به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، بهمن ۱۱، ۱۳۹۱

نامه فائزه هاشمی به علی لاریجانی
اعتراض به دروغ گویی و بی نزاکتی نماینده بازدیدکننده از اوین
فائزه هاشمی، نماینده مجلس پنجم شورای اسلامی و زندانی سیاسی فعلی، در نامه ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس با اعتراض به گزارش های کذب نمایندگاه بازدید کننده از زندان اوین می نویسد: متاسفانه مطالب مطرح شده توسط آقای نعیمی نماینده بازدید کننده از بند ما نه تنها آمیخته به دروغ و توهم بود بلکه از اصول اولیه نزاکت نیز تهی بود (در مصاحبه با روزنامه‌های بهار و شرق) البته این فرد بر خلاف دو نماینده دیگر در زمان حضور در زندان نیز از خود چنین رفتارهای بی‌نزاکتی بروز می‌داد. هنگام صحبت با زندانیان سیاسی زن با چهره‌ای حاکی از تمسخر و بی‌حوصلگی و انکار حرف های ما را می‌شنید در ساعت دو بعد از ظهر‌‌ همان روز هم به بهانه قضا شدن نماز ظهر و عصر با عجله دیگران را تشویق به ترک زندان می‌کرد.
دختر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام که حکم شش ماه حبس خود را در بند زنان زندان اوین می گذراند، در ادامه ی نامه ی خود آورده است: در مصاحبه فوق ایشان از لفظ سرکرده به عنوان لفظ وکیل بند استفاده کرده که عنوانی مجرمانه و تحقیرآمیز است. در ادامه نیز از شکایت من از کیفیت بد غذای زندانیان می‌گوید و تفسیر و قضاوت شخصی خود را از وضعیت خانوادگی من به آن اضافه می‌کند در حالی که در طول بازدید این نمایندگان از بند زنان به هیچ عنوان کسی درباره غذا صحبتی نکرد چه من و چه دیگر هم بندانم. علاوه بر این یاد آوری می‌شود در بند زنان مدت هاست از غذای زندان استفاده نمی‌شود و زندانیان زن خود آشپزی می‌کنند. در این بخش از صحبت های این نماینده به نظر می‌رسد ایشان نه تنها دچار توهم هستند و به راحتی دروغ می‌گویند بلکه حتی نتوانسته‌اند بغض و کینه و پیش داوری خود را نسبت به من و خانواده‌ام پنهان کنند.

متن کامل این نامه، به شرح زیر است:

جناب آقای علی لاریجانی
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام

همانگونه که مستحضر هستید دوشنبه دوم بهمن ماه سال جاری سه نفر از نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از زندان اوین و از جمله بند زندانیان سیاسی زن بازدید کردند. در این دیدار اینجانب به عنوان وکیل بند سخنگوی تعدادی از زندانیان سیاسی بودم (وکیل بند فردی است که از سوی زندانیان برای انجام برخی امور بند انتخاب می‌شود). در عین اینکه بسیاری از زندانیان خودشان هم صحبت و مسائل و مشکلات خود را با نمایندگان در میان گذاشتند. مسائل مطرح شده توسط من و دیگر زندانیان بدین شرح بود:

احکام ناعادلانه و سنگین، نقش تعیین کننده و تاثیر گذار نیروهای اطلاعاتی، امنیتی از جمله بازجویان در امور قضایی و همچنین صدور احکام، دور از شان و خلاف حقوق شهروندی بودن مجازاتی همچون شلاق برای زندانیان، عدم موافقت با آزادی مشروط زندانیان سیاسی به عنوان یکی از حقوق آنان، محرومیت از مرخصی برای افراد و گروه‌های خاص زندانی به رغم حضور پنج ساله در زندان، قطع تلفن‌های زندانیان، گروگان گیری خانواده‌ها و مجازات دسته جمعی آن‌ها به جای برخورد فردی، مجازات و آزار خانواده‌های زندانیان سیاسی، امکانات ضعیف و کمبود نیروهای کار‌شناس در بهداری زندان و بالاخره اعتراض به نصب دوربین در محوطه دستشویی‌ها و حمام بند زنان.

اخبار منتشر شده در رسانه‌ها از این بازدید در گزارش های مختصر آقایان محسن ثانی و دواتگری متین تا حد زیادی درست اما ناکامل بود. ولی متاسفانه مطالب مطرح شده توسط آقای نعیمی دیگر نماینده بازدید کننده از بند ما نه تنها آمیخته به دروغ و توهم بود بلکه از اصول اولیه نزاکت نیز تهی بود (در مصاحبه با روزنامه‌های بهار و شرق) البته این فرد بر خلاف دو نماینده دیگر در زمان حضور در زندان نیز از خود چنین رفتارهای بی‌نزاکتی بروز می‌داد. هنگام صحبت با زندانیان سیاسی زن با چهره‌ای حاکی از تمسخر و بی‌حوصلگی و انکار حرف های ما را می‌شنید در ساعت دو بعد از ظهر‌‌ همان روز هم به بهانه قضا شدن نماز ظهر و عصر با عجله دیگران را تشویق به ترک زندان می‌کرد.

وی در مصاحبه با روزنامه بهار به تاریخ ۳ /۱۱ / ۹۱ می‌گوید: «در بازدید از بند نسوان که شامل محکومان بهایی، فتنه، منافق و مجاهد بود، سرکرده آن‌ها خانم فائزه هاشمی به وضعیت غذای زندانیان و وجود دوربین‌های مدار بسته در بند نسوان اعتراض داشتند که به نظر می‌رسد صحبت‌هایشان به وضعیت خانوادگی‌اش بر می‌گردد. چرا که ایشان هرگز غذاهایی که همه می‌خورند را نخورده‌اند.»

در مصاحبه فوق ایشان از لفظ سرکرده به عنوان لفظ وکیل بند استفاده کرده که عنوانی مجرمانه و تحقیرآمیز است. در ادامه نیز از شکایت من از کیفیت بد غذای زندانیان می‌گوید و تفسیر و قضاوت شخصی خود را از وضعیت خانوادگی من به آن اضافه می‌کند در حالی که در طول بازدید این نمایندگان از بند زنان به هیچ عنوان کسی درباره غذا صحبتی نکرد چه من و چه دیگر هم بندانم. علاوه بر این یاد آوری می‌شود در بند زنان مدت هاست از غذای زندان استفاده نمی‌شود و زندانیان زن خود آشپزی می‌کنند. در این بخش از صحبت های این نماینده به نظر می‌رسد ایشان نه تنها دچار توهم هستند و به راحتی دروغ می‌گویند بلکه حتی نتوانسته‌اند بغض و کینه و پیش داوری خود را نسبت به من و خانواده‌ام پنهان کنند.

در این بخش از مصاحبه او از دو کلمه منافق و مجاهد در بیان ترکیب زندانیان استفاده کرده که نشان دهنده عدم آگاهی ایشان از فضای سیاسی و اجتماعی ایران است. در ضمن در همین مصاحبه وی می‌گوید: «من فکر می‌کنم زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر نداریم.» در حالی که هم اکنون ۷۳زندانی سیاسی از گروه‌های مختلف، اقلیت های قومی و دینی و روزنامه نگاران و حقوقدانان در زندان رجایی شهر به سر می‌برند.

جناب آقای نعیمی همچنین در مصاحبه با روزنامه شرق به تاریخ ۳/ ۱۱/۹۱ می‌گویند: «فائزه آنجا بود، بحث دوربین‌ها را مطرح می‌کرد. فائزه فکر می‌کرد همه چیز را خوانده اما این را نخوانده بود که دوربین‌های بند نسوان را نسوان مونیتور می‌کنند.»

در این مصاحبه ایشان چندین بار مرا «فائزه» خطاب می‌کنند. در عرف و اخلاق اسلامی جامعه ما اینگونه خطاب قرار دادن زنان پسندیده نیست به ویژه برای یک نماینده مجلس که انتظار می‌رود از سطح سواد، فرهنگ و فرهیختگی قابل توجهی برخوردار باشد.

ایشان در این مصاحبه نیز به تحریف سخنان من اقدام کرده است. چرا که اعتراض ما به نصب دوربین در محوطه دستشویی‌ها و حمام بود و نه در کل بند.

جناب آقای لاریجانی

در ادامه باید بگویم لحن همراه با توهین و تحقیر این نماینده مجلس در مطالب فوق همچنین تحریف واقعیت های موجود توسط او جای تامل جدی دارد. این در حالی است که وی به همراه گروهی از نمایندگان برای تحقیق و بررسی از زندان آمده بود و انتظار می‌رفت حقایق را همانگونه که بوده منعکس کند نه آنگونه که خودش می‌خواهد.

ریاست محترم مجلس نهم

نمایندگان مجلس سوگند خورده‌اند که با تکیه بر شرف انسانی خود پاسدار اسلام، امین و با تقوا و حافظ حقوق ملت و مصالح آن‌ها باشند از شما به عنوان ریاست مجلس انتظار می‌رود که بر کار نمایندگان حین انجام ماموریت نظارت داشته باشید تا هر کسی به عنوان نماینده و از جانب مجلس به بازدید‌ها و ماموریت‌های مهم نرود و علاوه بر آن مانع از خدشه دار شدن اعتبار و جایگاه مجلس توسط چنین افرادی شوید.

فائزه هاشمی
بند زنان، زندان اوین
ششم بهمن ماه