به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، مهر ۰۲، ۱۳۹۷

پومپئو: ترامپ آماده دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای است

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس گفت که رئیس جمهوری آمریکا آماده دیدار با مقام‌های ایرانی در نیویورک است.
او گفت آقای ترامپ حاضر به ملاقات با آقای روحانی است. اما در عین حال گفت که به گمان آنها رهبر واقعی ایران آیت الله خامنه‌ای است و آقای ترامپ آمادگی دیدار با او را هم دارد.
وزیر خارجه آمریکا، آیت الله خامنه‌ای را "صحنه‌گردان واقعی ایران" توصیف کرد.
دونالد ترامپ همزمان با خروج از توافق هسته‌ای قدرت‌های جهان با ایران، برای مذاکرات دوباره ابراز آمادگی کرده است. اما مقام‌های ایرانی در موضعگیری‌های عمومی خود از دعوت او به مذاکره استقبال نکرده‌اند.
آقای روحانی، که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک خواهد بود، گفته است که موضع آقای ترامپ برای مذاکره "صادقانه" نیست.


آقای پومپئو در بخش دیگری از مصاحبه‌اش با فاکس حملات مرگبار روز جمعه در اهواز را محکوم کرد.
او در عین حال با اشاره به موضع رهبران ایران که عوامل حمله جمعه را وابسته به چند کشور عرب تحت حمایت آمریکا می‌دانند، گفت: "اشتباه بزرگی است که موقع رویدادی امنیتی در داخل، بقیه را مقصر بدانیم."
روز گذشته محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، گفت یک "رژیم خارجی" عوامل حمله اهواز را آموزش داده‌ و مسلح کرده‌ است. آقای ظریف گفت "حامیان منطقه‌ای تروریسم و اربابان آمریکایی آنها" باید برای این حمله پاسخگو باشند.
همتای آمریکایی آقای ظریف گفت: "مرگ مردم بی گناه دردناک است. اما ای کاش ظریف به جای ایجاد ناامنی در بقیه دنیا روی تامین امنیت مردم کشورش متمرکز می‌شد."
نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل هم اتهام ایران علیه آمریکا در ارتباط با حمله اهواز را رد کرده است.
خانم هیلی درباره صحبت‌های امروز آقای روحانی گفت: "او می‌تواند هرچه قدر که می‌خواهد تقصیر را گردن ما بیندازد، اما کاری که او باید بکند این است که خودش را در آینه نگاه کند."
بی بی سی  فارسی