به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، شهریور ۲۹، ۱۳۹۷

هشدار وزارت خارجه بریتانیا به دوتابعیتی‌ها: به ایران نروید

 روابط ایران و بریتانیا اکنون در بالاترین سطح سیاسی است و دو کشور در پایتخت یکدیگر سفیر دارند اما دولت بریتانیا درباره خطر سفر شهروندانی دوتابعیتی هشدار داده است 
دولت بریتانیا به شهروندانی که تابعیت ایرانی- بریتانیایی دارند توصیه کرده که از هرگونه سفر غیرضروری به ایران خودداری کنند.
وزارت امور خارجه بریتانیا به شهروندان ایرانی- بریتانیایی هشدار داده که دولت بریتانیا توانایی محدودی در حمایت از این افراد در صورت دستگیر شدن دارد.
توصیه‌های وزارت امور خارجه بریتانیا درباره سفر به کشورها براساس وضعیت جاری در کشور مقصد و مناسبات دوجانبه‌ای که با بریتانیا وجود دارد، به طور مستمر ارزیابی و در وب سایت وزارت خارجه منتشر می‌شود.
وزارت خارجه بریتانیا در صفحه مربوط به ایران اطلاعات مربوط به سفر را به روز کرده و نوشته است: "شهروندان بریتانیایی که ملیت ایرانی هم دارند، در صورت سفر به ایران با خطر روبرو هستند، همان طور که همه ما متاسفانه در برخی موارد شاهد آن بودیم."
وزارت خارجه بریتانیا می‌گوید دولت ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی شناسد "به همین دلیل اگر یک شهروند دارای تابعیت دوگانه دستگیر شود توان ما برای حمایت بسیار محدود است."
شهروندان دوتابعیتی در زندان
در حال حاضر چند شهروند ایرانی - بریتانیایی که در سال های اخیر به ایران سفر کرده بودند، در بازداشت به سر می‌برند.
یک روز پیش از هشدار وزارت خارجه بریتانیا به شهروندان ایرانی - بریتانیایی برای سفر به جمهوری اسلامی ایران، اعلام شده بود که ارس امیری، دانشجوی دانشگاه کینگستون در بریتانیا که پس از بازداشت در اسفندماه سال با قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شده بود، به بند زنان زندان اوین منتقل شده است.
خانم امیری دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه هنر است، او در زمینه برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های هنری مشترک میان هنرمندان ایران و بریتانیا فعال بوده و با شورای فرهنگی بریتانیا (بریتیش کانسیل) همکاری داشته است.
نازنین زاغری- رتکلیف یکی دیپر از این شهروندان دوتابعیتی است که به پنج سال حبس محکوم شده و برخلاف تلاش وزرای خارجه بریتانیا و برخی وعده های داده شده از سوی دولت حسن روحانی، در زندان است و قادر به بازگشت به خانه اش در بریتانیا نیست.
خانم زاغری رتکلیف همراه با فرزند خردسالش برای دیدار نوروزی به ایران سفر کرده بود اما در هنگام بازگشت، ماموران سپاه پاسداران مانع خروج او شدند و بازداشتش کردند.
همسر بریتانیایی خانم زاغری رتکلیف یک ماه پیش از این گفته بود که با جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا دیدار کرده و انتظار داشت ین ملاقات به تصمیم مشخصی درباره حمایت دیپلماتیک از نازنین زاغری منجر شود اما وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرده که هنوز درباره مطلوب بودن این اقدام، اطمینان ندارد".
در صورت اعطای حمایت دیپلماتیک به افراد، این موضوع از یک قضیه ملی خارج و به موضوعی میان دو کشور بدل می شود که تبعات اختلاف بر سر آن می تواند موجب اثر منفی بر روابط دوجانبه شود.
روابط ایران و بریتانیا اکنون در بالاترین سطح سیاسی است و دو کشور در پایتخت یکدیگر سفیر دارند. از زمان خروج آمریکا از توافق هسته ای موسوم به برجام بریتانیا اعلام کرده که به این توافق پاینند می ماند و برای برخوردای ایران از منافع رفع تحریم‌ها، تلاش می کند.

بی بی سی  فارسی