به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اردیبهشت ۲۳، ۱۴۰۱

اختلال در اینترنت در دست‌کم شش استان ایران در پی ادامه اعتراضات

به دنبال ادامه اعتراضات شامگاه پنجشنبه در برخی شهرهای ایران، دسترسی به اینترنت در مناطقی از دست‌کم شش استان خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، لرستان، کردستان و اصفهان قطع یا کند و همراه با اختلال است.

بر اساس گزارش‌های رسیده به ایران اینترنشنال، دسترسی به اینترنت موبایل روز جمعه ۲۳ اردیبهشت در همه شهرهای خوزستان پس از یک هفته همچنان قطع یا به شدت کند است.

همچنین گزارش شده است که شهروندان در دزفول و برخی دیگر از نقاط خوزستان فقط به اینترنت ملی دسترسی دارند.

بر اساس گزارش «فیلتربان» که وضعیت اینترنت در ایران را رصد می‌کند، اینترنت در استان کردستان نیز از ساعت ۱۱:۳۰ چهارشنبه‌شب تا ساعت ۱۶:۳۰ پنجشنبه در مرز قطعی کامل بود.

گزارش‌هایی درباره کندی اینترنت در برخی نقاط استان یزد نیز منتشر شده است.

اینترنت در استان خوزستان از روز ۱۶ اردیبهشت و پس از فراخوان برای اعتراضات قطع یا کند بوده است؛ با این حال مردم معترض پنجشنبه‌شب در چندین شهر این استان و همچنین استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه و همچنین شهر فشافویه در استان تهران تظاهرات کردند و علیه خامنه‌ای و رئیسی شعار سردادند.

دست‌کم در سه شهر ایذه، اندیمشک و شهرکرد نیز نیروهای امنیتی به سوی مردم شلیک کردند.

همچنین گزارش‌هایی درباره بازداشت معترضان از سوی نیروهای امنیتی در شهرهای مختلف منتشر شده است؛ با این حال مقام‌های حکومتی تاکنون آماری از بازداشت شدگان اعلام نکرده‌اند.

نیروهای امنیتی در دیگر شهرهای خوزستان نیز همچنان حضوری گسترده دارند و تصاویر و ویدیوهایی نیز از ایست بازرسی در اهواز منتشر شده است.

در همین حال خبرگزاری جمهوری اسلامی وقوع تظاهرات در شهرهای دورود، شهرکرد، ایذه، اندیمشک، دزفول، یاسوج، جونقان و فشافویه را تایید کرد و نوشت: پنجشنبه‌شب « تعداد محدودی از شهرهای کشور شاهد برگزاری تجمعات پراکنده اعتراضی نسبت به اجرای قانون اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها» بود.

برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی به صورت محدود به اعتراضات واکنش نشان داده‌اند. از جمله حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، روز پنجشنبه گفت: «دشمن می‌خواهد در خانه‌هایمان، پای گیرنده ماهواره، اینترنت و با شایعه، فراخوان تجمع و تحریک ما را شکست دهد ولی چون بسیج هست نمی‌تواند.»

اعتراضات اخیر با اینکه به دنبال افزایش چند برابری قیمت برخی کالاهای اساسی آغاز شد اما شعارهای معترضان گستره‌ای فراگیر داشت و سیاست‌های مختلف جمهوری اسلامی آماج شعارها بود.

ایران اینترنشنال