به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، خرداد ۰۸، ۱۴۰۱

جشنواره فیلم کن به پایان رسید؛ زهرا امیرابراهیمی نماینده درخشان سینمای ایران

«دلم با مردم آبادان است.»

هفتادوپنجمین جشنواره فیلم کن با برگزاری مراسم اختتامیه باشکوهی به پایان رسید و جوایز هیأت داوران به سینماگران و آثار برگزیده اهدا شد.

یکی از نکات جالب این دوره، حضور دو فیلم ایرانی «عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی، و «برادران لیلا» اثر سعید روستایی در بخش رقابتی اصلی جشنواره بود.



این در حالی است که اصغر فرهادی سینماگر نامدار ایرانی نیز یکی ار اعضای هیأت داوران به ریاست وینسنت لیندون فرانسوی بود.

جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره به زهرا «زر» امیرابراهیمی برای هنرنمایی در فیلم عنکبوت مقدس اهدا شد. او هنگام دریافت جایزه در سخنانی تأثیرگذار گفت که مسیر طولانی را برای حضور در این صحنه طی کرده است.

او نخستین بازیگر زن ایرانی است که صاحب این جایزه در جشنواره فیلم کن می‌شود.

زهرا امیرابراهیمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که «هرچند در این لحظه خیلی خوشحال هستم ولی بخشی از وجودم برای مردم ایران که هر روز گرفتار مشکلات زیادی هستند، غمگین است، دلم با مردم آبادان است.»

اما علی‌رغم پیش‌بینی منتقدین هنری، در این مراسم جایزه دیگری نصیب سینمای ایران نشد و طبق معمول هر سال، اهدای برخی جوایز بسیار غیرمنتظره بود.

نخل طلا که مهمترین جایزه جشنواره است و به بهترین فیلم اهدا می‌شود، به «مثلث غم» ساخته روبن اوستلوند رسید. به این ترتیب این کارگردان سوئدی به جمع هشت سینماگری پیوست که دوبار موفق به دریافت نخل طلا شده‌اند.

پایان فستیوال کن، زهرا امیرابراهیمی نماینده درخشان سینمای ایران

No media source currently available

0:000:00:460:00
 دانلود 


جایزه بهترین کارگردانی به پارک چن-ووک برای فیلم «تصمیم به ترک» رسید. جایزه بهترین فیلم‌نامه نیز به طارق صالح برای «پسری از بهشت» اهدا شد.

جایزه بهترین بازیگر مرد برای نقش‌آفرینی در «کارگزار» نصیب سونگ کنگ-هو شد. او پس از بازی در فیلم «پارازیت» یا «انگل» به یکی از ستاره‌های جهانی سینمای کره جنوبی تبدیل شده است.

جایزه بزرگ هیأت داوران که به دومین فیلم برتر جشنواره اهدا می‌شود، بصورت مشترک به فیلم‌های «نزدیک» و «ستاره‌ها در ظهر» رسید.

جایزه ویژه هفتادو پنجمین جشنواره فیلم کن به برادران داردن اهدا شد.

برگزاری موفق برنامه امسال از اهمیت زیادی برای مدیران جشنواره برخوردار بود، چرا که این فستیوال سال گذشته به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا لغو شده بود.

تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، یکی از رویداهای مهمی بود که حضور پررنگی در جشنواره امسال داشت، و در برنامه‌های ویژه‌ای که به این مناسبت ترتیب یافت، سینماگران بین‌المللی حمایت خود را از مردم اوکراین اعلام کردند.

در این دوران علاوه بر بخش‌های رقابتی جشنواره، فیلم‌های دیگری نیز در چهارچوب برنامه‌های جانبی کن به نمایش درآمد که مهمترین آنها آثار بزرگ هالیوودی چون «تاپ‌گان: ماوریک»، «الویس»، یا «سه هزار سال حسرت» بود.

لازم به ذکر است که پیش از آغاز مراسم اختتامیه، جایزه انجمن بین‌المللی منتقدان فیلم «فیپرشی» به «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی اهدا شد که موفقیت قابل توجهی برای این فیلم ایرانی است.


صدای آمریکا