به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، آذر ۰۱، ۱۴۰۲

تلاش فزاینده برای آزادی گروگان‌های در بند حماس

  

خبرهای منتشر شده در آخرین روز آبان‌ ماه نشان می‌دهد که اسرائیل و حماس با میانجی‌گری آمریکا و قطر در حال رسیدن به یک توافق مشترک برای آزاد کردن شماری از گروگانها هستند که از ۱۵ ماه مهر در اسارت نیروهای حماس به سر می‌برند.

به گزارش منابع خبری اسرائیل، گروه حماس موافقت کرده تا ۵۰ گروگان خود شامل ۳۰ کودک و ۲۰ زن را که در غزه نگهداری می‌شوند، آزاد کند.

خبرگزاری رویترز هم به نقل از یک منبع آگاه از مذاکرات، گزارش داد که قرار است حماس ۵۰ زن و کودک از جمله برخی از اتباع خارجی را آزاد کند، اسرائیل نیز در مقابل ۱۵۰ زندانی فلسطینی را که بیشتر آنها زن و افراد زیر سن قانونی هستند را طی یک آتش بس چهار روزه آزاد خواهد کرد.

به گزارش کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل، حماس همچنین اعلام کرده که ۲۱۰ گروگان از حدود ۲۴۰ گروگان ربوده شده در ۷ اکتبر را در اختیار دارد و بقیه گروگانها احتمالا در اختیار گروه جهاد اسلامی هستند.

یک منبع دولتی اسرائیل هم گفته معامله گروگان‌ها شامل مرحله دومی می‌شود که طی آن حماس برای یافتن زنان و کودکانی که توسط دیگر گروه‌های «تروریستی» در غزه نگهداری می‌شوند،اقدام خواهد کرد.

به گزارش تایمز اسرائیل، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل هم در جریان بحث‌های کابینه درباره پیشنهاد معامله گروگان‌ها اعلام کرد که بخشی از توافقنامه، شامل دسترسی صلیب سرخ به ربوده‌شدگانی است که همچنان به عنوان گروگان در غزه خواهند ماند.

او همچنین گفت بر اساس این توافق، گروگان‌هایی که توسط این گروه نگهداری می‌شوند، به مرحله به مرحله آزاد خواهند شد.

همچنین، بنیامین نتانیاهو به امکان برقراری «آتش‌بس» موقت با حماس اشاره و تأکید کرد که پس از آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها، «جنگ علیه حماس» متوقف نخواهد شد.

همزمان مجید الانصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه قطر، روز سه‌شنبه به سی‌ان‌ان گفت که این کشور در ساعات اولیه صبح امروز پس از هفته‌ها مذاکرات مستمر، پیشنهاد آتش‌بس سه‌روزه و آزادی گروگان‌ها را به اسرائیل ارائه کرده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز روز ۳۰ آبان گفت توافق برای آزادی شماری از گروگانهایی که توسط حماس در غزه نگهداری می‌شوند، «بسیار نزدیک» است او اما از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد.


بایدن: توافق اسرائیل و حماس قریب‌الوقوع است

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا سه‌شنبه ۳۰ آبان اعلام کرد که دولت او هفته‌ها است که روی «معامله تبادل اسرا در غزه» کار می‌کند.

بایدن افزود: «اکنون به توافق بسیار نزدیک هستیم».

پیش از این، منابع «العربیه» گزارش داده بودند که اسرائیل برای پاسخ به پیش‌نویس نهایی توافق تبادل اسرا درخواست محدودیت زمانی کرده است.

زیرا در حال حاضر موارد باقی‌مانده در مورد معامله تبادل اسرا از جمله روش‌های تحویل آنها در حال حل و فصل است.

اظهارات بایدن پس از آن بیان می‌شود که جنبش حماس از قریب‌الوقوع بودن توافق همراه با یک وقفه در جنگ با اسرائیل خبر داد.

جزئیات این توافق شامل یک وقفه در جنگ برای مدتی محدود، تبادل اسرا و ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه میشود.

منابع فلسطینی در گفت‌وگو با «العربیه» فاش کردند که این توافق ممکن است شامل وقفه 5 روزه، آزادی حدود 50 اسیر اسرائیلی در ازای حدود 300 اسیر فلسطینی باشد.

قرار است طی ۵ روز وقفه روزانه ۱۰ اسیر اسرائیلی آزاد شود و این روند با ورود بیش از ۳۰۰ کامیون حامل مواد غذایی، مواد پزشکی و سوخت، مورد توافق قرار گرفته است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل روز سه‌شنبه گفت که پیشرفت‌هایی در زمینه آزادی گروگان‌های در بند حماس در نوار غزه در حال انجام است.

در بیانیه‌ای که از سوی دفتر نتانیاهو منتشر شد، آمده است که او به نیروهای ذخیره گفته است: «ما در حال پیشرفت هستیم اما فکر نمی‌کنم که پیشرفت بزرگی به شمار آید، اما امیدوارم به زودی خبرهای خوبی ارائه شود».

خبرگزاری «رویترز» اعلام کرده بود که جنبش حماس پاسخ خود را به قطری‌ها و دیگر میانجی‌ها داده است و توافق آتش‌بس نزدیک است.

امروز سه‌شنبه، یکی از مقامات حماس گفت انتظار می‌رود که میانجی‌گر قطری جزئیات توافق را ظرف چند ساعت اعلام کند.

شب گذشته سازمان رادیو تلویزیون اسرائیل نیز از قریب الوقوع بودن معامله تبادل اسرا خبر داده بود.


نتانیاهو: گروگان‌های اسرائیلی طی مراحلی آزاد و جنگ علیه حماس متوقف نخواهند شد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل شامگاه سه‌شنبه ۳۰ آبان تاکید کرد که جنگ کشورش علیه «حماس» حتی در صورت دست‌یابی به توافق آتش‌‌بس موقت با این گروه مسلح، برای آزادی همه گروگان‌ها ادامه خواهد یافت.

نتانیاهو طی سخنان خود همزمان با نشست همه اعضای کابینه او برای بررسی پیش‌نویس توافق تبادل اسرا، تاکید کرد که گروگان‌های اسرائیلی در بند گروه‌های مسلح فلسطینی در غزه، طی مراحلی آزاد خواهند شد.

نخست‌وزیر اسرائیل افزود که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در بهبود توافق و گسترش آن برای آزادی تعداد بیشتری از گروگان‌ها کمک کرده است.

نتانیاهو پیش از رای‌گیری و تصویب شدن پیشنهاد آتش‌بس از سوی اعضای کابینه، گفت که دولت اسرائیل امشب در آستانه اتخاذ تصمیمی سخت اما صحیح، است.

او همچنین سه‌شنبه در اظهارات خود به پیشبرد تلاش‌ها برای دست‌یابی به توافق تبادل اسرا متعهد شد و افزود:«ما در حال جنگ هستیم، و به جنگ ادامه خواهیم داد.. تا تحقق همه اهداف خود به جنگ ادامه خواهیم داد».

نخست‌وزیر اسرائیل گفت که فرماندهان امنیتی کشورش به‌طور کامل از دولت او در اتخاذ تصمیم درست آن برای توافق حمایت می‌کنند.

وی همچنین توضیح داد که توافق مانع از آمادگی ارتش اسرائیل برای ادامه جنگ نمی‌شود. جنگ ادامه دارد و تا تحقق همه اهداف و نابودی «حماس» ادامه خواهد یافت.
نتانیاهو با بیان این‌که «بازگرداندن گروگان‌ها ماموریتی مقدس است» تاکید کرد که او ملزم به بازگرداندن گروگان‌های اسرائیلی است.

قرار است شورای وزیران اسرائیل طرحی که به موجب آن آتش‌بس موقت چند روزه در ازای تبادل اسرا برقرار شود را به تصویب رساند.


صدای آمریکا، العربیه فارسی