به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اردیبهشت ۳۱، ۱۴۰۱

زلنسکی: جنگ در اوکراین تنها از راه دیپلماتیک پایان می‌پذیرد

 
ولودیمیر زلنسکی می‌گوید: ۷۰۰ هزار سرباز اوکراینی در حال دفاع از کشور هستند.
روسیه می‌گوید یک محموله «مهم» تسلیحاتی غربی ارسال شده به اوکراین را منهدم کرده است. همزمان ولودیمیر زلسنکی تاکید کرد: جنگ در اوکراین تنها با اقدامات دیپلماتیک خاتمه می‌یابد. ارتش روسیه، روز جمعه، اعلام کرد: شهر بندری ماریوپل را به‌طور کامل به تصرف خود درآورده است. از این رخداد به عنوان بزرگترین پیروزی ارتش روسیه از آغاز تهاجم به اوکراین نام برده شده است. 

پس از سه ماه محاصره شهر ماریوپل توسط ارتش روسیه، مسکو روز جمعه ۱۹ ماه مه، اعلام کرد: شهر بندری ماریوپل را به طور کامل تصرف کرده است. بنا بر بیانیه منتشر شده از سوی کاخ کرملین، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، گفته است: پس از «آزادی کامل» کارخانه فولاد آزوف‌ستال، بندر مارویوپل به تصرف کامل ارتش روسیه درآمده است. 

کارخانه فولاد آزوف‌ستال، آخرین سنگر نیروهای اوکراینی بود که با وجود سقوط شهر ماریوپل، صدها سرباز اوکراینی، از آن سنگر، برای مقابله با تهاجم سربازان اوکراینی به مقاومت ادامه دادند. 

از تصرف شهر بندری ماریوپل بعنوان مهمترین پیروزی ارتش روسیه از آغاز تهاجم به خاک اوکراین یاد می‌شود.

آمارهای تخمینی نشان می‌دهد بیش از ۲۰ هزار شهروند غیرنظامی در جهان حملات روسیه به این شهر مهم بندری، که اکنون به تلی از آوار تبدیل شده است، جان خود را از دست دادند. 

همزمان با عدم دسترسی اوکراین به مناطق بندری، وزیر امور خارجه اوکراین، نسبت به سرنوشت میلیون‌ها شهروند این کشور که در معرض خطر قحطی قرار دادند، هشدار داد.

«۷۰۰ هزار سرباز اوکراینی در حال دفاع از کشور هستند»
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز شنبه ۲۱ ماه مه، در یک گفتگوی تلویزیونی اعلام کرد: ۷۰۰ هزار سرباز اوکراینی، در حال حاضر، در حال دفاع از کشور هستند. 

رئیس‌جمهوری اوکراین، روز شنبه ۲۱ مارس، در گفتگوی تلویزیونی خود، تاکید کرد: جنگ «خونین» خواهد بود، نبرد هم ادامه خواهد یافت اما جنگ از طریق دیپلماسی بطور قطع پایان خواهد یافت.

به گفته ولودیمیر زلنسکی، «موضوعاتی وجود دارد که فقط می‌توانیم بر سر میز مذاکره به‌دست آوریم». رئیس‌جمهوری اوکراین افزود: «ما خواهان آن هستیم که همه چیز (به وضعیت قبلی) برگردد» اما «روسیه نمی‌خواهد». ولودیمیر زلنسکی به جزئیات بیشتر اشاره‌ای نکرد. 

سه‌شنبه گذشته،‌ مشاور رئیس‌جمهوری اوکراین اعلام کرد: مذاکرات میان مسکو و کی‌یف در حالت تعلیق است. یک روز پس از این اظهارات، کاخ کرملین، اوکراین را به «عدم تمایل کامل» نسبت به مذاکره با روسیه برای پایان دادن به جنگ، متهم کرد. 

انهدام یک محموله بزرگ تسلیحاتی غرب توسط روسیه
وزارت دفاع روسیه، روز شنبه ۲۱ ماه مه، اعلام کرد: نیروهای این کشور یک محموله بزرگ و مهم تسلیحاتی غرب در شمال اوکراین را منهدم کرده است. 

بنا بر اعلام این منبع، موشک‌های دوربرد و نقطه‌زن کالیبر، از جمله محموله بزرگی از تسلیحات و تجهیزات نظامی تامین شده توسط ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی است که منهدم شدند.

رادیو بین المللی فرانسه