به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اردیبهشت ۲۷، ۱۴۰۱

خطیب زاده : حمایت آمریکا از مردم معترض نقض حاکمیت ملی ما است

 
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی  ایران، حمایت وزارت امور خارجۀ آمریکا را از حق مردم ایران برای برگزاری تجمعات مسالمت آمیز نقض حاکمیت ملی این کشور و نشانۀ موفقیت اصلاحات اقتصادی ابراهیم رئیسی دانست و مردم معترض در ایران را "گروهی بسیار کوچک" خواند که به گفتۀ او در پی ایجاد "آشوب و ناامنی" در کشور هستند.     
منابع رسمی خبر در ایران می کوشند وقوع اعتراض های اجتماعی در کشور را به خارج یا رسانه های خارجی نسبت بدهند یا وانمود کنند که با واریز شدن یارانه های نقدی به حساب های مردم  اعتراض ها خیابانی علیه فقر و گرانی و رهبران جمهوری اسلامی فروکش کرده یا خاموش شده اند. با این حال، خبرها و گزارش های مستقل در شبکه های اجتماعی حاکی از ادامۀ اعتراض ها در شهر کرد، استان چهارمحال و بختیاری و استقرار گستردۀ نیروهای ضدشورش و امنیتی در تقریباً کلیه شهرهای بزرگ ایران از جمله تهران است.

دیروز دوشنبه بیست و شش اردیبهشت نیروهای امنیتی و موتورسوار، یگان های ویژه و خودروهای نیروی انتظامی در نقاط مرکزی و پر رفت و آمد تهران، زنجان، مشهد، نیشابور، سنندج و گچساران مستقر شدند. همزمان مقامات حکومتی سرعت اینترنت را در نقاط مختلف کشور شدیداً کاهش دادند و در شهرهای استان چهار محال و بختیاری اینترنت تلفن های همراه عملاً قطع شد. مقامات تاکنون کمترین گزارشی درباره شمار دستگیرشدگان اعتراض های خیابانی و سرنوشت آنان ارائه نداده اند. همزمان با اعتراض های خیابانی رانندگان شرکت اتوبوسرانی تهران دست از کار کشیدند و خواستار افزایش دستمزدهای خود شدند. رانندگان اعتصابی در شعارهای خود همچنین خواستار برکناری شهردار تهران شدند و او را بی صلاحیت خواندند.

رادیو بین المللی فرانسه