به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، اردیبهشت ۱۴، ۱۴۰۱

«یورش» مأموران به منازل معلمان فعال صنفی؛

  شمار بازداشتی‌ها به ده‌ها تن رسید

 در پی انتشار فراخوان عمومی برای برگزاری تجمعات اعتراضی معلمان در روز یک‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت، موجی از بازداشت‌های معلمان و فعالان صنف فرهنگیان در شماری از شهرهای ایران به‌دست مأموران امنیتی آغاز شد.


به گزارش کانال‌های اطلاع‌رسانی صنف فرهنگیان در ایران، تا کنون دست‌کم بیش از ۲۳ نفر با هجوم نیروهای امنیت به منازل یا تجمعات معلمان بازداشته شده‌اند، هرچند برخی منابع از افزایش شمار بازداشتی‌ها تا ۷۰ نفر نیز خبر داده‌اند.

در همین حال منابع مختلف خبری از احضار ده‌ها معلم در شهرهای مختلف ایران نیز خبر می‌دهند.

تا کنون اسامی ۲۳ معلم و فعال صنفی بازداشت‌شده در آستانه روز معلم یا در تجمعات منتشر شده است، از جمله صفر رمضانی و دکتر اسدی در لنگرود، صلاح سرخی در سقز، منصوره عرفانیان در مشهد، علی حاجی در جلفا، دکتر محمودی در الیگودرز، رضا مسلمی در همدان، محمد خواجه و یوسف صیادی، حمید خجسته، اردشیر صیادی، فریدون شفیعی، محمود ملاکی، محسن عمرانی و دکتر امانی‌فر در بوشهر.

همچنین گزارش شده است که در مریوان نیز شعبان محمدی، مسعود نیکخواه و اسکندر (سوران) لطفی در ساعت ۴ بامداد در منزل خود بازداشت شده‌اند.

پیشتر در تهران نیز علی‌اکبر باغانی، رسول بداقی، محمد حبیبی و جعفر ابراهیمی بازداشت شده بودند.

فاطمه بهمنی، معلم و فعال صنفی در شازند استان مرکزی یکی از بازداشتی‌هاست که روز یکشنبه، ۱۱ اردیبهشت، با هجوم مأموران امنیتی به خانه خود بازداشت شد.

صفحه «حقوق بشر در ایران» در توئیتر ضمن اعلام این خبر گفت که مأموران هم‌چنین در جریان این یورش، خانه خانم بهمنی را تفتیش کردند و برخی وسایل شخصی او را نیز ضبط کردند و خود او را به مکان نامعلومی برده‌اند.

خانم بهمنی و همسرش، محمد کُرد، پیشتر نیز به دلیل فعالیت‌های صنفی بازداشت شده بودند. خانم بهمنی در سوم دی پارسال توسط ماموران امنیتی بازداشت و پس از چند ساعت آزاد شد.



این فعال صنفی در سال ۱۳۹۷ نیز در جریان تحصن معلمان در اراک به همراه همسرش بازداشت و به زندان این شهر منتقل شد.

این زوج معلم در نهایت در دو پرونده جداگانه و توسط دو دادگاه در مجموع به دو سال حبس تعلیقی به مدت سه سال و پرداخت ۸ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده بودند.

معلمان ایران بر اساس این فراخوان عمومی روز یک‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت، تجمع‌هایی را در سراسر کشور برای پیگیری مطالبات خود برگزار کردند.

در پی انتشار این فراخوان در روزهای گذشته، بازداشت آموزگاران و فعالان صنفی از پیش از روز یک‌شنبه در شهرهای مختلف ایران آغاز شد. هم‌زمان، برگزاری تجمع‌ها در بسیاری شهرهای کشور در روز یک‌شنبه با حضور سنگین نیروی انتظامی و در برخی شهرها از جمله بوشهر با خشونت همراه بود.

مهم‌ترین خواسته معلمان شاغل و بازنشسته ایران در تجمعات اعتراضی چند ماه گذشته اجرای کامل طرح رتبه‌بندی به میزان ۸۰ درصدِ هیئت علمی دانشگاه‌ها برای معلمان شاغل و اجرای همسان‌سازی حقوق برای معلمان بازنشسته است.

رادیو فردا