به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، شهریور ۲۳، ۱۳۹۷

آمریکا دستور تعطیلی دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین را صادر کرد

 وزارت امور خارجه آمریکا تایید کرده که دستور تعطیلی دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین 
در واشنگتن را صادر کرده است.

این وزارت‌خانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) هیچ اقدامی در جهت مذاکره "مستقیم و معنادار" برای رسیدن به صلحی پایدار با اسرائیل انجام نداده است.

در این بیانیه آمده که مقام‌های ساف، برنامه آمریکا برای صلح خاور میانه را "بدون آن که آن را ببینند" محکوم کرده‌اند و از همکاری با آمریکا در تلاش‌ برای صلح خاورمیانه خودداری می‌کنند.

وزارت امور خارجه آمریکا از تلاش فلسطینی‌ها برای مطرح کردن اتهام جنایت جنگی علیه اسرائیل در دیوان بین‌المللی کیفری هم ابراز نگرانی کرده است.
"اقدام خطرناک"

صائب عریقات، دبیر کل سازمان آزادی‌بخش فلسطین، این اقدام آمریکا را تنش‌زا و خطرناک توصیف کرده و گفته این تصمیم نشان می‌دهد که آمریکا قصد مجازات دسته جمعی فلسطینی‌ها را دارد.

سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) نماینده فلسطینی‌ها است که در مجامع بین‌المللی به رسمیت شناخته می‌شود. دفتر این سازمان در آمریکا در سال ۱۹۹۴ شروع به کار کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در تدارک ارائه طرح خود برای صلح خاورمیانه است اما مقام‌های فلسطینی حاضر به دیدار با نمایندگان آقای ترامپ نیستند به این دلیل که او اواخر سال گذشته میلادی بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت.

آمریکا پیشتر اعلام کرده که کمک‌های خود به آژانس امداد و اقدام سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی را به صورت کامل قطع کرده است.

چرا آمریکا دفتر نمایندگی فلسطینی‌ها را می‌بندد؟

حدود یک سال پیش وزارت امور خارجه آمریکا به نمایندگی ساف در واشنگتن هشدار داد که اگر مقام‌های فلسطینی به درخواست طرح اتهامات اسرائیل در دیوان بین‌المللی کیفری ادامه دهند، دفتر این نمایندگی با تعطیلی روبه‌رو می‌شود.

بنا بر یکی از مصوبات کنگره، ادامه حضور دیپلماتیک و فعالیت سازمان آزادی‌بخش فلسطین در آمریکا، هر شش ماه یک بار به مجوز وزارت امور خارجه نیاز دارد.

مقام‌های فلسطینی تلاش می‌کنند پرونده‌ای را درباره رفتار اسرائیل با فلسطینی‌ها و همین‌طور املاک و زمین‌های آنها در نوار غزه و سرزمین‌ها اشغالی کرانه باختری در دیوان بین‌المللی کیفری باز کنند و این دیوان را ترغیب کنند تا درباره اتهامات جنایات جنگی علیه اسرائیل تحقیق کند.

اواسط بهار سال ۲۰۱۸ وزیر امور خارجه تشکیلات فلسطینی رسما از دیوان بین‌المللی کیفری خواست تحقیقات کاملی را آغاز کند و گفت که شواهد کافی و انکارناپذیری برای اتهامات خود علیه اسرائیل در دست دارد.

بی بی سی