به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آبان ۲۲، ۱۴۰۲

ادامه درگیری‌های شدید در غزه؛ محاصره هزاران غیرنظامی در بیمارستان‌ها

 ارتش اسرائیل از کشته شدن یک سرگرد و یک گروهبان از نیروهای کماندویی خود در شمال نوار غزه خبر داد


جنگ اسرائیل و گروه‌های مسلح فلسطینی در غزه در حالی وارد سی و هشتمین روز خود می‌شود که تشدید تنش‌ها بدون نشانه‌ای از آتش‌بس برای کاهش درد و رنج ساکنان این شهر همچنان ادامه دارد.

روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست»، دوشنبه 22 آبان از کشته‌شدن یک سرگرد و یک گروهبان از نیروهای این کشور طی نبردهای شمال نوار غزه خبر داد.

این روزنامه به نقل از ارتش اسرائیل گزارش داد، یک افسر با درجه سرگرد و دیگری با درجه گروهبان طی درگیری با نیروهای حماس در شمال نوار غزه کشته شدند.

ارتش اسرائیل گفته است که این دو نظامی از اعضای تشکیلات کماندویی اسرائیل هستند.

پیش از آن، رسانه‌های فلسطینی از کشته و زخمی شدن شماری از غیرنظامیان طی بمباران خانه‌ای در محله التفاح در شرق شهر غزه و محله الدرج در مرکز این شهر و همچنین بمباران هوایی در نزدیکی مسجد شهدای اقصی در محله الصبره خبر داده‌‍‌اند.

از سویی حملات اسرائیل به رفح در جنوب نوار غزه نیز با ادامه پرواز هواپیماهای جنگی این کشور از سر گرفته شد.

بمباران و نبرد روز یکشنبه در مجاورت بیمارستان‌های غزه بین حماس و ارتش اسرائیل که تلاش می‌کند به محله‌های شمال نوار غزه نفوذ کند ادامه یافت. این درگیر‌ی‌ها جان هزاران نفر از مردم غیرنظامی گرفتار در مراکز بهداشتی را تهدید می‌کند به طوری که بیمارستان‌ها را مجبور به تخلیه بیماران و غیر نظامیان کرده است.


بیماران دربیمارستان الشفاء

یک مقام محلی فلسطینی گفت که «بسیاری از بیماران هم اکنون بدون مراقبت پزشکی در خیابان‌ها به سر می‌برند».

این در حالی است که اسرائیل برخی مناطق در جنوب نوار غزه که ده‌ها هزار فلسطینی در روزهای گذشته به از شمال به آن مناطق پناه برده‌اند را بمباران می‌کند.
اغلب این خانواده‌های یافتن سرپناه، غذا، دارو و آب برای آنها بسیار دشوار است.

حملات اسرائیل در پاسخ به حمله 7 اکتبر حماس صورت می‌گیرد که طی آن حدود 1200 اسرائیلی که به گفته تل‌آویو اغلب آنها غیرنظامی بودند، کشته شدند.

در همین حال وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه بامداد امروز دوشنبه در آخرین آمار خود از قربانیان جنگ غزه اعلام کرد، بمباران مداوم نوار غزه توسط اسرائیل که از 7 اکتبر آغاز شد، تاکنون به کشته شدن 11180 فلسطینی از جمله 4609 کودک و 3100 زن و مجروح شدن 28200 نفر منجر شد.

یوسف ابوالریش، معاون وزیر بهداشت حماس، اعلام کرد که اسرائیل «ساختمان بخش قلب در بیمارستان الشفاء» را که ده‌ها هزار آواره، زخمی و بیمار هنوز در آن سرگردان بودند، را به طور کامل ویران کرده است.

ابوالریش با بیان اینکه «پنج نوزاد» و هفت بیمار تحت مراقبت‌های ویژه به دلیل قطعی برق در بزرگترین بیمارستان غزه جان خود را از دست دادند، افزود: «انتظار داریم تعداد شهدا دو برابر شود».

به گفته او 650 بیمار، حدود چهل کودک همگی در معرض خطر مرگ و 15 هزار آواره در این بیمارستان هستند.

مسئولان این بیمارستان اعلام کردند که پرستاران برای زنده نگه داشتن نوزادان به تنفس مصنوعی دستی متوسل می‌شوند. یک پزشک از پزشکان بدون مرز گفته است که 17 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه هستند.

ارتش اسرائیل پیشتر هدف قرار دادن عمدی بیمارستان الشفاء را رد کرده بود، اما مقام‌های نظامی اسرائیلی چندین بار حماس را به استفاده از اماکن پزشکی به عنوان مقر و زیرساخت نظامی خود متهم می‌کند اما پزشکان و کادر مشغول در این بیمارستان و جنبش حماس این اتهام اسرائیل را رد می‌کنند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در مصاحبه با «سی‌ان‌ان» گفت که حدود 100 بیمار توسط اسرائیل از بیمارستان الشفاء تخلیه شدند.

ارتش اسرائیل حماس را متهم می‌کند که از دریافت 300 لیتر سوخت به بیمارستان الشفا جلوگیری کرد اما محمد ابوسلمیه، مدیر بیمارستان با تکذیب ادعای اسرائیل تأکید کرد که این مقدار در هر صورت برای کارکردن ژنراتورها برای بیش از یک ربع ساعت کافی نیست».

این در حالی است که پزشکان بدون مرز هشدار داده‌اند که بیمارستان‌های شهر غزه ممکن است به سردخانه‌ای تبدیل شوند.

از سوی دیگر کمیته بین المللی صلیب سرخ درخواست فوری برای محافظت از غیرنظامیان در غزه را آغاز کرد.

حماس و جهاد اسلامی می‌گویند که توانستند تعدادی از خودروهای نظامی اسرائیل را منهدم کنند.

در جنوب، جایی که ده ها

هزار فلسطینی پس از هشدار ارتش اسرائیل آواره شدند، اوضاع فاجعه آمیز شده است به طوری که صدها خانواده در دو طرف جاده سرگردان بدون پناه یا مسکن نشسته‌ و کودکان روی زمین خوابیده‌اند.

مقامات فلسطینی در غزه یکشنبه اعلام کردند که حدود 800 فلسطینی دارنده گذرنامه خارجی و 20 فلسطینی زخمی نوار غزه را به سمت مصر ترک کردند.

تاکنون مقدار محدودی از کمک‌های انسانی از طریق رفح به نوار غزه رسیده است.