به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اردیبهشت ۲۴، ۱۴۰۱

جنگ در اوکراین؛

گفتگوی تلفنی وزرای دفاع آمریکا و روسیه برای اولین بار از زمان آغاز درگیری‌‌ها  

جنگ در اوکراین در حالی وارد هشتادمین روز خود می‌شود که ارتش روسیه حملاتش برای تصرف کارخانه آزوف‌ستال را تشدید کرده و همچنان قصد دارد مناطق بیشتری را در شرق اوکراین تحت تصرف درآورد. در صحنه سیاسی نیز تلاش‌ها برای آتش‌بس در اوکراین همچنان بی‌نتیجه مانده است. این در حالی است که خبر پیوستن احتمالی سوئد و فنلاند به سازمان ناتو واکنش‌های هشدارآمیز مقامات مسکو را به همراه داشته است.

از سوی دیگر در شرایطی که بحران انسانی در اوکراین همچنان ادامه دارد، اتحادیه اروپا از تصویب یک کمک نیم میلیارد یورویی به اوکراین خبر داده است.

آخرین خبرها و رویدادهای مرتبط با تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در روز شنبه ۱۴ ماه مه ۲۰۲۲ (۲۴ اردیبهشت) را در این گزارش دنبال کنید.

انتقاد زلنسکی از ماکرون؛ الیزه «امتیازدهی دیپلماتیک به روسیه» را رد کرد
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در یک مصاحبه گفت همتای فرانسوی‌اش «بیهوده» تلاش می‌کند تا با ولادیمیر پوتین گفتگو کند. وی گفت این عمل صحیحی نیست که رئیس جمهور بخواهد به روسیه «امتیازات دیپلماتیک» بدهد.

رئیس‌جمهور اوکراین که در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی ایتالیایی RAI 1 حضور یافته بود، گفت: «ما نباید به دنبال راه خروجی برای روسیه باشیم و ماکرون این کار را بیهوده انجام می‌دهد. تا زمانی که روسیه خودش نخواهد و درک نکند که به خاتمه دادن به جنگ نیاز دارد، به دنبال راهی برای خروج نخواهد رفت.»

آقای زلنسکی با بیان اینکه رویکرد فرانسه به ولادیمیر پوتین اجازه می‌دهد «وجهه» خود را حفظ کند در حالی که نیروهای ارتش او در حال تلاش برای کنترل جنوب و شرق اوکراین هستند، گفت: «زمان برای نشستن سر میز با روسیه به پایان رسیده است. این دیگر ممکن نیست.»

امانوئل ماکرون پیشتر در روز دوشنبه گفته بود که پایان دادن به جنگ در اوکراین در صورتی محقق خواهد شد که «بدون تحقیر روسیه» انجام شود.

کالخ الیزه در واکنش به اظهارات ولودیمیر زلنسکی گفته است: «رئیس جمهوری هرگز با ولادیمیر پوتین بدون موافقت رئیس جمهور زلنسکی صحبت نکرده است. وی همواره گفته است این به خود اوکراینی‌ها بستگی دارد که 
در مورد شرایط مذاکره با روس‌ها تصمیم بگیرند.»

یورونیوز