به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اردیبهشت ۲۴، ۱۴۰۱

تأکید شولتس بر لزوم آتش‌بس در جنگ اوکراین در گفت‌وگو با پوتین

 
اولاف شولتس (راست) و ولادیمیر پوتین
اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان روز جمعه ٢٣ اردیبهشت (١٣ مه) طی یک تماس تلفی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مورد جنگ جاری در اوکراین گفت‌وگو کرد. گفت‌وگوی رهبران دو کشور ٧۵ دقیقه به طول انجامیده است و طی آن شولتس از پوتین خواستە کە در جستجوی راه حلی دیپلماتیک، برای حل مناقشه با اوکراین باشد.

اولاف شولتس دو روز قبل از این گفت‌وگو در روز چهارشنبه ٢١ اردیبهشت با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین مذاکرە و تبادل نظر کردە بود.

بر اساس بیانیه دولت فدرال آلمان، شولتس در این گفت‌وگو "با توجه به وخیم بودن وضعیت نظامی و پیامدهای جنگ، به ویژه در بندر ماریوپل اوکراین، بر لزوم برقراری آتش‌بس تاکید کرده است."

خبرگزاری روسی تاس در این زمینه گزارش دادە که پوتین به صدراعظم آلمان گفتە که "مذاکرات صلح توسط رهبری کی‌یف مختل و به بن‌بست کشیده شدە است."

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

طبق بیانیه دولت آلمان، در این گفت‌وگو شولتس همچنین در مورد تأثیر جنگ اوکراین بر وضعیت "امنیت جهانی غذا" به پوتین هشدار دادە و مسئولیت ویژه مسکو در این مورد را به او "یادآوری" کردە است.

رد اتهام "گسترش نازیسم" در اوکراین 

کاخ کرملین هم طی بیانیەای در مورد گفت‌وگوی انجام شدە میان رهبران آلمان و روسیه اطلاع رسانی کردە است. به گفتە کرملین، پوتین به طور "مفصل" اهداف روسیه در اوکراین را برای شولتس تشریح کرده است.

همچنین گفتە شدە کە دو طرف در مورد ادامه گفت‌وگوها "از کانال‌های مختلف" با تاکید بر جنبه‌های بشردوستانه به توافق رسیدەاند.

کرملین می‌گوید، در این گفت‌وگو پوتین در مورد "نقض فاحش هنجارهای حقوق بین‌الملل" از طریق کسانی که "ایدئولوژی رو به گسترش نازیسم" را رواج می‌دهند با شولتس صحبت کردە است.

اما در طرف مقابل، در بیانیە دولت آلمان فدرال آمده کە "صدراعظم اتهام وجود گستردە نازیسم در اوکراین را رد کردە است."

روسیه بارها حمله خود به اوکراین را "پیشگیرانه" و در جهت مبارزه با "نازیسم" توجیه و نیروهای اوکراین را بە پاک‌سازی قومیتی علیه روس‌تباران متهم کردە است. کی‌یف بارها این اتهامات را رد کردە است.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

بعد از تجاوز نظامی روسیه به خاک اوکراین، شولتس چندین بار با پوتین تلفنی گفت‌وگو کرد. اما آخرین تماس آنها به روز ١٠ فروردین بر می‌گردد. چند روز بعد از این گفت‌وگو و در پی عقب‌نشینی نیروهای تحت امر کرملین از حومه شمالی کی‌یف و طرح اتهام "قتل‌عام و اعدام غیر نظامیان" علیه سربازان روسی، تماس دو کشور قطع شد.

در حال حاضر سازمان‌های بین‌المللی حقوق‌بشری و دادستان اوکراین در مورد جنایت‌های احتمالی انجام شدە توسط سربازان روسی تحقیق می‌کنند.