به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اردیبهشت ۲۶، ۱۴۰۱

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: از حق تجمع مسالمت‌آمیز ایرانیان حمایت می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پیامی اعلام کرد که دولت این کشور از حق «تجمع‌های مسالمت‌‌آمیز» و «آزادی بیان» مردم ایران حمایت می‌کند.

ند پرایس روز دوشنبه، ۲۶ اردیبهشت در یک پیام توییتری معترضان ایرانی را افراد «شجاعی» نامید که «برای دفاع از حقوق خود می‌ایستند» و گفت: «مردم ایران این حق را دارند که دولت خود را پاسخگو بدانند.»

او در ادامه افزود: «ما از حقوق آنها برای تجمع مسالمت‌آمیز و آزادی بیان به صورت آنلاین و آفلاین بدون ترس از خشونت و انتقام، حمایت می‌کنیم.»

آقای پرایس درباره نحوه حمایت از معترضان ایرانی توضیحی نداده است.

ویکتوریا کوتس، معاون مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا نیز ۱۷ اردیبهشت، چند روز پس از آغاز دور جدید اعتراض‌های مردمی در ایران که جرقه آن در خوزستان زده شد در توییتی گفته بود: «اگر ایلان ماسک می‌تواند به اوکراین استارلینک برساند، چرا نتوانیم همان کار را برای خوزستان انجام دهیم و بگذاریم این ایرانی‌های شجاع با هم ارتباط داشته باشند؟»

اشاره خانم کوتس به فعال کردن اینترنت ماهواره‌ای استارلینک برای اوکراین توسط شرکت آمریکایی اسپیس‌ایکس در اسفند ۱۴۰۰ است.

۱۰ روز پس از شروع اعتراض‌های مردم خوزستان به گرانی‌ها، دامنه این اعتراض‌ها در روزهای گذشته به برخی شهرهای دیگر ایران نیز رسیده است.

نقطه مشترک سرکوب اعتراض‌ها در تمامی این شهرها، قطع شدن اینترنت از سوی حکومت است تا امکان اطلاع‌رسانی معترضان به حداقل برسد.

این در حالی است که رسانه‌های دولتی هیچ پوشش خبری از اعتراض‌های مردمی ندارند و اکثریت مسئولان محلی و نمایندگان مجلس نیز سخنی در مورد این اعتراض‌ها نمی‌گویند.

در همین حال شیما بزرگی، معاون پروژه ققنوس، تحت حمایت شاهزاده رضا پهلوی، روز جمعه ۲۳ اردیبهشت گفت که ایرانیان خارج از کشور برای تامین هزینه پوشش اینترنت در ایران توسط اینترنت ماهواره‌ای استارلینک اعلام آمادگی کرده‌اند.

خانم بزرگی در این جلسه گفت: «با حوادثی که این روزها در ایران روی می‌دهد، مردم نیازمند اینترنت بدون فیلتر، با دسترسی کامل و با سرعت بالا هستند.»

اعتراضات کنونی در پی افزایش چشمگیر قیمت مواد غذایی در ایران رخ داده است و بیشتر مناطق غربی ایران درگیر آن بوده‌اند از جمله شهرهای ایذه و دزفول و اندیمشک در خوزستان، بروجرد و دورود در لرستان، جونقان و فارسان در استان چهارمحال و بختیاری، و دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد.

بر اساس گزارش‌ها از شرق ایران نیز نیشابور صبح شنبه، ۲۴ اردیبهشت صحنه اعتراضات بود و شامگاه یک‌شنبه، ۲۵ اردیبهشت نیز معترضان در شهرکرد، مرکز استان چهارمحال و بختیاری به خیابان‌ها ریختند و هم‌زمان اینترنت تلفن همراه و خانگی در این شهر نیز قطع شد.

ویدیوهایی که تاکنون از این اعتراضات منتشر شده است نشان می‌دهد ماموران امنیتی ایران در برخی موارد به شلیک گاز اشک‌آور و استفاده از باتوم متوسل شده‌اند. صدای تیراندازی نیز در بسیاری از این ویدئوها شنیده می‌شود، اما مشخص نیست که آیا شلیک‌ها تیر هوایی بوده است یا نه. اما در روزهای گذشته ویدیوهای متعددی از زخمی و حتی کشته شدن شهروندان معترض با گلوله‌های جنگی و ساچمه‌ای در شهرهای مختلف منتشر شده است.

در بسیاری از این ویدیوها شنیده می‌شود که معترضان شعارهایی علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و کلیت حکومت فعلی ایران سر داده‌اند.

 توییتر، گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی، رادیو فردا/ف.ع/پ.پ