به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، بهمن ۰۶، ۱۳۹۱

عفو بين‌الملل خواستار آزادی نسرین ستوده شد

سازمان عفو بين‌الملل با انتشار بيانيه‌ای، از عدم تمديد مرخصی سه روزه نسرين ستوده، وکيل زندانی، انتقاد کرد و آن را "يک بازی بی‌رحمانه"‌ خواند. اين سازمان مدافع حقوق بشر همچنين خواستار آزادی نسرین ستوده شد.

سازمان عفو بين الملل روز چهارشنبه، چهارم بهمن، با انتشار بيانيه ای، خواستار آزادی نسرین ستوده، وکیل دادگستری شد.
این سازمان مدافع حقوق بشر، از عدم تمديد مرخصی سه روزه نسرين ستوده انتقاد کرد و آن را «يک بازی بی‌رحمانه»‌ خواند.

آن هريسون معاون بخش خاورميانه عفو بين الملل گفت: «نسرين ستوده برنده جايزه حقوق بشری ساخاروف و يک وکيل شناخته شده در سطح بين‌المللی است که با اتهاماتی مبهم زندانی شده است.»

نسرین ستوده، وکیل مدافع حقوق بشر، شامگاه دوشنبه، دوم بهمن، به زندان اوین بازگشت.
خانم هریسون افزود «مقامات ایرانی بیش از بیش مانع ملاقات زندانیان سیاسی با خانواده هایشان شده و از این امر به عنوان ابزار فشار بر این زندانیان استفاده می کنند.»

نسرين ستوده از ۱۳ شهريور ۱۳۸۹ به زندان افتاد و به اتهام‌هایی چون «اقدام عليه امنيت ملی، تبانی و تبليغ عليه نظام و عضويت در کانون مدافعان حقوق بشر» به تحمل شش سال حبس تعزيری، ۲۰ سال محروميت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعيت خروج از کشور و به اتهام تظاهر به بی‌حجابی به ۵۰ هزار تومان جريمه نقدی محکوم شده است.

پس از آن که اعلام شد مهراوه، دختر خانم ستوده که ۱۳سال دارد، ممنوع الخروج شده، مادرش در زندان دست به اعتصاب غذا زد و سه‌شنبه ۱۴ آذر پس از ۴۹ روز به خواسته خود رسیده و به اعتصاب غذای خود پایان داد.

رضا خندان همسر نسرین ستوده به سایت های اینترنتی گفته است در حالیکه قرار بود اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره وضعیت همسرش نیز در زندان تحقیق کنند، بازدید آنها از زندان اوین در هنگام مرخصی او انجام شد.

بيانيه عفو بین الملل در ادامه به وضعيت چند زندانی سياسی ديگر از جمله محمدعلی دادخواه، احمد زيدآبادی، مسعود باستانی، مهسا امرآبادی، بهمن احمدی امويی و بهاره هدايت که طی روزهای اخير به مرخصی آمده اند، نيز اشاره کرده و خواستار آزادی بی قيد و شرط اين افراد شده است.