به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، شهریور ۳۱، ۱۳۹۷

فرهنگ‌سازان آلمان خواستار کناره‌گیری وزیر کشور شدند

شماری از هنرمندان و دست‌اندرکاران امور فرهنگی آلمان با انتشار نامه‌ای خواستار کناره‌گیری هورست زهوفر، وزیر کشور آلمان شدند. فرهنگ‌سازان آلمان، برخورد زهوفر را "تحریک‌آمیز، عقب‌مانده و فاقد منزلت" خوانده‌اند.


سایت "تاگس‌شاو" وابسته به شبکه یک تلویزیون آلمان، ARD روز جمعه ۳۰ شهریور (۲۱ سپتامبر)  از نامه‌سرگشاده شماری از فرهنگ‌سازان آلمان خبر داده است. دست‌اندرکاران امور فرهنگی آلمان با انتشار این نامه خواستار برکناری وزیر کشور آلمان، هورست زهوفر شده‌اند.
هورست زهوفر هفته‌هاست که پای مسائل مربوط به دولت ائتلاف بزرگ آلمان را به رسانه‌ها کشانده و باعث تضعیف دولت آلمان شده است. او به‌گونه‌ای مداوم با طرح مسائل و موضوعات گوناگون، برای دولت دردسر و جنجال آفریده است. 
در این نامه نگاهی شده است به فعالیت‌های وزیر کشور آلمان ظرف هفته‌های گذشته و از جمله به موضوع مناقشه بر سر قوانین‌ پناهندگی، برنامه جامع بازگرداندن سریع متقاضیان پناهندگی، کنترل مرزی و پاداش دادن به هانس گئورگ ماسن از طریق ارتقای شغلی او.

ماسن رئیس پیشین سازمان امنیت آلمان بود که به علت اظهارات خود در ارتباط با تظاهرات نیروهای راستگرا در شهر کمنیتس آلمان زیر فشار احزاب سیاسی قرار گرفته بود و سرانجام از مقام خود برکنار شد. برکناری ماسن هم‌راه بود با ارتقاء او به معاونت وزارت کشور آلمان، یعنی وزارتخانه‌ای که هدایت آن برعهده هورست زهوفر است.
نامه فرهنگ‌سازان
نامه فرهنگ‌سازان آلمان را از جمله نویسنده صاحب‌نام این کشور، موریتس رینکه امضا کرده است. در این نامه درباره عملکرد زهوفر آمده است:
«رفتار او تحریک‌آمیز، عقب‌مانده و در برابر انسان‌ها عاری از منزلت است. او با رفتار خود راه جامعه آلمان به سوی آینده‌ای روشن را سد می‌کند.»
این نامه با عنوان "شان، مسئولیت و دموکراسی" منتشر شده است. به باور فرهنگ‌سازان آلمان، زهوفر باعث وحدت و انسجام جامعه آلمان نمی‌شود و در این جامعه شکاف می‌اندازد.
در بین کسانی که نامه برکناری زهوفر را امضا کرده‌اند، نام افرادی چون گونتر والراف، خبرنگار افشاگر، دیتر کاسلیک، رئیس جشنواره برلیناله و هنرپیشگانی چون پتر لومایر، یوخن بوسه، بوگارت کلاسنر، مرت بکر و هوگو اگون بالدر دیده می‌شود. چند کارگردان و فیلم‌ساز آلمانی نظیر دیتریش بروگه‌مان و آندره‌آس فایل نیز از این آکسیون حمایت و پشتیبانی کرده‌اند.
در نامه فرهنگ‌سازان آلمانی آمده است که هورست زهوفر با بیان این جمله که "مهاجرت مادر همه مشکلات است" عملا سرنوشت بیش از ۱۸ میلیون و ۶۰۰ هزار شهروند آلمانی مهاجر را گروگان گرفته است.
فرهنگ‌سازان آلمان خواستار کناره‌گیری هورست زهوفر حتی پیش از برگزاری انتخابات ایالت بایرن شده‌اند. باید یادآور شد که انتخابات این ایالت قرار است روز ۱۴ اکتبر برگزار شود.
دویچه وله