به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، خرداد ۱۰، ۱۴۰۱

بازداشت‌های گسترده، اختلال در اینترنت و حضور سنگین امنیتی؛

 حکومت نظامی در آبادان
بر اساس گزارش‌ها، حضور پرشمار ماموران امنیتی در خیابان‌های آبادان، شلیک گاز اشک‌آور به سوی معترضانی که قصد تجمع داشتند، قطعی یا کندی اینترنت و بازداشت‌های گسترده، حکومت نظامی در این شهر پدید آورده است؛ در چند شهر دیگر نیز تجمعاتی با شعارهای ضدحکومتی برپا شد.

بر اساس گزارش‌ها و ویدیو‌های منتشر شده، ماموران امنیتی و لباس‌شخصی‌ها در آبادان روز دوشنبه اجازه تجمع به معترضان نمی‌دادند و در پارک شاپور نیز اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کردند.

همچنین بنابر گزارش‌ها، مسیرهای ورودی به برخی مناطق که قرار بود در آنها تجمع برگزار شود، از جمله شاپور و امیری، مسدود شده بودند.

تصاویر و ویدیوهایی نیز از معترضانی که در یورش نیروهای امنیتی مجروح شده‌اند منتشر شده است.


شماری از شهروندان آبادان و برخی دیگر از شهرهای خوزستان نیز از قطعی یا کندی شدید اینترنت خبر داده‌اند.

درباره بازداشت‌های گسترده و خانوادگی نیز گزارش‌هایی منتشر شده است. در روزهای گذشته نیز گزارش‌ها از بازداشت‌های گسترده، از جمله کودکان، حکایت داشت.


روز دوشنبه همچنین همزمان با ابراز شادمانی طرفداران تیم فوتبال استقلال به مناسبت قهرمانی این تیم، تجمع‌کنندگان در شهرهای مختلف شعارهایی ضدحکومتی سر دادند.

معترضان در بوشهر شعارهایی از جمله «‌مرگ بر دیکتاتور» سر دادند و در تهران نیز ماموران یگان ویژه با معترضان در دو منطقه نازی‌آباد و خیابان پیروزی که برخی از آنان شعار «مرگ بر خامنه‌ای» می‌دادند مقابله کردند.

ویدیوهایی نیز از شعارهای ضدحکومتی معترضان در کازرون، کرمانشاه، شاهین‌شهر و برخی شهرهای دیگر منتشر شده است.

اعتراضات آبادان از یک هفته پیش و به دنبال فروریزی برج ۱۱ طبقه متروپل و آشکار شدن زد و بندهای گسترده بین مالک این برج و مقام‌های حکومتی آغاز شد.

مقام‌های استان خوزستان روز دوشنبه اعلام کردند با بیرون آوردن سه جسد دیگر از زیر آوار، تعداد کشته‌شدگان ریزش متروپل به ۳۳ نفر رسیده است.

مسئولان درباره تعداد دقیق مفقودان و همچنین زمان پایان آواربرداری نیز اظهارات ضد و نقیضی بیان کرده‌اند.

ایران ایترنشنال