به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، خرداد ۰۵، ۱۴۰۱

در پی اعتراضات گسترده بازی فوتبال ایران و کانادا در ونکوور لغو شد

  درپی اعتراضات خانواده‌های قربانیان هواپیمای سرنگون شده و شماری از سیاستمداران کانادا فدراسیون فوتبال این کشور در توییتر اعلام کرد که بازی دوستانه ایران و کانادا در ونکوور لغو شده

فدراسیون فوتبال کانادا در پیامی توییتری اعلام کرد بازی دوستانه میان تیم‌‌های ملی فوتبال ایران و کانادا که قرار بوده است ۵ ژوئن (۱۵ خرداد) در ونکوور برگزار شود لغو شده است. این نهاد ورزشی گفته است در مورد پرداخت بلیط‌های فروخته شده اطلاع‌رسانی خواهد کرد.پیش از این اعتراضات زیادی از سوی خانواده‌های قربانیان هواپیمای مسافری سرنگون شده و نیز سیاستمداران و فعالان مدنی کانادا به برگزاری این بازی شده بود.

نمایندگان محافظه‌کار پارلمان کانادا به اعتراضات فزاینده خانواده‌های قربانیان هواپیمای سرنگون شده اوکراینی توسط سپاه پاسداران پیوستند و خواستار لغو بازی دوستانه میان تیم‌های ملی فوتبال ایران و کانادا شدند. 

به گزارش رسانه سی‌بی‌سی نیوز کانادا، خانواده‌های قربانیان هواپیمای سرنگون‌شده اوکراینی توسط سپاه پاسداران ایران در سال ۲۰۲۰ که ۱۷۶ مسافر و خدمه آن، از جمله ۸۵ شهروند کانادایی و افراد ساکن این کشور کشته شدند، گفته بودند در صورتی که بازی برگزار شود، در برابر استادیوم برگزاری مسابقه دست به اعتراضی گسترده خواهند زد.

این خانواده‌ها گفته‌ بودند که چنین بازی دوستانه‌ای یک "توهین" به قربانیان است، به ویژه که گفته می‌شود مسئولان فدراسیون فوتبال ایران با سپاه پاسداران مرتبط هستند.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا نیز گفته بود، دعوت از تیم ملی فوتبال ایران برای بازی در ونکوور، ایده خوبی از سوی فدراسیون فوتبال کانادا نبوده است.

کندی استیوارت، شهردار ونکوور هم برگزاری این بازی در کانادا را محکوم کرده بود.

هفته پیش رالف گودیل، کمیسر عالی و مشاور ویژه سابق در امور هواپیمای سرنگون‌شده، در شبکه توییتر این رفتار فدراسیون فوتبال کانادا را "انزجارآور" خواند و گفت که این اقدام "هم شایستگی و هم ارزش‌های این سازمان را زیر سئوال می‌برد".

دو نماینده محافظه‌کار پارلمان کانادا، مت ژرنو و ریچارد مارتل، خواستار لغو این مسابقه‌ شدند که گفته می‌شد تقریبا تمام بلیط‌های آن به فروش رفته است.

این دو نماینده با انتشار بیانیه‌ای در رسانه‌های کانادا گفتنذ، "در حالی که قربانیان هواپیمای سرنگون‌شده هنوز در اندوه به سر می‌برند و خواستار غرامت می‌باشند، استقبال از تیم ملی فوتبال ایران عملی زننده و در خدمت مشروعیت بخشیدن به رژیم ایران است".

رسانه کانادایی سی‌بی‌سی نیوز به اظهارات حمید استیلی، مدیر تیم ملی فوتبال ایران استناد کرد که چند روز پیش گفته بود، برگزاری دیدار دوستانه تیم‌های ملی ایران و کانادا با سود قابل توجهی برای فدراسیون فوتبال ایران همراه است.

حمید استیلی مدیر تیم ملی فوتبال ایران در ۱۸ مه (۲۸ اردیبهشت) در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در رابطه با مبلغ مورد توافق برای دیدار با کانادا گفت: «بر اساس توافق صورت گرفته، فدراسیون فوتبال ایران ۴۰۰ هزار دلار از طرف کانادایی دریافت می‌کند و همه هزینه‌های اقامت و حمل و نقل هم با کشور میزبان است. هزینه بلیت پرواز بر اساس محاسبه صورت گرفته کمتر از ۲۰۰ هزار دلار خواهد بود. بر این اساس انجام این بازی حدود ۲۰۰ هزار دلار برای فدراسیون سود دارد و از این مبلغ می‌توانیم برای تنظیم بازی‌های بعدی استفاده کنیم.»

دو نماینده محافظه‌کار در بیانیه خود با اشاره به پرداخت ۴۰۰هزار دلار می‌گویند، با توجه به این‌که سپاه پاسداران ایران به طور مستقیم و غیرمستقیم در فدراسیون فوتبال ایران دست دارد و پارلمان کانادا نیز از دولت خواسته است سپاه پاسداران را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار دهد، پرداخت چنین مبلغی "غیر قابل پذیرش" است.

سی‌بی‌سی نیوز می‌افزاید، با این‌که پارلمان کانادا در سال ۲۰۱۸ با تصویب قطعنامه‌ای از دولت خواست تا کل سپاه پاسداران را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار دهد، دولت کانادا تنها بخشی از سپاه را در لیست سازمان‌های تروریستی گذارده است.

علاوه بر این، در این بیانیه آمده است که حمید استیلی، سرپرست تیم ملی فوتبال ایران در ماه گذشته میلادی در جشن تولدی با حضور یک مأمور مرتبط با سازمان اطلاعات جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران به نام محمود خاضعین شرکت کرده و عکس یادگاری با او انداخته است.

سی‌بی‌سی نیوز نوشت که محمود خاضعین تحت پیگرد اف بی آی آمریکا است. یک دادگاه آمریکا حکم بازداشت او و سه تن دیگر مقیم کانادا را به اتهام دست داشتن در توطئه ربودن مخالفان حکومت ایران صادر کرده است.

انجمن دفاع از خانواده‌های قربانیان هواپیمای سرنگون‌شده اخیرا در نامه‌ای به مارکو مندیچینو، وزیر امور امنیت داخلی کانادا نسبت به امنیت این خانواده‌ها در برابر مأموران فعال جمهوری اسلامی در کانادا هشدار داده بود.

سازمان مخفی امنیت داخلی کانادا تأیید کرده بود که خانواده‌های قربانیان از سوی مأموران سپاه پاسداران مورد اذیت و آزار و تهدید قرار می‌گیرند.

نامه انجمن دفاع از خانواده‌های قربانیان هشدار داده بود که اعضای سپاه پاسداران در پوشش پزشک و کادر درمانی و دیگر مشاغل برای وظایف مخفی لجستیک به کانادا سفر می‌کنند.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا گفت، این وظیفه اداره مرزبانی کانادا است که می‌تواند در مورد اجازه ورود تیم ملی فوتبال ایران به کانادا تصمیم بگیرد.

حمید استیلی روز گذشته به خبرنگاران گفته بود که تیم ملی فوتبال ایران هنوز ویزای ورود به کانادا را دریافت نکرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سرپرست تیم ملی فوتبال ایران در واکنش به اخبار ضد و نقیضی که درباره بازی با کانادا مطرح می‌شد، گفته بود: «ما الان با یکسری مشکلات دست به گریبان هستیم. ما نزدیک ۱۱ بازیکن داریم که به دلیل سربازی و دانشجو بودن شرایط همراهی تیم ملی را ندارند. متأسفانه مشکل خروج از کشور ما به دقیقه ۹۰ رسیده است و محدودیت زمان هم داریم، چون سفارت کانادا در آنکارا یک زمانی به ما داده است و اگر غیر از آن زمان به ترکیه برویم نمی‌توانیم ویزا بگیریم.»

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز در این رابطه به "پرس تی‌وی" ایران گفته بود که مقامات کانادایی این بازی را سیاسی کردند.

دویچه وله فارسی