به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مهر ۰۵، ۱۳۹۷

بولتون در یک سخنرانی تند: روزهای مصونیت تهران تمام شده

جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز سه شنبه در سخنانی گفته که اگر ایران علیه آمریکا و متحدانش اقدام کند با پیامدهای جدی آن روبرو خواهد شد. او همچنین در مورد "پیامدهای ناگوار" ادامه تجارت با ایران هشدار داد.
به گزارش رسانه های آمریکایی او در نشست سالانه گروه "متحد علیه ایران" گفت: "روزهای مصونیت تهران و مشوقان آن تمام شده است. رژیم آدم کش ایران و حامیان آن با پیامدهای جدی روبرو خواهند شد اگر رفتارشان را عوض نکنند. بگذارید پیام امروز من روشن باشد: ما شما را زیر نظر داریم، و سراغ شما خواهیم آمد."
این اظهارات در حالی مطرح شد که خبرگزاری فارس - نزدیک به سپاه پاسداران - روز سه شنبه ویدئویی در توییتر منتشر - و ساعاتی بعد پاک کرد - که در آن پایتخت های عربستان و امارات تهدید به حمله می شد.
این واکنشی به حمله خونین به رژه روز شنبه سپاه در شهر اهواز بود که حداقل ۲۵ کشته از جمله در میان غیرنظامیان به جا گذاشت. داعش مدعی انجام آن حمله شده است اما مقام های ایرانی بدون نام بردن از گروهی مشخص متحدان آمریکا در منطقه را مقصر شناخته اند.
یک روز پیشتر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، گفت حمله اهواز کار عواملی است که "دستشان در جیب سعودی و امارات عربی است."
در ویدئوی که خبرگزاری فارس منتشر کرد تصاویر آرشیوی از حملات قبلی موشکی سپاه نشان داده می شود و بعد تصویری گرافیکی از نشانه گرفتن دوربین تفنگ به سوی ابوظبی و ریاض دیده می شود.
روی این ویدئو صدای آقای خامنه ای پخش می شود که قبلا گفته است "دوره بزن در رو گذشته است."
پیشتر در روز دوشنبه سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه، در مراسم تشییع جنازه قربانیان در اهواز گفته بود: "به مردم ایران قول می دهیم که واکنش‌مان به این حمله تروریستی، پشیمان کننده، نابودگر و ویران کننده باشد".
او از جمله در اشاره به اسرائیل گفت که این "جنایت هولناک پرده از تزویر آمریکا، رژیم صهیونیستی و رژیم آل سعود برداشت."
"شیطان بزرگ"
آقای بولتون در مورد تجارت با ایران هشدار داد: "ما قصد نداریم اجازه دهیم اروپا یا هیچ کس دیگری تحریم های ما را دور بزند."
او افزود کسانی که بعد از روز ۴ نوامبر به تجارت با ایران ادامه می دهند باید منتظر "پیامدهای ناگواری" باشند. آمریکا در این روز باقی تحریم های معلق شده براساس برجام را احیا خواهد کرد که شامل صادرات نفتی می شود.
او در هشداری به رهبران ایران گفت: "به گفته ملاها در تهران، ما شیطان بزرگ هستیم.... برای همین تصور می کنم که مرا جدی خواهند گرفت وقتی می گویم: اگر علیه ما، متحدان ما، یا شرکای ما اقدام کنید؛ اگر به شهروندان ما آسیب برسانید؛ اگر به دروغ گفتن، تقلب و فریب دادن ادامه دهید، بله، باید هزینه جهنمی آن را بپردازید."
آقای بولتون که از چهره های تندرو دولت ترامپ است افزود: "آیت الله ها گزینه ای دارند. ما راهی را به سوی یک آینده مرفه برای همه ایران ترسیم کرده ایم، راهی که مردم ایران شایسته آن هستند، مردمی که مدت های مدید تحت این رژیم ستمگر رنج کشیده اند."
آقای ترامپ هم روز سه شنبه در نطقش در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک در حضور رهبران جهان گفت: "منابع غنی ایران به جای آن که صرف بهبود زندگی ایرانیان شود، صرف کمک به حزب‌الله و دیگر گروه‌های تروریستی می‌شود که خون مسلمانان بی‌گناه و همسایگان عرب و اسرائیلی خود را می‌ریزند... ما نمی توانیم اجازه دهیم که این رژیم قاتل به بی ثبات کردن منطقه ادامه دهد آن هم در حالی که در حال پیش‌برد برنامه موشکی خطرناک خود است و نمی‌توانستیم در توافقی بمانیم که به آنها اجازه می‌داد تحت پوشش آن در نهایت به مقاصد هسته‌ای خود برسند."
موضع دولت ترامپ در این روز با واکنش دمکرات ها روبرو شد.
سناتور دمکرات دایان فاینستاین از کالیفرنیا در توییتی نوشت: "تک روی پرزیدنت ترامپ علیه ایران درحال شکست خوردن است. متحدان ما معتقدند که توافق اتمی ایران موفق است و بدون ما به حرکت خود ادامه می دهند. وقت آن است ما هم به توافق اتمی بازگردیم و برای رسیدگی به رفتار ایران با متحدان خود کار کنیم."

بی بی سی  فارسی