به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اردیبهشت ۱۳، ۱۴۰۱

ایالات متحده: روسیه می‌خواهد بخش‌هایی از اوکراین را ضمیمه خاک خود کند

 
دود برخاسته از کارخانه آهن و فولاد ماریوپل (آرشیو)

سفیر آمریکا در سازمان امنیت و همکاری در اروپا مسکو را به برنامه‌ریزی برای الحاق مناطق لوهانسک، دونتسک، و خرسون به خاک روسیه متهم کرد.

مایکل کارپنتر، سفیر ایالات متحده در سازمان امنیت و همکاری در اروپا، می‌گوید روسیه برنامه جدیدی برای جنوب و شرق اوکراین دارد و این شامل الحاق مناطق لوهانسک، دونتسک، و خرسون به خاک خود است.

کارپنتر در این رابطه به گزارش‌های معتبری استناد کرد که در اختیار آمریکا قرار گرفته است و می‌گوید که مسکو قصد دارد همان کاری را که در کریمه کرد تکرار کند و «یک همه‌پرسی تقلبی برگزار کند تا مشروعیت دموکراتیک را تغییر دهد.»


سفیر آمریکا در سازمان امنیت و همکاری در اروپا در کنفرانس خبری روز دوشنبه در وزارت خارجه ایالات متحده در واشنگتن گفت ابتدا روسیه می‌خواهد اواسط ماه میلادی جاری رفراندومی را با این مضمون برگزار کند تا بر آن اساس مناطقه دونتسک و لوهانسک را ضمیمه خاک خود کند سپس همین اقدام را در خرسون انجام دهد.


او تصریح کرد همانند وضعیت کریمه، چنین اقدامی نیز از دیدگاه بین المللی و سازمان امنیت و همکاری در اروپا مشروعیت نخواهد داشت، اما دولت بایدن هنوز مطمئتن نیست که کاخ کرملین «بتواند این برنامه‌ را عملی کند.»


کارپنتر افشا کرد که قصد اولیه روسیه در حمله به اوکراین تسخیر کی‌یف و سرنگون کردن دولت و سپس جایگزینی آن با دولتی دست‌نشانده و حتی تغییر قانون اساسی بود.


او با اشاره به گزارش‌های دریاتی دولت ایالات متحده مبنی بر ربوده شدن شهرداران و مقامات محلی، ناپدید شدن مدیران مدرسه، خبرنگاران، فعالان محلی، و خودروهای دولتی در مناطق جنوب و شرق اوکراین، گفت که مسکو قصد دارد «افراد وفادار به مسکو» را جایگزین ربوده‌شدگان کند.


تغییر سرفصل‌های دروس مدارس به الگوی روسیه، اجبار مردم به استفاده از روبل روسیه، و قطع کردن اینترنت و موبایل برای جلوگیری از دسترسی به اطلاعات دنیای آزاد از دیگر کارهایی بوده که مسکو در این مناطق انجام داده است.


کارپنتر گفت که جامعه بین المللی باید به سرعت وارد عمل شود تا این طرح دیگر مسکو شکست بخورد. به گفته او، در این راستا آمریکا به افشاگری ادامه خواهد داد، از اوکراین حمایت خواهد کرد، دست به تحریم دیپلماتیک روسیه خواهد زد، و کمک‌های بشردوستانه را در اختیار اوکراین قرار خواهد داد.

صدای آمریکا