به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مهر ۰۵، ۱۳۹۷

«کاهش ۴۳۰ درصدی ارزش ریال کارگران را زیر فشار قرار داده»

نایب‌ رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران می‌گوید در شرایط اقتصادی کنونی وضعیت معیشتی کارگران به‌شدت بحرانی است و دولت نیز برای افزایش دستمزد کارگران کاری نمی‌کند.
نزدیک به دو ماه است که جلسات عادی ماهیانه شورای عالی کار تشکیل نشده است. هفته گذشته سه عضو کارگری شورای عالی کار در نامه‌ای به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار برگزاری فوری جلسه شورای عالی کار شدند اما این جلسه هنوز برگزار نشده است.
محسن باقری، نایب‌ رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران این اقدام وزارت کار را «زیر پا گذاشتن قانون» می‌داند و می‌گوید: «در دولت و بدنه وزارت کار، تاکنون هیچ اراده‌ای برای افزایش دستمزدها وجود نداشته است.»
بر اساس مصوبه شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران در سال جاری یک میلیون و ۱۱۶ هزار تومان تعیین شد. رقمی معادل کمتر از نصف خط فقر برآورد شده توسط نهادهای غیردولتی.
اکنون محسن باقری می‌گوید: «طی تقریباً هفت‌ماه اخیر، به گواه کارشناسان ۴۳۰ درصد از ارزش پول ملی کشور کاسته شده و کارگران هم به‌شدت در مضیقه قرار دارند.»
او می‌گوید در پی نوسانات اخیر اقتصادی «شکاف مزدی عمیق‌تر و سبد معیشتی کارگران دچار بحران جدی شده است».
به‌گفته محسن باقری با توجه به کاهش شدید ارزش پول ملی، در بین مزدبگیران توقع برای افزایش دستمزدها ایجاد شده اما تعلل‌های وزارت کار در این زمینه کارگران را دلسرد کرده است.
باقری می‌گوید: «قدرت خرید کارگران واقعا کاهش یافته و آن را با وعده و وعید نمی‌توان رفع نمود. یک‌چنین مشکلاتی، به‌همراه شایعاتی که در رابطه با افزایش مجدد نرخ ارز وجود دارد، کارگران را به شدت نگران کرده، و تولید را هم با رکود و ورشکستگی مواجه می‌کند.»
عصر روز گذشته، سه‌شنبه ۳ مهر پس از سخنرانی‌ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل قیمت دلار در ایران به ۱۷ هزار تومان رسید. قیمت هر یورو به ۲۰ هزار تومان و هر پوند بریتانیا نیز به ۲۲ هزار تومان افزایش یافت.
براساس آمارهای جدید بانک مرکزی ایران، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران (شاخص تورم) در مردادماه ۱۳۹۷ به عدد ۱۳۳,۸ رسید که نسبت به ماه قبل از آن ۵,۵ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۴,۲ درصد افزایش داشته است.
به‌رغم این‌که آمار بانک مرکزی، آمار رسمی در ایران است اما افزایش گرانی حتی بر اساس این آمار نیز شدید بوده است. بر این اساس، خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ۳۵,۹ درصد، حمل‌ونقل ۳۵,۹ درصد، پوشاک و کفش ۱۹,۵ درصد، اثاث، لوازم و خدمات خانه ۳۷,۵ درصد، مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها ۱۱,۶ درصد، کالاها و خدمات متفرقه ۳۲,۷ درصد، بهداشت و درمان ۱۵,۲ درصد، هزینه تحصیل ۱۴,۲ درصد، تفریح خانوار ۵۱,۶ درصد، و دخانیات ۱۱۴,۴ درصد گران‌تر شده است.
فرامرز توفیقی، عضو شورای عالی کار و رئیس کمیته مزد کانون عالی شوراها ۲۱ شهریور با توجه به گرانی‌ها، از افزایش هزینه معیشت ماهیانه کارگران از دو میلیون و ۶۷۰ هزار تومان در اسفند ۹۶ به ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان در شهریور ۹۷ خبر داد.
وضعیت اقتصادی ایران با تغییرات ناگهانی و جهشی قیمت‌ها طوری شده که هر هفته، سبد معیشت را باید دوباره محاسبه کرد اما فعالان کارگری می‌گویند حتی آمارهای رسمی نشان می‌دهند که یک خانوار کارگری در شهریورماه سال جاری برای زنده ماندن باید ۷۲ درصد دستمزدش را برای تهیه مواد خوراکی ضروری صرف می‌کرد. برای باقی هزینه‌های زندگی فقط ۲۸ درصدِ دستمزد کارگران باقی می‌ماند.
رادیو زمانه