به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مهر ۰۶، ۱۳۹۷

هجوم غیربومی‌ها به مازندران برای خرید زمین

غیر بومی‌ها به هرقیمتی زمین را در مازندران می‌خرند و مردم منطقه قدرت خرید خود را از دست داده اند. خشکسالی و کمبود آب در برخی از استان‌ها بویژه در جنوب کشور، باعث شده تا عده‌ای از مردم این استان‌ها برای فرار از این کمبود‌ها، به شهرهای شمالی بخصوص مازندران هجوم بیاورند.

بنا بر مشاهدات خبرنگار ایران و بر اساس اظهار نظرهای برخی از مشاوران املاک در شهرهای مختلف مازندران، آمار فروش زمین و ملک به غیربومی‌ها طی ماه‌های اخیر رشد زیادی داشته است. درگذشته شتاب خرید ملک در ارتفاعات استان بود، اما این روزها دیگر تفاوتی نمی‌کند. آنان با پرداخت مبلغی بیشتر از قیمت واقعی زمین بسرعت مالک زمین را متقاعد به فروش می‌کنند.

شتاب خرید زمین از سوی ساکنان استان‌های دیگر
«عیسی قاسمی طوسی» مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران در این باره می‌گوید: آمارهای رسمی در این باره نداریم، اما واقعیت این است که این اتفاق در حال رخ دادن است؛ اینکه در بسیاری از استان‌ها مشکل کم آبی داریم واضح و روشن است، اما این روزها شتاب خرید زمین از سوی ساکنان استان‌های دیگر بیشتراست.
برهمین اساس، خریداران زمین‌ها بیشتر از ساکنان استان‌هایی هستند که در سال‌های اخیر برای تأمین آب با مشکلات بی‌شماری روبه‌رو بوده‌اند، اما واضح است که مازندران و گیلان نیز با تأثیر گرفتن از کاهش باران‌ها دچار کمبود آب شده اند؛ کمبودی که بنا بر اظهارات مسئولان امر بیش از ۲۲ درصد تا مهر ماه امسال بوده است. اما با وجود این، این کاهش‌ها در مقایسه با استان‌های گرم و خشک خیلی به چشم نمی‌آید و خیلی از ساکنان این مناطق برای دسترسی به آب تمام اموال خود را به پول نقد تبدیل کرده و راهی سواحل خزر می‌شوند. کاربری شمال در حال تغییر است؛ زمانی بحث، بحث ویلا و آخر هفته و تفریح بود حالا اما شمال دارد به پناهگاهی تبدیل می‌شود برای مردمی که از خشکسالی به ستوه آمده‌اند و دست‌شان هم به دهان‌شان می‌رسد؛ قمی‌ها، کاشانی‌ها، اصفهانی‌ها، خوزستانی‌ها و… را نیز باید به فهرست استان‌های دیگر اضافه کرد. اما ظاهراً سرفهرست متعلق به اصفهانی‌هاست. با این حال، این روزها گفته می‌شود خریداران جدیدی هم برای زمین‌ها پیدا شده است!

خروج کسادی کار بنگاه داران
«کریم» از بنگاه داران منطقه مرکزی مازندران است. او در ایام کسادی بازار به‌ کار بنایی می‌پرداخت و هزینه زندگی خانواده را از این طریق تأمین می‌کرد. اما این روزها کار و بارش حسابی سکه شده است. او که دیگر مراجعانش برای بنایی را رد می‌کند، می‌گوید: خرید و فروش ملک این روزها خیلی بهتر از قبل شده است. همین چند روز قبل در مدت زمان کوتاهی چند قطعه زمین را افرادی از استان‌های همدان و خطه خراسان خریداری کردند.او بر این باور است که خریداران غیر بومی وقتی برای خرید ملک قدم جلو می‌گذارند، خیلی اهل چانه زدن نیستند و با سهولت بیشتری معامله سر می‌گیرد.صاحب یک مشاور املاک در غرب مازندران نیز اعتقاد دارد که اصفهانی‌های زیادی برای خرید ملک به رامسر و تنکابن آمده‌اند. حضور آنان باعث افزایش قیمت املاک در منطقه شده، به‌طوری که خیلی از افراد بومی که قصد خرید زمین در منطقه را داشتند به‌دلیل گران شدن ملک، قدرت خرید ندارند. او می‌گوید: زمینی که تا چند وقت قبل متری ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شد و تازه فروشنده به‌خاطر نبود خریدار حاضر می‌شد با چک چند ماهه زمین‌اش را بفروشد.

بومی‌ها جای خود را به غیربومی‌ها می‌فروشند
در روزگار نه چندان دور تنها ویروسی که بازار املاک شمال را با خطر آلودگی روبه‌رو ساخته بود، تغییرکاربری‌ها و تبدیل اراضی کشاورزی به ویلا‌ها بود، اما امروز با ورود غیربومی‌ها دغدغه دیگری نیز پای خود را به مشکلات اراضی کشاورزی باز کرده است. در گذشته کشاورزان زمین‌های خود را می‌فروختند و سرایدار سازندگان ویلاها می‌شدند، اما امروز دیگر در آن زمین جایی برایشان نیست و باید جای خود را به غیربومی‌های مهاجر بدهند.
تا چند سال قبل بیشتر غیر بومی‌هایی که برای خرید ملک در شمال قدم جلو می‌گذاشتند شامل اقشاری از اهالی سینما، ورزشکاران بنام و افراد پولدار ساکن تهران و چند کلانشهر بودند، اما این روزها خریداران از قشرهای مختلف هستند و برخی حتی پیشه کشاورزی دارند. البته هنوز اداره کل ثبت احوال به‌عنوان متولی اصلی آمار جمعیتی استان در این باره اظهار نظری نکرده است، چرا که بیشتر اراضی خرید و فروش شده دارای سند رسمی نیستند و با دست نوشته‌های معمولی که به‌عنوان اسناد «دستدارمی» (املاک فاقد سند رسمی) از آن نام برده می‌شود، معامله می‌شوند. ییلاقات استان که اغلب متعلق به افرادی است که دارای وضعیت مالی ضعیف تری هستند هدف خریداران قرار گرفته بود، اما اکنون مناطق دشت و جلگه نیز مورد معامله قرار می‌گیرد. در هر صورت شمال کشور شاهد ورود این میهمانان ناخوانده است.