به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اردیبهشت ۲۶، ۱۴۰۱

ادامه اعتراضات در شهرکرد؛ احتمال کشته شدن «چندین نفر» در سرکوب‌ها

گزارش‌های رسیده از ایران حاکی است که معترضان در شهرکرد، مرکز استان چهارمحال و بختیاری، شامگاه یکشنبه ۲۵ اردیبهشت به خیابان‌ها آمدند و اینترنت تلفن همراه و خانگی در این شهر نیز قطع شده است.

در همین حال ویدیوهایی هم از شامگاه یک‌شنبه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که گفته می‌شود مربوط به سرکوب اعتراض‌های مردمی در سورِشجان مرکز بخش لاران در شهرکرد، هم‌چنین کازرون در استان فارس است.

در ویدیوهای دیگری نیز استقرار خودروهای آتش‌نشانی در مناطق مختلف هَفشِجان با هدف سرکوب اعتراض‌ها دیده می‌شود.

شهرهای مختلف ایران در روزهای گذشته و در اعتراض به افزایش شدید قیمت کالاهای اساسی و قطع یارانه‌ها صحنه اعتراضات مردمی و درگیری بین معترضان به سیاست‌های جمهوری اسلامی و نیروهای امنیتی بوده است.

به گزارش منابع غیر حکومتی و اطلاعات منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، تاکنون در اعتراض‌های اخیر ۵ تن کشته شدند که کشته شدن دو تن از آنها را منابع حکومتی هم تأیید کرده‌اند.

بنابر گزارش‌های غیررسمی، امید سلطانی در اندیمشک، حمید قاسم‌پور و بهروز اسلامی در فارسان، هادی سعادتپور در هفشجان و پیش علی غالبی حاجیوند در دزفول، ۵ فرد کشته‌شده اعتراضات اخیر هستند. گفته می‌شود که از خانواده سعادتپور اعتراف اجباری گرفته شده است که بگویند پسرشان بسیجی بوده است.

رسانه‌های دولتی هیچ گزارشی در مورد حوادث یکشنبه شهرکرد نیز منتشر نکرده‌اند ولی برخی کاربران شبکه‌های مجازی که بستگان آن‌ها در شهرکرد هستند، از وضعیت این شهر ابراز نگرانی کرده‌اند.

در تجمع این شهر نیز به مانند شهرهای دیگر، معترضان شعارهای «مرگ بر رئیسی» و «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند.

ویدئوهایی نیز شامگاه یکشنبه از تجمع گروهی از معترضان در سورشجان در نزدیکی شهرکرد منتشر شد که در آن معترضان فریاد می‌زنند: «نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم».

ویدئویی هم از تجمع نیروهای امنیتی و انتظامی در اطراف فلکه صادقیه تهران منتشر شده است که ظاهرا برای مقابله با اعتراضات احتمالی در این بخش از پایتخت مستقر شده‌اند.

اعتراضات شنبه شب

اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف ایران شامگاه شنبه ۲۴ اردیبهشت نیز جریان داشت و برخی گزارش‌ها از کشته شدن یک تا سه نفر در جریان سرکوب این اعتراضات حکایت دارند.

بروجرد در استان لرستان، بابا حیدر در چهارمحال و بختیاری و شهرک کاروان (رضویه) در تهران از جمله مناطقی است که در این شب صحنه اعتراضات بوده‌اند.

ویدئوهایی نیز از اعتراضات در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که گفته می‌شود مربوط به هفشجان در چهارمحال و بختیاری و قوچان در استان خراسان رضوی است، اما رادیو فردا نمی‌تواند به‌طور مستقل مکان و زمان این ویدئوها را مشخص کند.

معترضان در یکی از این ویدئوها شعار «مرگ بر گرانی» و «سوریه را رها کن، فکری به حال ما کن» سر می‌دهند.

ویدئوهای مربوط به هفشجان حکایت از تیراندازی یک پایگاه بسیج به سوی مردم و هجوم معترضان به سوی این پایگاه دارد.

ویدئوهایی نیز از مناطق مرکزی تهران و خیابان انقلاب در روز شنبه منتشر شده است که نشان از حضور سنگین نیروهای امنیتی در خیابان‌ها دارد.

همزمان با گسترش دامنه اعتراضات، نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی کشته شدن دست‌کم یک نفر را در این شهر تایید کرد، اما ساعاتی بعد، به گزارش خبرگزاری تسنیم، گفت که خبر از او «نادقیق» نقل شده و کشته شدن یک شهروند را تایید نکرد.

در خبر اول، احمد آوایی بدون اشاره به جزئیات حادثه گفته بود که فرد کشته شده از اهالی «اندیمشک» بوده است، نه دزفول.

در همین حال اختلال اینترنت به‌ویژه در خطوط تلفن همراه در مناطق مختلف ایران از جمله بسیاری از شهرهای استان خوزستان ادامه دارد.

اعتراضات کنونی در پی افزایش چشمگیر قیمت مواد غذایی در ایران رخ داده و بیشتر مناطق غربی ایران درگیر آن بوده‌اند از جمله شهرهای ایذه و دزفول و اندیمشک در خوزستان، بروجرد و دورود در لرستان، جونقان و فارسان در استان چهارمحال و بختیاری، و دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد.

از شرق ایران نیز نیشابور صبح شنبه صحنه اعتراضات بود.

ویدئوهایی که تاکنون از این اعتراضات منتشر شده است نشان می‌دهد ماموران امنیتی ایران در برخی موارد به شلیک گاز اشک‌آور و استفاده از باتوم متوسل شده‌اند. صدای تیراندازی نیز در بسیاری از این ویدئوها شنیده می‌شود، اما مشخص نیست که آیا شلیکها تیر هوایی بوده است یا نه. معترضان در این رخدادها همچنین شعارهایی علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و کلیت حکومت ایران سر داده‌اند.

با استفاده از شبکه‌های اجتماعی، خبرگزاری ایلنا و گزارش‌های رادیو فردا؛ س.ن و پ.پ