به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، خرداد ۰۱، ۱۴۰۱

فیلم «برادر و خواهر» با نقش آفرینی گلشیفته فراهانی در جشنوارۀ کن به نمایش درآمد

فیلم «برادر و خواهر» به کارگردانی آرنو دپلشن فیلمساز فرانسوی، در بخش رقابت اصلی جشنوارۀ کن ۲٠۲۲ به نمایش درآمد. در این فیلم بازیگرانی چون ماریون کوتیار و گلشیفته فراهانی هنرمند ایرانی، نقش آفرینی کرده‌اند. فیلم «برادر و خواهر» که از مدعیان جدی دریافت نخل طلای کن است، روایتگر عشق و نفرت و گسست‌های عاطفی در روابط خانوادگی است.

آرنو دپلشن فیلمساز مولف فرانسوی که تا کنون یازده بار با فیلم های پیشین خود در جشنوارۀ کن حضور داشته است، امسال با فیلم «برادر و خواهر» در بخش رقابت اصلی هفتاد و پنجمین دورۀ جشنوارۀ کن حضور یافته است.

فیلم «برادر و خواهر» توسط کمپانی  «Why Not Productions» تهیه شده است و در آن بازیگرانی چون ماریون کوتیار، گلشیفته فراهانی هنرمند ایرانی، مِلویل پوپو، پاتریک تیمسیت و بنجامن سیکسو، ایفای نقش کرده اند.

فیلمنامه «برادر و خواهر» را آرنو دپلشن با همکاری ژولی پیر به صورت مشترک نوشته‌اند و فیلمبرداری آن در ماه‌های نوامبر و دسامبر سال گذشته در شهرهای مختلفی مانند پاریس و لیل انجام شده است.

در مراسم فرش قرمز و نیز فوتوکال فیلم «برادر و خواهر» که یکی از مدعیان جدی نخل طلای فستیوال کن ۲۰۲۲ است، ماریون کوتیار و سایر عوامل این فیلم به غیر از گلشیفته فراهانی که به دلیل بازی در یک فیلم دیگر نتوانسته بود در جشنوارۀ کن حضور یابد، آرنو دپلشن را همراهی کردند.

آرنو دپلشن فیلم‌ساز ۶۱ ساله فرانسوی، این بار در فیلم جدید خود، پیوندها و تنش های خانوادگی و معضل گسست عاطفی در خانواده و تبعات آن را روایت کرده است و به واکاوی پشت پردۀ نهفته در پیوندهای خونی پرداخته است.

فیلم «برادر و خواهر»، داستان اختلافات یک خواهر و برادر با نام های آلیس (با نقش آفرینی ماریون کوتیار) که یک بازیگر است و لویی (با بازی ملویل پوپو) که یک معلم و شاعر است را روایت می کند که بیش از بیست سال است با یکدیگر قهر‌ هستند اما پس از تصادف مرگبار پدر و مادرشان، مجبور می شوند به رغم نفرتی که از هم دارند، دوباره یکدیگر را ملاقات کنند.

آلیس و لویی که همواره تلاش می کرده اند از هم دوری کنند، در این دیدار به کند و کاو گذشته می‌پردازند و مجبور می شوند با کینۀ عمیقی که بینشان وجود دارد، روبرو شوند.
برخی از منتقدان، این فیلم را ادامه ای بر فیلم «داستان کریسمس» از دیگر ساخته های آرنو دپلشن در سال ٢۰۰۸ دانسته اند.

در یادداشت های منتقدان بر فیلم «برادر و خواهر»، لحظاتی از این فیلم یادآور سینمای جان هیوستون و جان کاساوتیس و یا سینمای نوآر توصیف شده است.

آرنو دپلشن در این فیلم بیش از هر چیز بر زبان بدن تأکید کرده است تا نشان دهد چگونه می‌توان از عشقی بی اندازه ناگهان به نفرت رسید.

این کارگردان در پاسخ به پرسشی پیرامون جنس رابطۀ خواهر و برادر در این فیلم و تفاوت آن با سایر روابط اجتماعی گفته است که «این رابطه، اسرار آمیز و اسطوره ای است و نفرت درونی و رازآلود ایجاد شده میان این خواهر و برادر، به زمانی طولانی بازمی گردد که منشأ آن فراموش شده اما اثر ویرانگر آن هنوز باقی مانده است».

آرنو دپلشن به نقل از ژاک لاکان فیلسوف و روانکاو برجستۀ فرانسوی که از بزرگترین نظریه پردازان دربارۀ عشق است، تأکید کرد که «هیچ دلیل معقول و منطقی در پشت عشق و نفرت وجود ندارد؛ گویی به ناگهان با کسی همانقدر اتفاقی که می شود سنگریزه ای را دید، برخورد کنی، و هیچ چیز زیباتر از آن نیست که سنگریزه را برداری و ببوسی و بگویی: چقدر زیبا که با تو برخورد کردم».


گلشیفته فراهانی بازیگر مشهور ایرانی، در قالب یکی از کاراکترهای جانبی فیلم «برادر و خواهر» و در نقش «فونیا» همسر لویی (با بازی ملویل پوپو) ایفای نقش کرده است که رابطه ای محوری با شخصیت‌های اصلی داستان دارد.

گلشیفته فراهانی یکی از چهره‌های محبوب فستیوال کن است که  پیش از این در سال ۲٠۱۶ با فیلم «پترسون» به کارگردانی جیم جارموش و در سال ۲۰١۸ نیز با فیلم «دختران آفتاب» به کارگردانی اوا هوسون، در بخش مسابقه جشنواره کن حضور یافته بود.

آرنو دپلشن کارگردان فیلم «برادر و خواهر»، پیش از این در سال ٢٠۱۶ برندۀ جایزۀ سزار بهترین کارگردانی برای فیلم «سه خاطره از جوانی من» شده بود.

این فیلمساز فرانسوی در سال ۲٠۱٠ از اعضای هیأت داوران جشنوارۀ فیلم ونیز بود و در سال ۲۰۱۶ نیز به عنوان یکی از اعضای هیأت داوران جشنوارۀ کن انتخاب شده بود.

رادیو فرانسه