به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اردیبهشت ۱۱، ۱۴۰۱

در آستانه روز معلم و برگزاری تجمع سراسری؛

 بازداشت چهارتن از اعضای کانون صنفی معلمان
 علاوه بر بازداشت چهارفعال صنفی، ده‌ها فعال دیگر در نقاط مختلف ایران احضار شدند
در آستانه برگزاری تجمع اعتراضی و سراسری فرهنگیان در ایران، نیروهای امنیتی این کشور چهار فعال صنفی معلمان را بازداشت کردند.

به گزارش کانال «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران»، نیروهای امنیتی صبح شنبه 30 آوریل، علی اکبر باغانی، رسول بداقی، محمد حبیبی و جعفر ابراهیمی از فعالان صنفی معلمان را بازداشت کردند.


این شورا پیش از این اعلام کرده بود، معلمان یک‌شنبه 1 می و همزمان با روز جهانی کارگر در اعتراض به عدم تحقق خواسته‌هایشان تجمعی اعتراضی را در سراسر کشور برگزار خواهند کرد.

محل این تجمع در تهران برابر مجلس این کشور و در سایر شهرستان‌ها مقابل ادارات آموزش و پرورش اعلام شده است.

کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان خبر داد، به‌دنبال انتشار فراخوان این تجمع، نیروهای امنیتی «با یورش به منزل چند فعال صنفی» دست‌کم 4 نفر را دستگیر کردند که سه نفر از آن‌ها به بازداشتگاه اوین منتقل شده‌اند.

رسول بداقی، بازرس کانون صنفی معلمان، پیشتر نیز به دلیل فعالیت‌های صنفی خود، به تحمل 5 سال حبس و منع اقامت در تهران و تمام استان‌های هم‌جوار محکوم شده بود.

با این وجود، نیروهای امنیتی صبح امروز «به زور وارد منزل» او شده و «بعد از شکستن شیشه با پتک» او را بازداشت کردند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان تاکید کرد، علاوه بر بازداشت این 4 فعال صنفی، ده‌ها فعال دیگر نیز در نقاط مختلف ایران صبح شنبه از سوی نیروهای امنیتی احضار شده‌اند.

فرهنگیان سراسر ایران در ادامه تجمعات اعتراض‌آمیز به شرایط اقتصادی و حقوقی، برای اولین بار در سال جدید شمسی پنج‌شنبه 1 اردیبهشت‌ در تهران مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند که با حضور «جمع کثیری از نیروهای امنیتی و انتظامی» مواجه شدند.

در جریان اعتصاب اخیر، دست کم 40 معلم در تهران از جمله شهرزاد قدیری، معصومه زمانی و علی گودرزی بازداشت و منابع خبری از انتقال آنها به بازداشتگاه وزرا خبر دادند.

مهمترین خواسته معلمان ، اجرا شدن طرح رتبه‌بندی، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، تحصیل رایگان و آزادی معلمان زندانی عنوان شده است.

معلمان و فرهنگیان ایران سال گذشته چندین تحصن و تجمع اعتراض‌آمیز برگزار کردند. حکومت ایران برای سرکوب این اعتراضات مدنی، شرکت‌کنندگان را با احضارهای متعدد و بازجویی‌های امنیتی و احکام زندان مواجه کرده، اما تاکنون به هیچ یک از خواسته‌های صنفی و مدنی آنان رسیدگی نکرده است.