به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، دی ۱۵، ۱۳۹۱

سه ایرانی در میان برندگان این دوره جایزه آزادی بیان «هلمن – همت»
سازمان دیدبان حقوق بشر اعلام کرده است که ۴۱ نویسنده برنده جایزه «هلمن – همت» در سال ۲۰۱۲ شده‌اند. در میان برندگان این جایزه آزادی بیان، نام عیسی سحرخیز، کیوان صمیمی و هیلا صدیقی نیز آمده است.

به گزارش وب‌سایت این سازمان، برندگان این جایزه که از ۱۹ کشور جهان انتخاب شده‌اند شامل روزنامه‌نگاران، وبلاگ‌نویسان، مقاله‌نویسان، داستان‌نویسان، شاعران و نمایشنامه‌نویسان هستند.

در اطلاعیه این جایزه آمده است که برندگان آن در پی فعالیت‌های خود توسط حکومت‌های کشورهایشان مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند تا از انتشار اطلاعات و عقاید آنها جلوگیری شود.

عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار زندانی که از سال ۸۸ به اتهام «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» بازداشت شده، به تحمل سه سال حبس تعزیری محکوم شده و طی ماه‌های گذشته وضعیت جسمی وخیمی داشته است.

کیوان صمیمی نیز عضو انجمن دفاع از آزادی مطبوعات است که پس از وقایع انتخابات ریاست‌جمهوری بازداشت و به شش سال حبس تعزیزی محکوم شده و در زندان از بیماری کبد رنج می‌برد.

هیلا صدیقی نیز شاعر جوانی است که پس از انتخابات اشعاری با مضامین سیاسی و انتقادی سروده بود و به چهار ماه حبس تعلیقی محکوم شده است.

در سال‌های گذشته چند نویسنده ایرانی نیز برنده جایزه هلمن-همت شده بودند که از آن جمله احمد شاملو، هوشنگ گلشیری، علی اشرف درویشیان، عباس معروفی، شهرام رفیع‌زاده، پروین اردلان و آسیه امینی هستند.

محمدصدیق کبودوند یکی از فعالان برجسته حقوق کردها در ایران است که در سال ۸۶ بازداشت و به ۱۱ سال زندان محکوم شد. آقای کبودوند از جمله برندگان ایرانی این جایزه جهانی است.

بهمن احمدی امویی، روزنامه‌نگار زندانی نیز که از خرداد سال ۱۳۸۸ تاکنون در زندان به سر می‌برد، برنده جایزه جهانی هلمن-همت سال ۲۰۱۱ شد.