به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، خرداد ۰۴، ۱۴۰۱

جورج سوروس: اگر پوتین را شکست ندهیم تمدن غرب شکست می‌خورد

 
جورج سوروس در اجلاس داووس ۲۰۲۲

جورج سوروس، میلیاردر مشهور آمریکایی طی سخنانی به شرکت کنندگان در اجلاس جهانی اقتصاد در داووس سوییس گفت :«جنگ اوکراین بخشی از مبارزه گسترده بین جوامع باز غربی و جوامع بسته شرقی است و بهترین و شاید تنها راه برای حفظ تمدن ما شکست دادن پوتین در سریعترین زمان ممکن است.»

او با اشاره به شکست‌های رئیس جمهوری روسیه در اوکراین و اعلام آمادگی‌اش برای آتش‌بس افزود: «هر چقدر پوتین ضعیف‌تر شود، غیرقابل پیش‌بینی‌تر می‌شود.»

همزمان دانمارک از ارسال موشک‌های آمریکایی ضدکشتی موسوم به «هارپون» و یک موشک‌انداز به اوکراین خبر داد. این تسلیحات می‌توانند باعث عقب راندن نیروی دریایی روسیه از دریای سیاه و برقراری امکان صادرات غلات از بنادر اوکراین شود. لوید آستن، وزیر دفاع آمریکا شخصا از این اقدام دانمارک به منظور تقویت دفاع از بنادر اوکراین، به طور ویژه قدردانی کرده است.

اما هنری کسینجر، وزیرخارجه آمریکا در دوران ریچارد نیکسون و از متفکران حوزه سیاست خارجی ایالات متحده در اجلاس اقتصادی داووس پیشنهاد داد تا برای پایان جنگ، اوکراین ظرف دو ماه آینده بخش‌های سرزمینی مورد نظر روسیه را به این کشور واگذار کند.

این پیشنهاد را کی‌یف به شدت رد و اعلام کرد: بر اساس یکی از معتبرترین نظرسنجی‌های اوکراین، ۸۲ درصد مردم این کشور حاضر نیستند کوچکترین بخشی از قلمرو کشورشان را در ازای امضای قرارداد صلح با روسیه از دست بدهند.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان نیز گفت: «طی چند روز آینده، احتمالا بر سر موضوع تحریم نفت روسیه از سوی اروپا، به پیشرفت‌هایی خواهیم رسید.

اروپایی ها قبلاً از پایان واردات زغال سنگ روسیه از مرداد ماه خبر داده بودند اما نتیجه گیری برای تحریم نفت روسیه را به پایان سال جاری میلادی موکول کرده‌بودند.

همچنین وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد ارتش روسیه با حملات سنگین به منطقه لوهانسک سعی دارند شهرهای سورودونتسک و لیسیچانسک را به تصرف خود در آورد.

درگیری در شهرهای پپاسنا و باخموت در استان دونتسک هم سنگین گزارش شده ‌است. باخموت در حال حاضر مرکز فرماندهی اوکراین در شرق کشور است.

صدای آمریکا