به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، بهمن ۰۶، ۱۳۹۱

هنری کیسینجر:
برنامه هسته ای ایران به نقطه بحران نزدیک می شود

هنری کیسینجر، وزیر خارجه پیشین آمریکا در حاشیه اجلاس جهانی داووس هشدار داد برنامه هسته ای ایران در آینده ای نزدیک "بحران ساز" خواهد شد.
این سیاستمدار ۸۹ ساله که برنده جایزه نوبل نیز هست در اجلاس داووس درباره چشم انداز تحولات در خاورمیانه صحبت می کرد.
کیسینجر گفت: "ایران مسلح به تسلیحات هسته ای باعث گسترش تسلیحات هسته ای در منطقه می شود و احتمال جنگ هسته ای را افزایش می دهد."
کیسینجر درعین حال از آمریکا و روسیه خواست برای حل بحران سوریه همکاری کنند.

وی گفت: "در حال حاضر مهمترین موضوع در منطقه گسترش تسلیحات هسته ایست. پانزده سال است که اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرده اند ایران مسلح به تسلیحات هسته ای غیرقابل قبول است با این وجود داریم به این نقطه نزدیک می شویم."
کیسینجر افزود: "در چند سال آینده باید تصمیم گرفت چطور به این موضوع واکنش نشان بدهیم و یا تبعات واکنش نشان ندادن به آن چه خواهد بود. من فکر می کنم این وضع در آینده بسیار نزدیک پیش خواهد آمد."


جنگ هسته ای
کیسینجر در ارزیابی خود از برنامه هسته ای ایران خواستار "مذاکرات جدی از سوی دوطرف برای یافتن راه حل" شد.
ایران تاکید می کند برنامه هسته ایش اهداف صلح آمیز دارد.
وزیر خارجه پیشین آمریکا گفت: "تبعات دستیابی ایران به سلاح هسته ای این خواهد بود که کشورهای دیگر منطقه نیز به دنبال این تسلیحات بروند و در این صورت شرایط شدیدا خطرناک می شود."
به گفته او "خطر رسیدن به جایی است که تسلیحات هسته ای تبدیل به تسلیحات کلاسیک بشوند. این یعنی بالاخره زمانی یک جنگ هسته ای درخواهد گرفت و تاریخ بشریت را دگرگون خواهد کرد."
کیسینجر گفت: "اگر ایران مانند یک کشور، و نه یک انقلابی، عمل کند، دلیلی ندارد که آمریکا یا سایر اعضای دائمی شورای امنیت با آن درگیر شوند. بر این اساس است که امید من به یافتن راه حلی از طریق مذاکره در زمانی مشخص است."
کیسینجر در همین سخنرانی خواهان تفاهم آمریکا و روسیه در قبال بحران سوریه شد و در عین حال با مداخله نظامی در این کشور مخالفت کرد.
وی گفت: "بهترین کار این است که جامعه بین الملل بحران سوریه را حل کنند و این کشور به موضوع رقابت روسیه و آمریکا در زمینه منافع ملی تبدیل نشود."


کیسینجر ابراز امیدواری کرد سیاست خارجی آمریکا به شکافی که درحال حاضر در سیاست داخلی آن به چشم می خورد مبتلا نشود.