به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، اردیبهشت ۲۱، ۱۴۰۱

بربوک: سفر به بوچا تنها برای ادای احترام به قربانیان نیست

آنالنا بربوک در ایرپین اوکراین 
وزیر خارجه آلمان در سفر به اوکراین گفت که کشورش از تلاش‌ها برای روشن‌کردن ابعاد جنایت جنگی در بوچا حمایت می‌کند. همزمان سازمان ملل می‌گوید، شمار قربانیان جنگ اوکراین احتمالا یک چهارم بالاتر از آمار اعلام‌شده است.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان روز سه‌شنبه ۱۰ مه (۲۰ اردیبهشت) برای اعلام همبستگی با مردم و دولت اوکراین در دفاع در برابر روسیه وارد کی‌یف شد. او اولین عضو کابینه آلمان است که پس از شروع جنگ به این کشور می‌رود. اختلاف و جدل میان برلین و کی‌یف در باره سیاست آلمان در قبال روسیه در دو دهه گذشته و مخالفت با سفر رئیس جمهور آلمان در این رابطه، به علاوه ناخشنودی از تاملات و تعلل دولت آلمان در ارسال سلاح‌‌های مورد درخواست دولت اوکراین تا کنون مانع سفر مقام‌های ارشد آلمان به کی‌یف بوده‌اند.

هفته گذشته با تصمیم دولت آلمان برای ارسال سلاح‌های سنگین به اوکراین و با گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور دو کشور اختلافات ظاهرا حل شدند و سفر رئیس مجلس آلمان به کی‌یف اولین نشانه حل این اختلاف بود. حال با سفر خانم بربوک ظاهرا سفر احتمالی صدراعظم و رئیس جمهور آلمان هم در دست تدارک است .

بربوک در ساعات اولیه ورود خود به اوکراین به شهرک بوچا در نزدیکی کی‌یف رفت که در هفته‌های گذشته عکس‌های مخابره‌شده از جنایت جنگی از آن نامش در صدر خبرهای جهان بود. دولت اوکراین وشماری از  نهادهای بین‌المللی و حقوق بشری این جنایت را کار سربازان روسی می‌دانند که چند هفته‌ای این شهرک را در اشغال داشتند. روسیه این اتهام را تکذیب می‌کند.

بربوک در دیدار از بوچا به مردم قول داد که از تلاش‌ برای روشن‌ساختن ابعاد جنایات جنگی نیروهای روسی در این محل حمایت کند. او گفت: «ما به قربانیان دین داریم و اینجا صرفا برای یادآوری نام و یاد آنها حاضر نشده‌ایم، بلکه به قصد تاکید بر این که مقصران این جنایت باید به پاسخگویی واداشته شوند هم هست.» "

دیدار با دیمتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین دومین بخش از برنامه سفر بربوک بود و برخی خبرها از احتمال دیدار او با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین حکایت دارند.

بربوک قرار است در این سفر، سفارت آلمان را که با شروع جنگ بسته شده بود، بازگشایی کند.

سازمان ملل: ماریوپل مثل حفره سیاه می‌ماند

سازمان ملل بیم دارد که شمار شهروندان غیرنظامی اوکراین که قربانی جنگ کنونی شده‌اند فراتر از آمار اعلام شده باشد. به گفته خانم ماتیلدا بوگنر، مدیر هیات نظارت سازمان ملل بر حقوق بشر در اوکراین رقم ۳۳۸۱ قربانی که تاکنون اعلام شده، می‌تواند تا هزار نفر بیشتر باشد. دلیل این تفاوت به وضعیت ناروشن ماریوپل برمی‌گردد. بوگنر این شهر را به لحاظ فقدان اطلاعات و عدم دسترسی سازمان ملل به آن، به یک "حفره سیاه" تشبیه کرده است.

او گفته است که در عین حال "اتهامات باورپذیری" وجود دارد که بر اساس آنها نیروهای اوکراینی نیز دست به شکنجه و اعدام افراد زده‌اند، هر چند که نقض حقوق بشر از سوی نیروهای روسی "آشکارا بدتر و بیشتر" است.

اعلام همبستگی زمامدار کره شمالی با روسیه

کیم جونگ اون، حاکم کره شمالی با روسیه در جنگ جاری‌اش علیه اوکراین اعلام همبستگی کرد. بنا بر گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی کیم از "تلاش‌های" روسیه برای "پاسداری از شان و حرمت خود" در برابر "نیروهای متخاصم" حمایت کرد.

در خبر یادشده به طور مشخص به جنگ در اوکراین اشاره‌ای نمی‌شود، ولی گفته می‌شود که کیم "همبستگی مجدانه" کره شمالی با روسیه در "کارزاری" که در آن درگیر است را مورد تاکید قرار داده، "کارزاری" که به اعتقاد او "خاتمه تهدیدات و ارعاب نیروهای دشمن" را دنبال می‌کند.

کره شمالی بارها آمریکا را مسئول جنگ کنونی در اوکراین دانسته و گفته است که "سیاست هژمونی‌طلبانه" غرب به رهبری آمریکا "ثبات و صلح بین‌المللی را به مخاطره انداخته است."

 بایدن: پوتین راهی برای خروج از بن‌بست نمی‌داند

به گفته جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا ولادیمیر پوتین نمی‌داند که چگونه از بن‌بست جنگ کنونی در اوکراین خارج شود. او گفت، این مسئله‌ای نگرانی‌آور است و شخصا به این فکر می‌کند که آمریکا در قبال این وضعیت چه می‌تواند انجام دهد. بایدن پوتین را مردی اهل تامل و حساب و کتاب توصیف کرد که با این همه "به گونه‌ای اشتباه به این باور رسید که حمله به اوکراین به شکاف میان ناتو و اتحادیه اروپا منجر می‌شود".

دویچه وله فارسی