به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اردیبهشت ۳۰، ۱۴۰۱

زادروز دکتر محمد مصدق

 روز «استقلال» و «آزادی» فرخنده باد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ مصادف با یکصدوچهلمین سالروز تولد دکتر محمد مصدق، رهبر جبهه ملی ایران است. از چند سال قبل ‏پیروان آن بزرگ مرد، روز ۲۹ اردیبهشت سالروز تولد مصدق را روز استقلال و آزادی نامیدند. در این ایام که فقدان آزادی ‏درد بزرگ و اصلی جامعه ایران است و آتش استبداد و دیکتاتوری خرمن هستی ملت ایران را می‌سوزاند و در زمانی که ‏استقلال وطن ما دستخوش تهاجم و تطاول قدرت‌های بیگانه است و قدرت‌های جهانی برای کشور ما تعیین تکلیف می‌کنند ‏و دولت روسیه منافع ملی ما را به نفع خود مصادره می‌نماید، یادآوری و گرامیداشت روز استقلال و آزادی اهمیتی صد ‏چندان پیدا کرده است.

مصدق در روز ۲۹ اردیبهشت ۱۲۶۱ خورشیدی در تهران متولد شد. او از نوجوانی به عرصه فعالیت‌های اجتماعی و ‏سیاسی گام نهاد. در سن ۲۴ سالگی از آزادیخواهان و فعالان انقلاب مشروطیت بود به همین جهت او انتقال دهنده و پیام آور ‏اهداف آزادیخواهانه و استقلال‌طلبانه و قانون گرایانه‌ی آن انقلاب به نسل‌های بعدی بود. او سال‌ها در سمت‌های مختلف ‏مانند استانداری، وکالت، وزارت و سرانجام نخست‌وزیری به این مرز و بوم از جان و دل خدمت کرد.

او در بیش از ۷۰ ‏سال زندگی سیاسی خود همواره تلاش کرد تا از استقلال کشور و آزادی‌های مردم ایران دفاع و صیانت نماید. او به درستی ‏استقلال و آزادی را زیر بنای برقراری حاکمیت ملی و مردم سالاری می‌دانست. بدیهی است که حاکمیت ملی است که می‌‏تواند بنیان همه پیشرفت‌ها و توسعه‌های پایدار و سرمنشاء سعادت و رفاه ملت ایران باشد. فقدان استقلال به طور یقین با ‏محو آزادی و برقراری استبداد و دیکتاتوری همراه است. روشن است که به دنبال استبداد، فساد و عقب ماندگی و به هدر ‏رفتن منافع ملی و فقر و فلاکت ملت از راه خواهند رسید.‏

از مصدق جز راستی و صداقت و تقوای سیاسی دیده نشد. او هرگز به مردم دروغ نگفت و وعده‌ی نادرست نداد. او ‏درستکار و پاک دست بود و هرگز اجازه نداد تا در حوزه مدیریتش نا پاکی و خیانت نسبت به اموال مردم از هیچ فردی سر ‏بزند. او به علم و تخصص به شدت معتقد بود و همواره همکاران خود را در هر زمینه از دانشمندان و متخصصین آن ‏عرصه انتخاب می‌کرد. او به عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه ثروت و حمایت از اقشار فرو دست جامعه عمیقا باور داشت ‏و سازمان تامین اجتماعی را در راستای همین اهداف بنیان گذاشت.

مصدق در حالیکه خواهان روابط دوستانه توام با احترام ‏متقابل با تمام قدرت‌ها و همه جامعه جهانی بود، درعین حال زیر سلطه هیچ قدرتی قرار نگرفت و حاضر به باج دهی به ‏هیچ قدرت و ابر قدرتی نگردید و هرگز حاضر نشد برای ماندن در قدرت، منافع ملی ایران را پیش پای مطامع و منافع ‏بیگانگان قربانی نماید. مصدق در مدت ۲۸ ماه نخست وزیری خود چنان کارنامه درخشان از خدمات بنیادی به این مرز و ‏بوم ارائه کرد که از انقلاب مشروطیت تا امروز از هیچ دولت مرد دیگری مشاهده نشده است.

دکتر مصدق برای پیروانش ‏تنها یک شخصیت سیاسی ملی و به تاریخ پیوسته نیست، بلکه مجموع افکار و گفتار و اعمال او در طول بیش از هفتاد سال ‏زندگی سیاسی، مکتب و الگویی را می‌سازد که عمل کردن به آن ضامن اعتلا و پیشرفت و عظمت وطن عزیزمان ایران ‏خواهد بود و هم اکنون نقشه راه برای عبور از بحران‌های خطیر کنونی و ساختن آینده ایران می‌باشد

تهران - ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ خورشیدی
هیات رهبری اجرائی جبهه ملی ایران