به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، اردیبهشت ۱۵، ۱۴۰۱

نیویورک تایمز: اوکراین با کمک اطلاعاتی آمریکا ۱۲ ژنرال روس را کشته است

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز اوکراین با استفاده از اطلاعات ارائه‌شده از سوی آمریکا ۱۲ ژنرال روسیه را کشته است. اشتراک‌گذاری اطلاعات بخشی از کمک‌های فزاینده آمریکا به اوکراین به شمار می‌رود.

روزنامه نیویورک تایم روز چهارشنبه، ۱۴ اردیبهشت (۴ آوریل) به نقل از مقامات ارشد آمریکایی گزارش داد که این کشور اطلاعاتی در اختیار اوکراین گذاشته که در کشتن ژنرال‌های ارتش روسیه نقشی اساسی داشته‌اند.

جزئیات مربوط به تحرکات برنامه‌‌ریزی‌شده نیروهای روسیه و مکان و سایر داده‌های مربوط به مقر نظامی سیار روسیه از جمله مواردی بوده‌اند که به نوشته نیویورک تایمز آمریکا در اختیار اوکراین قرار داده است.

اوکراین این اطلاعات را در تلفیق با اطلاعات خود برای انجام حملات توپخانه‌ای و سایر حملاتی که منجر به کشته شدن افسران روسی شده، به کار گرفته است.

نیویورک تایمز از قول مقام‌های اوکراینی شمار ژنرال‌های کشته‌شده روسیه را ۱۲ نفر اعلام کرده است. مقام‌های آمریکایی طرف صحبت با نیویورک تایمز اما از ذکر رقمی مشخص در این ارتباط خودداری کرده‌اند.

نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود می‌نویسد که به اشتراک‌گذاری اطلاعات بخشی ازکمک‌های فزاینده ایالات متحده به اوکراین است، کمک‌هایی که حالا تسلیحات سنگین‌تر و ده‌ها میلیارد دلار برای خریدهای تسلیحاتی و خرید تسلیحاتی را شامل می‌‌شود. این روند احتمالا جنگ را وارد مرحله جدیدی می‌کند که ماه‌ها به درازا خواهد کشید.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در واکنش به گزارش نیویورک تایمز در بیانیه‌ای هرگونه اشتراک اطلاعات میدانی با اوکراین به منظور کشتن کشتن ژنرال‌های روسیه را تکذیب کرد.

روسیه: کشتن ۶۰۰ نظامی اوکراین در یک شب

ارتش روسیه از کشته‌شدن ۶۰۰ نظامی اوکراین در چهارشنه‌شب، ۱۴ اردیبهشت، در اثر آتش توپخانه خبر داد.

بنا بر داده‌های وزارت دفاع روسیه حملات متوجه شماری از مواضع و پایگاه‌های ارتش اوکراین بوده است. تخریب قطعات هواپیما در میدان هوایی کانتوو در مناطق مرکزی اوکراین و نابودی یک انبار مهمات در شهر میکولایف هم از دیگر مواردی است که ارتش روسیه مدعی انجام آن شده است.

یک روز پیش‌تر هم ارتش روسیه از حمله به ۶ ایستگاه راه‌آهن اوکراین خبر داده بود، حملاتی که به منظور اخلال در ارسال تسلیحات کشورهای غربی برای اوکراین صورت می‌‌گیرند.

راستی‌آزمایی خبرهای دو طرف جنگ به طور مستقل دشوار است.

دومین عملیات موفق سازمان ملل در انتقال افراد محاصره شده

همزمان ارتش اوکراین می‌گوید که نیروهای روسیه حملات خود به مجتمع آزوفستال در ماریوپل را از سرگرفته‌اند. این حمله با پشتیبانی هوایی و به قصد تسلط کامل بر این مجتمع صورت گرفته است.

پیش‌تر سازمان ملل اعلام کرده بود که از ماریوپل و ۴ شهر دیگر واقع در منطقه ۳۰۰ نفر به مناطق امن انتقال داده شده‌اند. این افراد به منطقه ساپوریشاشایا که تحت کنترل نیروهای اوکراینی است منتقل شده‌اند. این دومین انتقال موفق سازمان ملل در این منطقه بوده است.

اسنات لوبرانی، هماهنگ‌کننده اقدامات امدادی سازمان ملل گفته است که بسیاری از افراد انتقال‌یافته به غیر از لباس‌‌هایی که بر تن داشته‌اند چیزی دیگری همراه نداشته‌اند. آنها به فوریت کمک‌های اولیه دریافت کرده‌اند و امدادها و تسلی‌های روحی و روانی نیز در مورد آنها در جریان است.

دویچه وله فارسی