به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، آذر ۰۱، ۱۴۰۲

روزنامه هم‌میهن: تفاهم‌نامه ۱۲۰ میلیارد دلاری با روس‌ها هوا شد

 عراق در حال جذب متخصصان صنعت نفت ایران

hammihan.jpg

صدای آمریکا - یک روزنامه در ایران از پشت کردن روس‌ها به تفاهم‌نامه ۱۲۰ میلیارد دلاری با ایران و جذب متخصصان صنعت نفت ایران با دستمزد ۱۰ برابری توسط عراق خبر داده و نوشته که روس‌ها با پیشنهاد «وسوسه‌انگیز» عراق، ایران را ترک کردند و سرمایه‌های خود را به عراق بردند.

روزنامه «هم‌میهن» در گفتگویی با دبیرکل انجمن شرکت‌های اکتشاف و تولید نفت به مصائب توسعه صنعت نفت پرداخته و نوشته است قراردادهای نفتی ایران به‌گونه‌ای بود که «روس‌ها را از ایران راند» و «امروز می‌بینیم که روس‌ها در عراق سرمایه‌گذاری می‌کنند.»

هم‌میهن تاکید کرده که عراق در ماه‌های گذشته نه‌تنها سرمایه‌گذاران خارجی ایران را از آنِ خود کرد، بلکه متخصصان نفتی و عملیاتی ایران را با پیشنهاد دستمزدی پنج تا ۱۰ برابر ایران جذب می‌کند.

آنطور که این روزنامه روایت کرده در صنعت نفت ایران به خصوص در بین متخصصان مهاجرتی بزرگ به عراق در جریان است و صنایع بالادستی ایران بیش از هر زمان دیگر در معرض از دست دادن سرمایه انسانی‌اش است.

این تنها یک روی سکه تلاش عراق برای توسعه میادین نفتی خود است و روزنامه هم‌میهن از رویکرد جدید عراق نیز خبر داده و نوشته که «عراق بیش از هر زمان دیگری روی میادین مشترک با ایران تمرکز کرده است» و این همان روی دیگر سکه است؛ قاپیدن سرمایه‌گذاران و جذب متخصصان ایرانی و در نهایت خالی کردن میادین مشترک با ایران در روزگاری که جمهوری اسلامی درگیر تحریم‌های آمریکا و حمایت از حماس و دیگر گروه‌های نیابتی خود در منطقه است.


در گزارش این روزنامه به صورت ساده توضیح داده شده که با فعالیت و برداشت عراق در میادین مشترک، فشار در سمت ایران افت می‌کند و نفت و گاز به سمت عراق مهاجرت می‌کند.

موضوع دیگر هم که در این گفتگو به آن پرداخته شده تبدیل شدن عراق به رقیب ایران در بازار نفت و گاز جهان است و گرفتن سهم ایران از این بازار و این یعنی با فرض برداشته شدن تحریم‌ها؛ بازار جایی برای نفت ایران نخواهد داشت و بازپس گیری سهم از بازار یکی از چالش‌های اساسی حکومت ایران خواهد بود.

تیرماه سال ۱۴۰۱ مقامات وزارت نفت جمهوری اسلامی امضای تفاهم‌نامه با طرف روسی را یکی از «دستاوردهای بزرگ» نامیده بودند که قرار بود با اتکا به این تفاهم نامه‌ها طرف روسی با محوریت شرکت گاز‌پروم در پروژه‌هایی از جمله میدان گازی کیش و پارس شمالی سرمایه‌گذاری کند.

سال گذشته هم‌زمان با حضور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و مقام‌های ارشد این کشور در ایران، تنها در یک مورد شرکت ملی نفت ایران و گازپروم روسیه تفاهم‌نامه‌ای در زمینه انرژی به ارزش حدود ۴۰ میلیارد دلار امضا کردند.

وزیر نفت دولت جمهوری اسلامی نیز ۲۷ اردیبهشت ماه سال جاری گفته بود در حال «توسعه ۷ میدان نفتی با شرکت‌های توانمند روسی» هستیم و معاون نخست وزیر این کشور توافق کرده است که در توسعه ۶ میدان نفتی جدید نیز، سرمایه‌گذاری کنند.