسمیت می‌شناسد»، اما با توجه به تشدید وضعیت انسانی در نوار غزه، بر لزوم تضمین دسترسی ساکنان این منطقه به کمک‌های بشردوستانه تاکید می‌کند و «آتش‌بس بشردوستانه برای این منظور ضروری است».
گروه افراطی حماس در فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده و اتحادیه اروپا قرار دارد.


* المیادین از کشته‌شدن ۸ عضو کتائب‌ حزب‌الله در عراق خبر داد
شبکه لبنانی المیادین، که با ایران، سوریه و حزب‌الله هم‌سویی دارد، روز چهارشنبه اول آذر خبر داد که در حمله آمریکا به مواضع کتائب حزب‌الله در عراق، ۸ تن از اعضای این گروه کشته شدند.
منابع منطقه بامداد چهارشنبه گفته بودند که جت‌های آمریکایی مواضعی را در جنوب بغداد که مراکز استقرار این گروه بود، بمباران کردند.
سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، تأیید کرد که نیروهایش بامداد چهارشنبه حملات دقیقی را علیه دو واحد از تأسیسات گروه‌های نیابتی ایران در عراق انجام دادند.
ارتش آمریکا روز سه‌شنبه نیز اعلام کرد در واکنش به حمله موشکی شبه‌نظامیان نیابتی ایران به پایگاه عین‌الاسد در عراق، خودروها و نیروهای تحت حمایت جمهوری اسلامی را هدف قرار داد و به آن‌ها تلفاتی وارد کرد.
از آغاز جنگ اسرائیل و گروه افراطی حماس که مورد حمایت ایران است و از سوی آمریکا تروریستی شناخته شده، نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی، ۳۲ بار به مواضع و نیروهای متحد آمریکا در عراق و ۳۴ بار به سوریه حمله کرد‌ه‌اند.

برگرفته از ایران امروز